Santrauka:
Justas Astaševskis. Vartojimo kultūros išraiška drabužių kolekcijoje „Įprasta diena“. Profesinio bakalauro baigiamasis darbas. Kūrybinės dalies vadovė lekt. Audronė Šakienė, teorinės dalies vadovė vyr. lekt. dr. Jovita Dargienė, Kauno kolegijos menų ir ugdymo fakulteto, menų akademijos, mados dizaino programa.
Šių dienų vartotojiškumo kultūra, skatinama materializmo ir greitosios mados, formuoja visuomenės priklausomybę nuo daiktų, tai sukelia gamtos resursų nykimą ir aplinkos taršą, tačiau menas ir tvarios iniciatyvos gali paskatinti visuomenę keisti savo požiūrį ir elgesį. Bakalauriniame darbe analizuojami vartojimo kultūros atspindžiai madoje. Taip pat ieškoma kaip kuriamos kolekcijos pagalba atkreipti dėmesį į iš vartotojiškumo kylančios priklausomybės materialiems daiktams problemą. Šio darbo tikslas – atskleisti besaikio vartotojiškumo poveikį menininkų kūrybai ir remiantis atlikta analize, sukurti drabužių kolekciją pavadinimu „Įprasta diena“. Tikslui pasiekti iškelti šie darbo uždaviniai: išanalizuoti vartojimo kultūros sampratą bei įtaką šių dienų visuomenėje, apžvelgiant kaip apie vartotojiškumą kalbama menininkų kūriniuose. Apžvelgti kaip vartojimo kultūros problemos yra analizuojamos mados laukuose. Atlikti apklausą, kurios metu išsiaškinti, ar žmonės susiduria su vartotojiško pasaulio keliamu spaudimu ir kaip dėl to jaučiasi. Remiantis atliktu tyrimu ir analize, kuriamoje drabužių kolekcijoje „Įprasta diena“, atskleisti vartojimo kultūros daromą įtaką žmonėms. Baigiamajame darbe atliekama literatūrinė pasirinkto lauko literatūros analizė, analogų paieška, empirinis tyrimas – apklausa bei meniniai ieškojimai.
Teorinėje baigiamojo darbo dalyje aptariama vartojimo kultūros samprata. Taip pat nagrinejamos trys skirtingos vartojimo kultūros perspektyvos. Išanalizavus meninikų darbus pastebėta, kad vartotojiškumas kūryboje yra plačiai nagrinėjama tema, kuri kalba apie sustiprėjusią reklamos reikšmę žmogui ir laikinąsias gyvenimo vertybes. Išnagrinėti mados dizainerių darbai atskleidė, kad vartotojiškumas kūryboje iššaukia norą skleisti žinią apie besaikio vartojimo keliamas problemas. Analitinėje dalyje atliekama apklausa, kurios metu atskleista, jog didžioji dalis žmonių patiria neigiamas emocijas, dėl impulsyvaus pirkimo. 72,1% respondentų pritaria, kad mados dizaineriai per savo kuriamas kolekcijas gali prisidėti prie vartojimo sąmoningumo didinimo ir tvarios mados skatinimo. Kūrybinėje darbo dalyje pristatyta kolekcijos „Įprasta diena“, kolekciją sudaro 5 modeliai. Technologinėje dalyje pateikti detalūs medžiagiškumo ir audinio dizaino ieškojimai, modelių techniniai eskizai, lekalų brėžiniai ir kolekcijos fotosesija. Ekonominėje darbo dalyje atlikti ekonominiai skaičiavimai, gauta galutinė projekto pardavimo kaina – 2799,6 Eur.
Description:
Justas Astaševskis. Expression of Consumer Culture in the Clothing Collection "Ordinary Day". Professional bachelor thesis. Creative part supervisor lect. Audronė Šakienė, theoretical part supervisor doc. dr. Jovita Dargienė, Fashion Design Programme, Faculty of Arts and Education, Kaunas College.
Today's consumer culture, fuelled by materialism and fast fashion, is shaping society's dependence on objects, leading to the depletion of natural resources and environmental pollution, but art and sustainable initiatives can encourage society to change its attitudes and behaviours. The bachelor thesis analyses the reflection of consumer culture in fashion. It also looks at how to use the collection to address the problem of dependence on material objects that arises from consumerism. The aim of this thesis is to reveal the impact of mindless consumerism on artists' creativity and, based on the analysis, to create a clothing collection entitled "Ordinary Day". To achieve this goal, the following objectives were set: to analyse the concept and impact of consumer culture in today's society by looking at how consumerism is addressed in artists' works. To look at how the problems of consumer culture are analysed in the field of fashion. To carry out a survey to find out whether people are under pressure from the consumer world and how they feel about it. Based on the research and analysis, to show the impact of consumer culture on people in the clothing collection "Ordinary Day". The final work includes a literary analysis of the chosen field, a search for analogues, an empirical study - a survey and artistic research.
The theoretical part of the thesis deals with the concept of consumer culture. Three different perspectives on consumer culture are also explored. The analysis of the artists' work shows that consumerism in art is a widely explored theme, which speaks to the increased importance of advertising for human beings and the temporal values of life. The work of fashion designers examined revealed that consumerism in creativity evokes a desire to spread a message about the problems caused by wanton consumption. In the analytical part, a survey revealed that most people experience negative emotions as a result of impulse buying. 72.1% of respondents agree that fashion designers can contribute to raising awareness of consumption and promoting sustainable fashion through their collections. The creative part of the thesis presents the collection "Ordinary Day", a collection consisting of 5 models. The technological part of the project includes a detailed exploration of material and fabric design, technical sketches of the models, patterns and a photo shoot of the collection. In the economic part of the work, economic calculations were carried out and the final selling price of the project was obtained - 2799,6 EUR.
Keywords: consumerism, consumer culture, dependence, materialism.