dc.contributor.author |
Pšilenskytė, Julija |
|
dc.date.accessioned |
2019-02-06T06:57:39Z |
|
dc.date.available |
2019-02-06T06:57:39Z |
|
dc.date.issued |
2018-07 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.kaunokolegija.lt//handle/123456789/662 |
|
dc.description |
Relevance. Familiarization with folk-literature is an important part of the education of preschool children. The use of information technologies often changes the familiarity with the texts of children folklore. Therefore, a child's book or magazine should not be forgotten in the pre-school age when the child begins to prepare for school. At the same time, many questions arise about the ways in which children can get acquainted with folklore texts. The research problem - in what ways stimulate an interest in folk art and how to help preschool children to get acquainted with folk literature. The object of the research - to familiarize of pre-school children with the methods of folk literature. The purpose of the study - to reveal the pre-school children familiarity with folk texts. Research tasks: 1. Describe the type of folk literature. 2. Theoretically the introduction of pre-school children texts into folk poetry. 3. To carry out research aimed at clarifying the attitude of pedagogues and parents towards the folk literature and introducing children to their ways. 4. Plan and implement a educational project at the pre-school institution "X". Methods of research: analysis of scientific literature, the purpose of which is to theoretically substantiate the type of folk-art and the pre-school children familiarization with the ways of folkart. The survey (in writing), the purpose of which is to find out the interest of children in folkliterature and the ways in which they are introduced to the texts of folk-art. Conclusions. The study revealed that teachers devote time to children to get acquainted with the texts of folklore, mostly use a reading method to introduce children to folklore texts. It has been observed that in kindergarten groups, educators find that books with folklore texts are not enough. Thus, the pedagogues try to familiarize children with the texts of folklore and use various acquaintances with the texts of folklore. Almost all parents interviewed know the exact concept of folklore, most parents are aware of what kind of folk texts are in their child's group of kindergartens. It also turned out that most parents read the children's home or the texts of folklore with him at home. The research consists of: the analysis of the scientific literature, the research part, the description of the educational project, pages 49, 1 table , 20 pictures, 29 sources of literature. |
en |
dc.description.abstract |
Aktualumas. Susipažinimas su tautosaka yra svarbi priešmokyklinio amžiaus vaikų ugdymosi dalis. Naudojimasis informacinėmis technologijomis dažnai pakeičia susipažinimą su vaikų tautosakos tekstais. Todėl priešmokykliniame amžiuje, kai vaikas pradedamas ruošti mokyklai, reiktų nepamiršti vaikiškos knygos ar žurnalo. Tuo pačiu kyla daug klausimų, kokiais būdais vaikai gali susipažinti su tautosakos tekstais.
Tyrimo problema – kokiais būdais skatinti susidomėjimą liaudies kūryba ir padėti priešmokyklinio amžiaus vaikams susipažinti su tautosakos tekstais?
Tyrimo objektas – priešmokyklinio amžiaus vaikų susipažinimo su tautosakos tekstais būdai.
Tyrimo tikslas – atskleisti priešmokyklinio amžiaus vaikų susipažinimo su tautosakos tekstais būdus.
Tyrimo uždaviniai:
1. Apibūdinti tautosakos rūšis.
2. Teoriškai pagrįsti priešmokyklinio amžiaus vaikų susipažinimo su tautosakos tekstais būdus.
3. Atlikti tyrimą, kurio tikslas išsiaiškinti pedagogų ir tėvų požiūrį į tautosaką bei vaikų supažindinimo su ja būdus.
4. Suplanuoti ir realizuoti edukacinį projektą ikimokyklinėje įstaigoje „X“.
Tyrimo metodai: mokslinės literatūros analizė, kurios tikslas teoriškai pagrįsti tautosakos rūšis bei priešmokyklinio amžiaus vaikų susipažinimo su tautosakos tekstais būdus. Apklausa (raštu) kurios tikslas sužinoti vaikų domėjimąsi tautosakos tektais bei kokiais būdais vaikai supažindinami su tautosakos tekstais.
Išvados. Atlikus tyrimą paaiškėjo, kad pedagogai skiria laiko vaikų susipažinimui su tautosakos tekstais, daugiausiai naudoja skaitymo būdą supažindinti vaikus su tautosakos tekstais. Pastebėta, jog darželio grupėse auklėtojų nuomone nepakanka knygų su tautosakos tekstais. Taigi, pedagogai stengiasi vaikus susipažindinti su tautosakos tekstais bei naudoja įvairius susipažinimo su tautosakos tekstais. Beveik visi apklausti tėvai žino tikslią tautosakos sąvoką, didžioji dalis tėvų žino kokie tautosakos tekstais yra jų vaiko lankomo darželio grupėje. Taip pat paaiškėjo, jog dauguma tėvų skaito namuose vaikui ar kartu su juo tautosakos tekstus.
Tyrimą sudaro: mokslinės literatūros analizė, tiriamoji dalis, edukacinio projekto aprašymas, 49 puslapiai, 1 lentelė, 20 paveikslų, panaudoti 29 literatūros šaltiniai. |
en_US |
dc.language.iso |
other |
en_US |
dc.subject |
Tautosaka, pasakojamoji tautosaka, dainuojamoji tautosaka, smulkioji tautosaka, susipažinimo su tautosaka būdai. |
en_US |
dc.title |
Priešmokyklinio amžiaus vaikų susipažinimo su tautosakos tekstais būdai. |
en_US |
dc.title.alternative |
Pre-school aged children’s ways to get acquainted with folklore texts. |
en_US |
dc.type |
Other |
en_US |