Santrauka:
Darbo aktualumas: Daugiau nei 30 įvairių bakterijų, virusų bei parazitų gali būti perduodami lytiniu keliu. Lietuvos švietimo įstaigose yra dėstomos lytiškumo ugdymo pamokos. Lietuvoje nuo 2016 m. yra priimta Sveikatos ir lytiškumo ugdymo bei rengimo šeimai bendroji programa, kuri yra integruota į 5-10 klasių ugdymo turinį. Programos siekis - savo prigimtinio lytinio tapatumo suvokimas, atsakingas lytinis elgesys, reiškiantis gebėjimą valingai ir motyvuotai pasirinkti sau ir kitam asmeniui saugiausią (fizine ir psichine prasme) lytinį elgesį, apimantį pagarbą sau ir kitam asmeniui, rizikingo lytinio elgesio pasekmių suvokimą. Lietuvoje yra atlikta daug tyrimų apie lytiškai plintančias ligas, tačiau tyrimų, kuriuose būtų vertinamos studentų žinios apie lytiškai plintančias ligas, iki šiol nebuvo tirta arba nėra laisvai prieinamų duomenų
Tyrimo problema: kokios studentų žinios apie lytiškai plintančias ligas?
Objektas: studentų žinios apie lytiškai plintančias ligas.
Tikslas: išsiaiškinti studentų žinias apie lytiškai plintančias ligas.
Uždaviniai: aprašyti studentų žinias ir mokymo programų galimybes bei poreikius apie lytiškai plintančias ligas Lietuvoje ir užsienio šalyse; nustatyti studentų žinias apie lytiškai plintančias ligas; nustatyti studentų informacijos šaltinius apie lytiškai plintančias ligas.
Tyrimo metodika. mokslinės literatūros analizė, kiekybinis momentinis tyrimas, rezultatų analizė ir sintezė. Šie metodai pasirinkti todėl, kad galima būtų geriausiai ir aiškiausiai atskleisti analizuojamos temos problematiką ir studentų žinių (ne)pakankamumą bei informacijos šaltinius apie LPI. Tyrime dalyvavo 93 aukštųjų mokyklų studentai, studijuojantys pirmos pakopos studijose.
Rezultatai ir išvados: studentų ir moksleivių žinių apie lytiškai plintančias ligas tyrimų labai trūksta, kadangi LPI paplitimas yra didelis tarp visų pasaulio šalių. Dažniausi informacijos šaltiniai moksleiviams ir studentams apie lytiškai plintančias ligas yra iš tėvų, draugų, o didžiausia dalimi studentų žinios yra paremtos socialiniuose tinkluose rasta informacija. Remiantis gautais tyrimo rezultatais nustatyta, kad beveik pusės studentų žinios apie lytiškai plintančias ligas yra nepakankamos. Studentai daugiausiai suklydo teigdami, kad gonorėja yra tik lytiškai perduodama liga. Pagrindiniai informacijos šaltiniai studentams apie lytiškai plintančias ligas yra: socialiniai tinklai, draugai, pamokų metu, iš gydytojų. Daugiausiai studentų informacijos apie lytiškai plintančias ligas gauna iš knygų ir/ arba socialinių tinklų. Mažiausiai žinių studentai gauna iš slaugytojų ir šeimos narių.
Description:
Relevance of the work: More than 30 different bacteria, viruses and parasites can be transmitted sexually. Sexuality education classes are taught in Lithuanian educational institutions. in Lithuania since 2016 the general program of Health and Sexuality Education and Preparation for the Family is adopted, which is integrated into the educational content of grades 5-10. The goal of the program is to understand one's natural sexual identity, responsible sexual behavior, which means the ability to voluntarily and motivatedly choose the safest (physically and mentally) sexual behavior for oneself and another person, which includes respect for oneself and the other person, understanding the consequences of risky sexual behavior. Many studies on sexually transmitted diseases have been conducted in Lithuania, but studies that would assess students' knowledge about sexually transmitted diseases have not been studied so far or there are no freely available data.
Research problem: What is students' knowledge about sexually transmitted diseases?
Object: students' knowledge about sexually transmitted diseases.
Aim: to find out students' knowledge about sexually transmitted diseases.
Tasks: describe students' knowledge and the possibilities and needs of educational programs about sexually transmitted diseases in Lithuania and foreign countries; determine students' knowledge about sexually transmitted diseases; identify sources of information for students about sexually transmitted diseases.
Methodology of investigation. analysis of scientific literature, quantitative snapshot research, analysis, and synthesis of results. These methods were chosen so that it would be possible to reveal the problems of the analyzed topic best and most clearly and the (in)sufficiency of students' knowledge and sources of information about STIs. 93 high school students studying in first-cycle studies participated in the study.
Results and conclusions: There are a great lack of research on the knowledge of students and schoolchildren about sexually transmitted diseases, as the prevalence of STIs is high among all countries of the world. The most common sources of information for schoolchildren and students about sexually transmitted diseases are from parents and friends, and the majority of students' knowledge is based on information found on social networks. According to the research results, it was found that almost half of the students' knowledge about sexually transmitted diseases is
7
insufficient. The biggest mistake the students made was that gonorrhea is only a sexually transmitted disease. The main sources of information for students about sexually transmitted diseases are: social networks, friends, during classes, from doctors. Most students get information about sexually transmitted diseases from books and/or social networks. Students receive the least amount of knowledge from caregivers and family members.