Santrauka:
Temos aktualumas. Kosmetikos priemonės yra beveik neatsiejama šiuolaikinio žmogaus
išvaizdos palaikymo rutinos dalis. Šių priemonių pagalba galima ne tik palaikyti bendrą žmogaus
higieną, gerą odos, nagų, plaukų būklę, bet dažnai ir spręsti įvairias estetines problemas ar bent jau
laikinai jas užslėpti (Picconi ir kt., 2017). Per pastarąjį šimtmetį sparčiai patobulėjusios
technologijos ir mokslas sudarė sąlygas plėstis kosmetikos produktų rinkai. Atrandami ir pritaikomi
vis nauji būdai bei medžiagos naujoms kosmetinėms priemonėms sukurti, todėl kosmetikos
pramonė tiek pasaulyje, tiek Europoje iki šiol stipriai plečiasi (Wang, 2021). Remiantis 2020 metų
duomenimis vien Lietuvoje per metus nupirkta kosmetinių priemonių už 271 milijoną eurų
(Statistikos tyrimų departamentas, 2022). Nors kosmetikos vartojimas vis labiau populiarėja ir tarp
vyrų, tačiau moterys išlieka pagrindinė vartotojų grupė.
Norint išlikti didelėje kosmetikos produktų rinkoje, kosmetikos gamintojų kompanijoms ir
platintojams svarbu stebėti marketingo tendencijas, klientų poreikius, reikalavimus, taip pat žinoti,
su kokiomis estetinėmis problemomis dažniausiai susiduria vartotojai, o ypač gausiausia vartotojų
grupė – moterys. Šiuo metu moterys susiduria ne tik su senėjimo sukeliamomis odos, nagų, plaukų
problemomis. Dėl intensyvaus gyvenimo būdo, genetikos, žalingų įpročių bei kitų faktorių su odos
ir kitų jos struktūrų problemomis susiduria vis daugiau jaunų moterų. Kosmetikos priemonės gali
padėti šias problemas spręsti ar sumažinti. Neteisingai pasirinktos, netinkamai vartojamos
kosmetinės priemonės dažnai sukelia nepageidaujamų šalutinių efektų ar neatitinka vartotojų
lūkesčių, dėl to naudoti toliau ar vėl įsigyti šių priemonių neretai tiesiog atsisakoma. Tad kaip
pasirenkamos ir vartojamos kosmetikos priemonės, svarbu žinoti ir kosmetologijos specialistams.
(Palilingan, Pangemanan, Wangke, 2021; Wang, 2021).
Tyrimo problema. Kokie 18 – 30 metų amžiaus moterų kosmetikos priemonių naudojimo
ypatumai?
Tyrimo objektas. 18 – 30 metų amžiaus moterų kosmetikos priemonių naudojimo
ypatumai.
Tyrimo tikslas. Askleisti 18 – 30 metų amžiaus moterų kosmetikos priemonių naudojimo
ypatumus.
Tyrimo uždaviniai:
1. Aprašyti jaunų moterų anatominius, fiziologinius odos ypatumus ir dažniausiai esamas
odos problemas.
2. Išskirti jaunoms moterims naudingas kosmetines priemones ir tinkamą jų naudojimą.
3. Išsiaiškinti kosmetikos priemonių naudojimo ypatumus jaunų moterų tarpe.
Tyrimo metodai:
1. Mokslinės literatūros analizė, kurios tikslas aprašyti 18 – 30 metų amžiaus moterų
anatominius, fiziologinius odos ypatumus ir dažniausiai pasitaikančias odos problemas bei išskirti
pagrindines kosmetines priemones, rekomenduojamas šiai amžiaus grupei.
2. Kiekybinis tyrimas, kurio tikslas įvertinti kosmetikos priemonių naudojimo ypatumus
18 – 30 metų amžiaus moterų tarpe.
