Santrauka:
Pirmoje dalyje pateikiama įmonių socialinės atsakomybės raiška logistikos
įmonėse bei analizuojama įmonių socialinės atsakomybės koncepcija: socialinės atsakomybės samprata,
įgyvendinimo metodai, vertinimo kriterijai. Antrojoje dalyje aprašomi UAB „Hegelmann Transporte“
veiklos ypatumai, pateikiamas socialinės atsakomybės raiškos vertinimas įmonėje bei pateikiami
logistikos veiklos gerinimo, įgyvendinant socialinės atsakomybės principus tyrimo rezultatai. Trečioje
dalyje pateikiamos rekomendacijos įmonės logistikos veiklos gerinimui, įgyvendinant socialinės
atsakomybės principus. Darbo problema. Logistikos įmonių deklaravimas, jog jų vykdoma veikla yra socialiai
atsakinga, nereiškia, kad ji iš tiesų elgiasi socialiai atsakingai. Didžioji dalis ataskaitas skelbiančių
logistikos įmonių metiniuose pranešimuose socialinės atsakomybės dalies neatskleidžia pakankamai. Dėl
to problematiška vertinti, kaip logistikos įmonės taiko socialinę atsakomybę, ar socialinių atsakomybių
teorinis pripažinimas sutampa su įgyvendinama praktika. Atsižvelgiant į tai iškeliama problema –
nepakankamas socialinės atsakomybės įgyvendinimas logistikos įmonėje.
Darbo tikslas – ištyrus UAB „Hegelmann Transporte“ veiklos ypatumus pateikti siūlymus
logistikos veiklos gerinimui įgyvendinant socialinės atsakomybės principus.
Description:
The first part of the paper presents the expression
of corporate social responsibility in logistics companies and analyses the concept of corporate social
responsibility: the concept of social responsibility, methods of implementation, evaluation criteria. The
second part describes the characteristics of UAB Hegelmann Transporte's activities, presents the
evaluation of the social responsibility in the company and presents the results of the study on theimprovement of logistics activities by implementing the principles of social responsibility. The
third part presents recommendations for the improvement of the company's logistics performance
through the implementation of social responsibility principles. The main problem of the proffesional BA thesis. logistics companies claiming to be socially
responsible does not mean that they are in fact socially responsible. The majority of reporting logistics
companies do not sufficiently disclose the social responsibility component in their annual reports. This
makes it problematic to assess how logistics companies apply social responsibility and whether the
theoretical recognition of social responsibility coincides with actual practice. In this context, the problem
is the lack of implementation of social responsibility in logistics companies.
The aim of the proffesional BA thesis. After studying the specificities of UAB Hegelmann
Transporte's operations, make proposals for improving logistics operations by implementing the
principles of social responsibility.