Santrauka:
Darbo aktualumas: 2022 m. Lietuvoje švietimo, mokslo ir sporto ministro įsakymu atnaujinta gyvenimo įgūdžių programa, kurioje užsimenama apie lytinį ugdymą, bet didžiausias dėmesys skiriamas socialiniams ir emociniams įgūdžiams. Tačiau nenurodomos programos įgyvendinimo rekomendacijos. Rengimo šeimai ir lytiškumo ugdymo programa paskutinį kartą atnaujinta 2016 m., tačiau programos įgyvendinimo rekomendacijų taip pat vis dar nėra. Todėl šis tyrimas yra naujas tuo, kad bus nustatytas moksleivių žinių lygis ir jų poreikis apie lytinį ugdymą.
Tyrimo problema: kokios yra moksleivių žinios ir jų poreikis apie lytinį ugdymą?
Tyrimo objektas: moksleivių žinios ir jų poreikis apie lytinį ugdymą.
Tyrimo tikslas: nustatyti moksleivių žinias ir jų poreikį apie lytinį ugdymą.
Tyrimo uždaviniai: 1.Aprašyti moksleivių žinių svarbą ir poreikį apie lytinį ugdymą. 2. Nustatyti moksleivių žinias apie lytinį ugdymą. 3. Nustatyti moksleivių žinių poreikį apie lytinį ugdymą
Tyrimo metodika: taikytas kiekybinis tyrimo metodas. Tyrimo duomenims rinkti naudojama anketinė apklausa. Tyrime dalyvavo 79 moksleiviai, kurie mokosi X bendrojo ugdymo įstaigoje.
Tyrimo rezultatai, išvados: moksleiviai supranta, kas yra lytinis ugdymas ir tikisi iš ugdymo įstaigos, tėvų bei medicinos personalo jo gauti daugiau. Paaugliai supranta, kad vyrai ir moterys skiriasi ne tik lytiniais organais, bet daugeliu aspektų. Vaikinai savo lytinio ugdymo žinias vertina geriau nei merginos, tačiau iš tiesų tikslesnes žinias turi merginos. Paaugliai negali tiksliai įvardinti sudėtinių kontraceptinių tablečių sukeliamų šalutinių poveikių, taip pat vaikinams trūksta žinių apie pirmus lytinius santykius, o merginos turi daugiausiai klausimų susijusių su lytiniais santykiais bei menstruacijomis. Moksleiviai žino, kad prezervatyvai apsaugo ne tik nuo nepageidaujamo nėštumo, bet ir nuo LPI. Moters menstruacinis ciklas nėra aiškiai kiekvienam moksleiviui suprantamas, ne visi gali įvardinti kiek tunka menstruacinis ciklas ir ovuliacijos periodą. Tačiau vaikinų fiziologija paaugliams yra labiau žinoma – žino, kur gaminasi vyriškos lytinės ląstelės bei kas yra poliucijos. Moksleiviai nepasitiki savo žiniomis LPI, kontracepcijos, lytinio brendimo, pirmų lytinių santykių temomis. Nors informacijos apie lytinį ugdymą moksleiviai gauna iš įvairių literatūros šaltinių, dažniausiai informacija juos pasiekia internete, iš draugų, bendrojo ugdymo įstaigos ar tėvų ir rečiausiai iš medicinos personalo.
Description:
Relevance of the work: in 2022 In Lithuania, by order of the Minister of Education, Science and Sports, the life skills program has been updated, which mentions sexual education, but the greatest attention is paid to social and emotional skills. However, there are no recommendations for the implementation of the program. The family preparation and sexuality education program was last updated in 2016, but there are still no recommendations for the implementation of the program either. Therefore, this study is new in that it will determine the level of knowledge of schoolchildren and their need for sexual education.
Research problem: what is the knowledge of school age children and their need about sexual education?
Research object: school age children's knowledge and their need about sexual education.
The aim: to determine the knowledge of school age children and their need about sexual education.
Tasks: 1. To describe the importance and need of school age children's knowledge about sexual education. 2. To determine the knowledge of school age children about sexual education. 3. Tp determine students' need for knowledge about sexual education.
Research methodology: a quantitative research method was used. A questionnaire survey is used to collect research data. 79 students who study in the X general education institution participated in the study.
Research results, conclusions: students rate their knowledge of sexual education as satisfactory, they understand what sexual education is and expect to receive more of it from the educational institution, parents and medical staff. Teenagers understand that men and women differ not only in their genitals, but in many aspects . Boys rate their knowledge of sex education better than girls, but girls actually have more accurate knowledge. Adolescents cannot accurately name the side effects caused by combined contraceptive pills, boys also lack knowledge about first intercourse, and girls have the most questions related to intercourse and menstruation. Students know that condoms protect not only against unwanted pregnancy, but also against STIs. A woman's menstrual cycle is not clearly understood by every student, not everyone can name how long the menstrual cycle is and the
7
ovulation period. However, the physiology of boys is better known to teenagers - they know where male sex cells are produced and what pollution is. Students do not trust their knowledge about STIs, contraception, puberty, and first sexual intercourse. Although schoolchildren receive information about sex education from various literary sources, most of the information reaches them on the Internet, from friends, a general education institution or parents, and rarely from medical personnel.