Santrauka:
Problemos identifikavimas/tyrimo aktualumas. Nustatyta, kad lietuvių savivertė yra žema, jie pasižymi kritiškumu sau ir kitiems. Emocinio intelekto tyrinėtojai teigia, kad tai susiję su emociniu raštingumu. Norint, kad visuomenėje išaugtų emociškai brandūs žmonės, reikia ugdyti vaikų emocinį intelektą. Deja, susiduriama su pedagogų žemo emocinio raštingumo problema. Tyrimo problema – kokia emocinio intelekto reikšmė ugdant priešmokyklinio amžiaus vaikų socialinę kompetenciją? Tyrimo tikslas: atskleisti emocinio intelekto svarbą ugdant priešmokyklinio amžiaus vaikų socialinę kompetenciją.
Description:
Identification of the problem /relevance of the research. It has been established that self-esteem of Lithuanians is low, and they tend to be critical of themselves and others. Researchers of emotional intelligence state that this has to do with emotional literacy. In order to grow up as emotionally mature people in society, it is necessary to develop emotional intelligence of children. However, the problem of low emotional literacy among educators and parents is faced.
The research problem – what is the significance of emotional intelligence in the development of the social competence among pre-primary children?
The aim of the paper is to reveal the importance of emotional intelligence in the development of the social competence of pre-primary children.