dc.contributor.author |
Daugėlaitė, Audronė |
|
dc.date.accessioned |
2022-10-12T11:59:21Z |
|
dc.date.available |
2022-10-12T11:59:21Z |
|
dc.date.issued |
2022-06-15 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.kaunokolegija.lt//handle/123456789/6904 |
|
dc.description |
Relevance of the topic: Educating children with autism spectrum disorders is becoming an increasingly important topic for educators around the world, as working with a group attended by children with autism spectrum disorders is no longer the exception but almost the rule. It is not uncommon for a group to have far more than one child with certain learning difficulties. The number of such children is growing, therefore the need to adapt educational institutions to the changing situation is increasing (Navickienė, Piščalkienė, Mikulėnaitė, etc., 2019). Many children with autism spectrum disorders are able to learn and participate in the learning process, although educating them in a mainstream group can present a number of challenges for educators. It is important to create an appropriate educational environment for children with autism spectrum disorders so that they feel safe in that environment and do not stress themselves, their educators and their parents.
The object of the research: the educational environment and its significance for children with autism spectrum disorders.
Research problem: Is the environment of the preschool institution suitable for children with autism spectrum disorders? What are the difficulties in adapting the educational environment of a preschool institution in the education of children with autism spectrum disorders?
The aim of the research: to analyze the significance of the educational environment in the education of children with autism spectrum disorders. |
en_US |
dc.description.abstract |
Temos aktualumas: Vaikų, turinčių, autizmo spektro sutrikimą, ugdymas tampa vis aktualesne tema pedagogams visame pasaulyje, nes darbas su grupe, kurią lanko vaikai, turintys autizmo spektro sutrikimą, jau tampa nebe išimtis, o beveik taisyklė. Tokių vaikų skaičius auga, todėl didėja poreikis pritaikyti mokymosi įstaigas prie besikeičiančios situacijos (Navickienė, Piščalkienė, Mikulėnaitė ir kt., 2019). Daugelis vaikų su autizmo spektro sutrikimais geba mokytis ir dalyvauti mokymosi procese, nors jų ugdymas įprastinėje grupėje pedagogams gali kelti nemažai sunkumų. Svarbu sukurti tinkamą edukacinę aplinką vaikams, turintiems autizmo spektro sutrikimą, kad jie jaustųsi saugiai toje aplinkoje ir nekeltų streso sau, pedagogams bei savo tėvams.
Tyrimo objektas: edukacinė aplinka ir jos reikšmė autizmo spektro sutrikimą turintiems vaikams.
Tyrimo problema: ar ikimokyklinio ugdymo įstaigos aplinka yra tinkama autizmo spektro sutrikimą turintiems vaikams? Kokie yra ikimokyklinio ugdymo įstaigos edukacinės aplinkos pritaikymo sunkumai, ugdant autizmo spektro sutrikimą turinčius vaikus?
Tyrimo tikslas: išanalizuoti edukacinės aplinkos reikšmę autizmo spektro sutrikimą turinčių vaikų ugdyme. |
en_US |
dc.language.iso |
other |
en_US |
dc.subject |
edukacinė aplinka, autizmo spektro sutrikimas |
en_US |
dc.title |
Edukacinės aplinkos reikšmė ugdant vaikus, turinčius autizmo spektro sutrikimą |
en_US |
dc.title.alternative |
The Importance of the Educational Environment in the Education of Children with Autism Spectrum Disorders |
en_US |
dc.type |
Other |
en_US |