Santrauka:
Temos aktualumas. Nuo civilizacijos laikų kosmetika buvo skirta grožio ritualams,
kvėpintis, rūpintis savo kūnu, bet tik XX amžiuje buvo pasiekta didžiulė pažanga įvairinant
kosmetinių priemonių funkcijas ir kuriant platesnį priemonių pasirinkimą. (Buckingham,
Willett, 2013). Sparčiai augant kosmetikos rinkai ji tampa vis prienamesnė milijonams
vartotojų visame pasaulyje, besikeičiančios makiažo tendencijos didina makiažo specialistų
atsakomybę žinoti grožio industrijos istoriją, domėtis naujausiomis tendencijomis (Barel ir
kt., 2014). Makiažas gali tapti moters pagrindiniu įvaizdžio akcento, o kartais tai tik
kasdieninis grožio ritualas (Žuravliova, 2016).
Darbo tikslas: atskleisti X, Y ir Z kartų moterų požiūrį į dekoratyvinę kosmetiką.
Tyrimo objektas: X, Y ir Z kartų moterų požiūris į dekoratyvinę kosmetiką
Darbo uždaviniai:
1. Aprašyti kartos sampratą, X, Y ir Z kartų vartotojiškumo skirtumus, išskirti skirtingų
kartų tendencijas laikmetyje.
2. Aprašyti dekoratyvinės kosmetikos klasifikaciją, priemones. Makiažo sukeliamą
psichologinį poveikį visuomenei.
3. Atskleisti X,Y ir Z kartų moterų dekoratyvinės kosmetikos naudojimo įpročius.
Tyrimo metodai:
1. Mokslinės – profesinės literatūros analizė, kurios tikslas yra aprašyti X, Y ir Z kartų
sąvoką, teorijos raidą, klasifikaciją, makiažo priemones ir makiažo rūšis, makiažo
psichologinį poveikį visuomenėje.
2. Kiekybinis tyrimas – apklausa raštu, kurios tikslas atskleisti X, Y ir Z kartų moterų
požiūrį į dekoratyvinę kosmetiką.
Tiriamieji: Apklausoje dalyvavo 123 moterys, kurių amžius ≤17-72. Moterys pagal
amžių buvo suskirstytos į 3 grupes pagal kartas.
Tiriamųjų atrankos kriterijai:
1. Lytis – moterys.
2. Amžius – ≤17-72 metai. Moterys pagal amžių buvo suskirstytos į 3 grupes pagal kartas.
Išvados: visos apklausoje dalyvavusios moterys naudoja dekoratyvinę kosmetiką,
tačiau skiriasi jų naudojimo įpročiai. Jaunesnės kartos atstovės naudodamos makiažo
priemones siekia atrodyti vyresnės, patrauklesnės, tai bandymas prisitaikyti prie visuomenės
nustatytų grožio standartų. Z kartos atstovės renkantis makiažo priemones dėmesį atkreipia į
dekoratyvinės kosmetikos kainas, pradėti naudoti dekoratyvinę kosmetiką paskatino
socialiniai tinklai. Y kartos atstovės dekoratyvinės kosmetikos priemonėmis siekia pabrėžti
veido privalumus ir pakoreguoti trūkumus. Dekoratyvinę kosmetiką paskatino naudoti
masinės informacijos priemonės, aplinkinių įtaka bei pačių noras. X kartos atstovės naudoja
dekoratyvinę kosmetiką su tikslu pakeisti savo amžių ir atrodyti jaunesnės. Makiažą naudoti
paskatino aplinkiniai ir draugai. Šios kartos atstovių makiažas su metais tapo natūralesnis.
Visos moterys naudojančios dekoratyvinę kosmetiką jaučiasi savimi labiau pasitikinčios.
Description:
Relevance of the topic. Since the times of civilization, cosmetics have been devoted
to beauty rituals, to take care of one’s body, but it was not until the twentieth century that
great progress was made in diversifying the functions of cosmetics and creating a wider
choice of instruments (Barel et al., 2014; Buckingham, Willett, 2013). With the rapid growth
of the cosmetics market, it is becoming more and more accessible to millions of consumers
around the world, changing makeup trends increase the responsibility of makeup
prodessionals to know the history, to be interested in the latest trends (Barel et al., 2014).
Makeup can become a woman’s main image accent, and sometimes it’s just an everyday
beauty ritual (Žuravliova 2016).
Goal: reveal X, Y and Z generation women’s approach to makeup
Object: X, Y and Z generation women’s approach to makeup
Tasks:
1. Describe the concept of generation, differences in consumerism of X, Y and Z
generations, to distinguish the tendencies of different generations in the era.
2. Describe the classification on decorative cosmetics tools. The psychological effects of
makeup on society.
3. To reveal the habits of X, Y and Z generations of women to use decorative cosmetics.
Research methods:
1. Analysis of scientific-professional literature, the aim of which is to describe the
concept of X, Y and Z generations, the development of the theory, classification,
make-up means and types of make-up, the psychological impact of make-up in
society.
2. Quantitative research - a written survey, the aim of which is to reveal the attitudes of
X, Y and Z generations of women towards decorative cosmetics.
Subjects: The survey included 123 women aged ≤17-72. Women were divided into 3
groups by age.
Criteria for selection of subjects:
1. Gender - women.
2. Age - ≤17-72 years. Women were divided into 3 groups by age.
Conclusions: All women surveyed use make-up, but have different habits of use. The
younger generation uses make-up products to look older, more attractive, an attempt to adapt
to the beauty standards set by society. Generation Z pays attention to the prices of make-up
when choosing make-up products, and the introduction of make-up has been prompted by
social networks. Generation Y representatives use decorative cosmetics to emphasize the
advantages of the face and correct the disadvantages. The use of decorative cosmetics was
encouraged by the media, the influence of others and their own desire. Generations X use
make-up with the goal of changing their age and looking younger. The use of make-up was
encouraged by bystanders and friends. The makeup of this generation has become more
natural over the years. All women who use make-up feel more confident.