Santrauka:
Baigiamojo darbo tema. Farmakotechnikos studijų programos teorijos ir praktikos dermė
studentų požiūriu.
Pagrindiniai žodžiai: studentų patirtys, vertinimo požiūris, farmakotechnika.
Temos aktualumas. Teorija ir praktika yra tarpusavyje konfliktuojančios proceso dalys,
tačiau tam tikroje situacijoje jos neatsiejamos viena nuo kitos. Studentams atliekant praktikas
akivaizdžiai išryškėja, kad teorinis ir praktinis mokymas yra vientiso proceso komponentai,
susiliejantys į skirtingų, bet vienas kitą papildančių patyrimų visumą. Būtent sąlygas studentams įgyti
įgūdžių konkrečiose darbo situacijose ir patirties, pritaikyti turimas teorines žinias ir praktinius
gebėjimus, reikalingus tolimesnei profesinei veiklai, sudaro praktika (Zubrickienė, Adomaitienė,
2013). Vaistininkų padėjėjų (farmakotechnikų) vaidmuo tampa vis ryškesnis, atsižvelgiant į vaistinės
perėjimą prie į pacientą orientuotos veiklos ir besikeičiančių praktikos sričių visame pasaulyje
(Desselle, Hoh, Holmes, Gill, Zamora, 2018). Farmakotechnikos studijų programoje numatytos
profesinės veiklos praktikos skirtos profesinių praktinių įgūdžių plėtojimui. Mokymasis tarp
patyrusių specialistų realioje praktikos vietoje, padeda studentui ugdyti profesinius gebėjimus.
Mentorius konsultuodamas ir mokydamas praktikantą, atpažįsta savo vaidmenis ir kartu su studentu
tobulėja profesinėje srityje (Klaipėda, 2022).
Piščalkienė ir Stasiūnaitienė (2013) pažymi, kad ,,gerai išmanytų tai, ką studijuoja, ir vėliau
galėtų lanksčiai pritaikyti veiklos pasaulyje, studentui reikia daug kartų susidurti su ta pačia medžiaga
skirtinguose kontekstuose, ją įvairiapusiškai išnagrinėti, sujungti naują informaciją ar patirtį su
anksčiau išmoktais dalykais. Tokias aplinkybes užtikrina teorinių ir praktinių studijų dermė’’.
Tyrimu bus siekiama išsiaiškinti ar profesinės veiklos praktikos metu pasitaiko neatitikimų
tarp dėstomos teorijos ir praktinės veiklos realioje darbo vietoje – visuomenės vaistinėje.
Tyrimo problema. Kokios studentų patirtys ir požiūris į farmakotechnikos studijų
programos teorijos ir praktikos dermę ?
Tyrimo objektas. Farmakotechnikos studijų programos teorijos ir praktikos dermė studentų
požiūriu.
Tyrimo tikslas. Atskleisti farmakotechnikos studijų programos studentų patirtis į teorinių ir
praktinių žinių bei gebėjimų taikymą profesinės veiklos praktikų metu.
Tyrimo uždaviniai
1. Išnagrinėti farmakotechnikos studijų programos teorijos ir praktikos dermę.
2. Apibendrinti vaistininko padėjėjo (farmakotechniko) veiklas visuomenės vaistinėje.
3. Nustatyti farmakotechnikos studijų programos studentų patirtis, taikant įgytas žinias ir
6
gebėjimus, realioje darbo vietoje profesinės veiklos praktikų metu.
Tyrimo metodika ir tiriamieji
Mokslinės literatūros ir teisės aktų, reglamentuojančių farmacijos veiklą Lietuvoje, analizė,
kurios tikslas - išanalizuoti farmakotechnikos studijų programos studentų patirtis, teorinių ir praktinių
žinių bei gebėjimų taikymą profesinės veiklos praktikų metu. Empirinio tyrimo metodas - pusiau
struktūruotas interviu, kurio tikslas - atskleisti farmakotechnikos studijų programos studentų patirtis,
teorinių ir praktinių žinių bei gebėjimų taikymą profesinės veiklos praktikų metu. Tyrime dalyvavo
Kauno kolegijos farmakotechnikos studijų programos trečio kursų studentai.
Description:
Topic. Students‘ Attitude to the Coherence of Theory and Practice in Pharmacy Techniques
Study Programme
Main words: experiences, evaluation approach, pharmacotechnics.
Topic relevance. Theory and practice are opposing aspects of the process, yet they are
intertwined in each particular context. In the case of student placements, it is clear that theoretical
and practical instruction are components of a fluid process, blending into a collection of separate but
complimentary experiences. It is practice that allows students to gain abilities and experience in
specific work scenarios, as well as to apply theoretical knowledge and practical skills required for
future professional engagement (Zubrickien, Adomaitien, 2013). The function of pharmacy assistants
(pharmacy technicians) is becoming increasingly important in the light of the pharmacy's transition
toward patient-centered activities and changing practice areas globally (Desselle, Hoh, Holmes, Gill,
& Zamora, 2018). The pharmacovigilance program includes professional practice placements to help
students build professional practical skills. Learning with experienced professionals in a real-world
practice situation helps students improve professional abilities. By counseling and training the trainee,
the mentor recognizes his/her duties and develops professional abilities alongside the student.
(Klaipda, 2022)
According to Pialkien and Stasinaitien (2013), "to have a good understanding of what one is
studying and to be able to apply it flexibly in the world of work, a student needs to be exposed to the
same material many times in different contexts, to analyze it in different ways, to combine new
information or experience with what has been learned before." This is the setting for the integration
of theoretical and practical study.
The study will attempt to determine whether there is a misalignment between the theory
taught and the actual tasks performed in the real workplace - a community pharmacy - during
professional practice.
Problem. What are students' experiences and attitudes concerning the pharmaco-technical
curriculum's harmonization of theory and practice?
Object. Students' perspectives on the pharmacotechnical curriculum's mix of theory and
practice.
Aim. To share pharmacotechnical students' experiences in applying theoretical and practical
knowledge and abilities in professional settings.
Tasks.
1. To investigate the balance of theory and practice in the pharmacotechnical study
8
program.
2. To summarize the tasks of a pharmacy assistant (pharmacy technician) at a community
pharmacy.
3. Determine the experience of pharmacotechnical students in using their obtained
information and abilities in the real workplace throughout their professional practices.
Research methodology and subjects.
Analysis of scientific literature and legal acts regulating pharmaceutical activities in
Lithuania, the aim of which is to analyze the experience of students of the pharmacotechnics study
program, the application of theoretical and practical knowledge and skills during professional
practice. The method of empirical research is a semi-structured interview, the aim of which is to
reveal the experience of students of the study program of pharmacotechnics, the application of
theoretical and practical knowledge and skills during professional practice. Third-year students of
Kaunas College pharmacotechnics study program participated in the research.