3. Duomenų aprašymas ir grafinė duomenų analizė.
Pagrindiniai empirinio tyrimo rezultatai. Apibendrinant tyrimo rezultatus galima teigti,
jog daugelis atsakiusiųjų 18-30 metų moterų kosmetikos priemones vartoja dažnai (didžioji dalis
priemones perka dažniau nei kartą į mėnesį). Prieš perkant kosmetinę priemonę respondentės
labiausiai kreipia dėmesį į priemonės kainą, o tik paskui į sudėtį ir savybes. Taip pat daugelis
atsakiusiųjų domisi kosmetikos priemonių sudėtimi ir savybėmis, tačiau beveik trečdaliui
respondenčių nerūpi kas įeina į naudojamos priemonės sudėtį. Net trys ketvirtaliai tyrime
dalyvavusių moterų kosmetikos priemones perka neišbandžiusios ir tokiam pačiam kiekiui
respondenčių kosmetinės priemonės yra sukėlusios nepageidaujamų reakcijų. Didžioji dalis
atsakiusiųjų teigia, kad nenaudoja kosmetikos priemonės pasibaigus jos galiojimo laikui, tačiau
galima daryti prielaidą, jog šis skaičius galimai yra neteisingas, nes net 67 proc. respondenčių
nesižymi datos nuo kosmetikos priemonės pakuotės atidarymo. Labiausiai respondenčių tarpe yra
paplitusios bendros higienos palaikymo kosmetikos priemonės kaip šampūnas, dušo gelis, taip pat ir
dekoratyvinė kosmetika.
Description:
Relevance of the topic. Cosmetics are an almost integral part of the routine of maintaining
a modern human appearance. With the help of these measures it is possible not only to maintain
general human hygiene, good condition of skin, nails, hair, but often to solve various aesthetic
problems or at least temporarily hide them (Picconi et al., 2017). Rapid improvements in
technology and science over the last century have allowed the cosmetics market to expand. New
methods and materials for the development of new cosmetics are being discovered and applied, and
the cosmetics industry is still expanding strongly, both globally and in Europe (Wang, 2021).
According to the data of 2020, cosmetic products worth 271 million euros were purchased annually
in Lithuania alone (Statistics Lithuania, 2022). Although the use of cosmetics is becoming
increasingly popular among men, women remain the main consumer group.
In order to survive in the large market of cosmetic products, it is important for cosmetic
companies and distributors to monitor marketing trends, customer needs and requirements, as well
as to know the aesthetic problems most often faced by consumers, especially women. At present,
women face more than just skin, nail and hair problems caused by aging. Due to the intense
lifestyle, genetics, harmful habits and other factors, more and more young women are facing
problems with the skin and its other structures. Cosmetics can help solve or reduce these problems.
Improperly chosen, misused cosmetics often cause unwanted side effects or do not meet consumer
expectations, and often continue to be refused or re-purchased. Therefore, it is important for
cosmetologists to know how to choose and use cosmetics. (Palilingan, Pangemanan, Wangke, 2021;
Wang, 2021).
Research problem. What are the peculiarities of the use of cosmetics by women aged 18-
30?
Research object. Peculiarities of using cosmetics in women aged 18-30.
Research purpose. To ask about the peculiarities of the use of cosmetics by women aged
18 - 30.
Research tasks:
1. To describe the anatomical, physiological features of the skin of young women and the
most common skin problems.
2. Identify cosmetic products that benefit young women and their appropriate use.
3. To find out the peculiarities of the use of cosmetics among young women.
Research methods:
1. Analysis of the scientific literature, the aim of which is to describe the anatomical and
physiological features of the skin and the most common skin problems of women aged 18-30 years,
and to distinguish the main cosmetic products recommended for this age group.
2. Quantitative study to evaluate the peculiarities of the use of cosmetics among women
aged 18-30.
3. Data description and graphical data analysis.
The main results of the empirical research. Summarizing the results of the study, it can
be stated that many of the respondents aged 18-30 women use cosmetics frequently (most of them
buy the products more than once a month). Before buying a cosmetic product, respondents pay most
attention to the price of the product, and only then to the composition and properties. Many
respondents are also interested in the composition and properties of cosmetics, but almost a third of
respondents do not care about what is included in the product used. As many as three-quarters of
women surveyed buy cosmetics without trying it, and the same number of respondents have caused
adverse reactions. The majority of respondents say they do not use the cosmetic product after its
expiry date, but it can be assumed that this figure is possibly incorrect, as as many as 67%.
respondents do not mark the date from the opening of the cosmetic product package. General
hygiene cosmetics such as shampoo, shower gel, as well as make-up are the most common among
respondents.