DSpace talpykla

UAB „Davina“ darbuotojų lojalumo didinimo sprendimai

Rodyti paprastą įrašą

dc.contributor.author Poškienė, Dovilė
dc.date.accessioned 2019-02-14T07:50:57Z
dc.date.available 2019-02-14T07:50:57Z
dc.date.issued 2018-05
dc.identifier.uri http://dspace.kaunokolegija.lt//handle/123456789/876
dc.description The relevance of the research. The value of the employee loyalty has been on a raise. However, in order to accurately select and apply appropriate measures, that would increase the aforementioned loyalty, it is crucial to determine the most effective means of action in regards to a specific enterprise. The problem area of this research has lead to a question: which factors affect the loyalty of “UAB Davina” employees and what measures could potentially increase the loyalty of employees towards the company? The purpose of the research - to analyse the potentiality of increase of the loyalty of employees of “UAB Davina”. The objective of the research - the loyalty of the employees of “UAB Davina”. The goals of the research: 1. Theoretical analysis the concept and factors that affect the loyalty of an employee. 2. Evaluation of the loality of “UAB Davina” employees. 3. Evaluation of factors that affect the loyalty of “UAB Davina” employees. 4. Suggest potential measures to increase the loyalty of “UAB Davina” employees. Firstly, the conceptualisation and the fundamental factors that influence the employee loyalty are analysed. Additionally, the significance of an a loyal employee to an enterprise is analysed and potential measures that could boost the loyalty are suggested. The second part of the research covers the characteristics of the case company and the methodology of the study. The organisational cultural background significance to the employee loyalty of “UAB Davina” is examined and hereby the capabilities of company employees are unfolded. Furthermore, the significance of monetary and nonmonetary motivational benefits is analysed and directions towards the increase of loyalty are formulated. Finally, it is concluded by suggesting solutions that could potentially increase the loyalty of “UAB Davina” employees. The research has shown that the loyalty of “UAB Davina” employees is low. High staff turnover, a lack of motivational mechanisms, weak organisational culture and autocratic management has lead to it. Thus, it is suggested to: apply monetary motivational measures (bonuses for achievements, symbolic presents etc.), to enable employees to combine their studies with work, to apply moral motivational measures, to strengthen the organizational culture of the company and to deepen the overall level of expertise of the staff and the management of the company. en
dc.description.abstract Lietuvoje vykdomų darbuotojų lojalumo tyrimų rezultatai neteikia didelio optimizmo, nes iki šiol darbuotojų įsipareigojimo savo darbovietei indeksas yra vienas žemiausių Baltijos šalyse. Tačiau paskutiniais metais pastebimi teigiami pokyčiai. Vadovai pripažįsta žmonių siekį atsiskleisti darbe, tačiau tarpusavio komunikacijos dar labai trūksta (Gražulis ir kt. 2015, p. 66-67). Įmonėje dirbantys žmonės ir jų požiūris į įmonę formuoja įmonės įvaizdį visuomenėje. Šiuo metu, pasak Gražulio ir kt. (2015), daugelis vadovų pageidauja, kad darbuotojai pripažintų organizaciją kaip savą ir būtų nusiteikę nuoširdžiai dirbti. O nuoširdžiai dirbantis darbuotojas paprastai tiki savo darbu, įmonės tikslais ir siekia jų įgyvendinimo. Tačiau darbdavys neretai reikalauja lojalumo, tikėdamasis nieko į tai neinvestuoti. Lojalaus darbuotojo reikšmė įmonei analizuojama ne vienerius metus. Vadovai gilinasi į lojalaus darbuotojo teikiamą naudą ir siekia išlaikyti lojalius darbuotojus įvairiai juos skatindami, nes dabar jau aišku, kad ,,svarbu nebe vienpusis darbuotojo lojalumas, kiek abipusė nauda kurios gali tikėtis darbuotojas ir organizacija. Darbuotojas investuoja savo turimas kompetencijas <…> ir už tai tikisi tam tikros naudos” (Gražulis, Valickas, Dačiulytė ir Sudinskas, 2012, p. 260). O gaudamas minėtas naudas dirba produktyviau, kuria didesnę pridėtinę vertę, didina pardavimus ir įmonės veiklos rezultatus. Taigi, tik išanalizavus įmonės darbuotojų lojalumo rodiklius, organizacija tinkamai įvertins situaciją ir galės sukurti viską apimančią motyvavimo ir lojalumo didinimo sistemą, tuomet bus pasieti maksimalūs rezultatai. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.subject Darbuotojų motyvavimas, lojalumas, motyvacija, respondentas, tyrimas en_US
dc.title UAB „Davina“ darbuotojų lojalumo didinimo sprendimai en_US
dc.title.alternative Strategies to increase the personnel loyalty at “UAB Davina” en_US
dc.type Other en_US


Šiame įraše esantys failai

Šis elementas randamas kataloge(-uose)

Rodyti paprastą įrašą

Ieškoti DSpace


Naršyti

Mano paskyra