Santrauka:
Relevance of the study: diabetes training is a very important part of improving patients ’quality of
life. The information provided during the training and consultations helps to avoid complications of
diabetes and ensures a smaller number of meetings with doctors. It is a very rapidly expanding.
disease that only increases the number of patients each year and does not decrease. In order to
ensure better quality of training and counseling for patients with diabetes, it is necessary to provide
the necessary information, training, remembering the newly acquired knowledge and skills that will
help to manage the disease and the complications that have arisen. Patient training should be an
integral part of ongoing disease care. The patient needs to have a good understanding of their
disease and manage it, because only with proper supervision, can the patient be expected to have
fewer complications.
Problem of the study: what factors would affect successful patient training and consultations in
diabetis?
Aim of the study: to identify the factors influencing the successful training and consulting of
patients with diabetes.
Tasks of bachelor`s thesis: to describe the concept of diabetes mellitus, its symptoms, risk factors,
complications, and epidemiology; to reveal a theoretical training model for diabetis patients; to
distinguish successful, patient with diabetes, training and consultations factors; to reveal barriers for
successful patient training and consultations.
Research methology: the type of quantitative research was chosen for the research, the respondents
were provided with an anonymous questionnaire created by the author. Patients with type 1, type 2
diabetes and gestational diabetes were selected for the study.5
Results of the study: in the survey participated respondents with type 1 diabetes (30,77%), type 2
diabetes (46,15%) and gestational diabetes (23,08%). Respondents with type 2 diabetes (90%) and
gestational diabetes (100%) mainly participated in group trainings. According to the respondents,
the most important things during group training are motivation, nurse - diabetologist - teacher
accruing knowlegde and experience, psychological preparation, relatives involvement, current
knowlegde about disease and pre – preparation. Also, the biggest barriers to diabetes successful
training and consulting, are non-absorption of knowledge gained, patient refusal to participate in
training and consulting, refusal to get in to the hospital, absence of health insurance, lack of the
patient motivation, lack of competence of nurse - diabetologist – teacher.
Conclusions: from the answers provided by the respondents it can be concluded that successful
patient training and consulting requires motivation, enthusiasm of the respondents, participation of
relatives, initiative, competence of the nurse - diabetologist - teacher, attention to problems,
consultation of a psychologist.
Description:
Tyrimo aktualumas: cukrinio diabeto mokymai sudaro labai svarbią dalį siekinat pagerinti
pacientų gyvenimo kokybę. Mokymų ir konsultacijų metu pateikta informacija padeda išvengti
cukrinio diabeto komplikacijų, užtikrina mažesnį susitikimų su gydytojais kiekį. Tai labai sparčiai
besiplečianti liga, kuri su kievienais metais tik didina sergančiųjų skaičių ir jis nemažėja. Siekiant
užtikrinti geresnę pacientų, sergančių cukriniu diabetu, mokymų ir konsultacijų kokybę reikia
suteikti reikiamą informaciją, apmokyti, prisiminti apie naujai įgytas žinias bei įgūdžius, kurie
padėtų suvaldyti ligą ir atsiradusias komplikacijas. Paciento mokymas turėtų būti neatsiejama dalis
nuo nuolatinės ligos priežiūros. Pacientas turi gerai išmanyti savo ligą ir ją valdyti, nes tik tinkamai
prižiūrint, valdant ligą galima tikėtis, kad pacientas turės mažiau komplikacijų.
Tyrimo problema: kokie veiksniai turi įtakos sėkmingam pacientui mokymui ir konsultavimui,
sergant cukriniu diabetu?
Tyrimo tikslas: nustatyti veiksnius, įtakojančius sėkmingą pacientų, sergančių cukriniu diabetu,
mokymą bei konsultavimą.
Tyrimo uždaviniai: apibūdinti cukrinio diabeto sampratą, jo simptomus, rizikos faktorius,
komplikacijas ir paplitimą; atskleisti cukriniu diabetu sergančių pacientų teorinio mokymo modelį;
išskirti sėkmingus, diabetu sergančių pacientų, mokymo bei konsultacijų veiksnius; atskleisti kliūtis
sėkmingam pacientų mokymui bei konsultavimui.
Tyrimo metodika ir tiriamieji: tyrimui atlikti buvo pasirinktas kiekybinio tyrimo tipas,
respondentams pateikta autoriaus sudaryta anoniminė anketa. Tiriamieji pasirinkti pacientai,
sergantys 1 tipo, 2 tipo cukriniu diabetu bei gestaciniu diabetu. 3
Tyrimo rezultatai: apklausoje dalyvavo respondentai, sergantys 1 tipo cukriniu diabetu (30,77
proc.), 2 tipo cukriniu diabetu (46,15 proc.) ir gestaciniu diabetu (23,08 proc.). Respondentai,
sergantys 2 tipo cukriniu diabetu (90 proc.) ir gestaciniu diabetu (100 proc.), daugiausiai dalyvavo
grupiniuose mokymuose. Taip pat, respondentų teigimu, svarbiausi dalykai grupinių mokymų metu
yra motyvacija, slaugytojos - diabetologės - mokytojos sukauptos žinias ir patirtis, psichologinis
pasirengimas, artimųjų įsitraukimas, dabartinės žinios apie ligą ir išankstinis pasirengimas. Taip pat
didžiausios diabeto kliūtys, sėkmingam mokymui ir konsultavimui, tai įgytų žinių nepasisavinimas,
paciento atsisakymas dalyvauti mokymuose ir konsultacijose, atsisakymas patekti į ligoninę,
sveikatos draudimo nebuvimas, paciento motyvacijos stoka, slaugytojos - diabetologės - mokytojos
kompetencijos trūkumas.
Išvados: respondentų pateiktais atsakymais galima daryti išvadą, kad sėkmingiems pacientų mokymams ir konsultacijoms yra reikalinga motyvacija, respondentų entuziazmas, artimųjų
dalyvavimas, iniciatyva, slaugytojos – diabetologės – mokytojos kompetencija, dėmesio
atkreipimas į problemas, psichologo konsultacija.