dc.description |
Relevance of the search. According to Tamosiuniene, Mikulenaite, Petrulyte, Raistenskis and Juocevicius independence and self-management skills are among the most important elements that ensure a person‘s functional and social adaption. Ability to take care of oneself and be as dependent on the other person as possible. It increase a person‘s sense of self-worth, allowing them to adapt better to the environment around us (Tamosiuniene, Mikulenaite, Petrulyte, Raistenskis and Juocevicius, 2012)
The problem of the research. How are the independence skills of children with autism spectrum developed? Do preschool educators have enough knowledge to develop the daily life skills of children with autism spectrum?
Object of the research. Developing the independence skills of children with autism spectrum disorders based on the experience of preschool educators.
The aim. Reveal the development of independence skills in children with autism spectrum disorders.
Objectives of the research:
1. To theoretically substantiate the importance of developing the daily life skills of preschool children and how to develop children with autism spectrum.
2. To carry out a quantitative study on the development of independence skills in children with autism spectrum disorders.
3. Prepare and implement a project.
Research methods. Analysis of scientific literature, written questionnaire survey, quantitative analysis of the obtained data.
Conclusions. It is important to develop independence skills so that the child feels as safe and better as possible in the environment around him. The study of the development of independence skills of children with autism spectrum disorders revealed that educators contribute the most to the development of life skills such as proper storage of cutlery, orderly eating, personal hygiene, and use of the toilet. The results of the study revealed that children with autism spectrum disorders have the greatest difficulty in developing communication and cooperation skills. The most common difficulties faced by educators in developing autism are their erratic and unpredictable behavior as well as their inability to to talk, because of children’s vague speech. During the
8
activities and discussions during the project, a child with an autism spectrum disorder developed communication and collaboration skills, and it was noticed that a child with an autism spectrum disorder experienced many joyful emotions during the project.
The volume of the paper. 3 chapters. The first chapter describes the theoretical aspects of developing the independence skills of children with ASS; in the second chapter, empirical research and analysis of its results; the third chapter describes the educational project. Number of pages – 47 including 4 tables and 17 figures, references - 26 |
en_US |
dc.description.abstract |
Baigiamojo darbo aktualumas. Pasak Tamošiūnienės, Mikulėnaitės, Petrulytės, Raistenskio ir Juocevičiaus Savarankiškumas ir savitvarkos įgūdžiai – yra vieni iš svarbiausių elementų, kurie užtikrina žmogaus funkcinį ir socialinį prisitaikymą. Gebėjimas rūpintis savimi ir būti kuo mažiau priklausomam nuo kito žmogaus. Tai padidina asmens savivertės jausmą, geriau leidžia pritapti aplinkoje, kuri mus supa (Tamošūnienė, Mikulėnaitė, Petrulytė, Raistenskis, Juocevičius, 2012). Tyrimo problema. Kaip yra ugdomi autizmo spektrą turinčių vaikų savarankiškumo įgūdžiai? Ar ikimokyklinio ugdymo pedagogai turi pakankamai žinių kaip ugdyti autizmo spektro turinčių vaikų kasdieninius gyvenimo įgūdžius? Tyrimo objektas. Autizmo spektro sutrikimą turinčių vaikų savarankiškumo įgūdžių ugdymas remiantis ikimokyklinio ugdymo pedagogų patirtimi.
Tyrimo tikslas. Atskleisti, vaikų turinčių autizmo spektro sutrikimą savarankiškumo įgūdžių ugdymasi.
Tyrimo uždaviniai:
1. Teoriškai pagrįsti ikimokyklinio amžiaus vaikų kasdienių gyvenimo įgūdžių ugdymo svarbą ir kaip tai ugdyti autizmo spektrą turinčius vaikus.
2. Atlikti kiekybinį tyrimą, skirtą vaikų, turinčių autizmo spektro sutrikimą, savarankiškumo įgūdžių ugdymo(si) galimybes.
3. Parengti ir įgyvendinti projektą.
Tyrimo metodai. Mokslinės literatūros analizė, anketinė apklausa raštu, gautų duomenų kiekybinė analizė.
Išvados. Svarbu ugdyti, savarankiškumo įgūdžius, kad vaikas kuo saugiau ir geriau jaustųsi jį supančioje aplinkoje. Vaikų, turinčių autizmo spektro sutrikimą, savarankiškumo įgūdžių ugdymo(si) galimybes tyrimas atskleidė, kad pedagogai labiausiai prisideda prie gyvenimiškų įgūdžių ugdymo tokių kaip taisyklingas laikymas stalo įrankių, tvarkingas valgymas, asmens higiena, naudojimasis tualetu. Tyrimo rezultatai atskleidė, kad vaikams turintiems autizmo spektro sutrikimą sunkiausiai sekasi lavinti bendravimo ir bendradarbiavimo įgūdį. Sunkumai, su kuriais dažniausiai susiduria pedagogai ugdant autistus yra jų nepastovus ir nenuspėjamas elgesys taip pat ir negalėjimas
6
susikalbėti, dėl neaiškaus vaikų kalbėjimo. Projektu metu per veiklas ir diskusijas vaikas turintis autizmo spektro sutrikimą ugdėsi bendravimo ir bendradarbiavimo įgūdžius, buvo pastebėta, kad vaikas turintis autizmo spektro sutrikimą projekto metu patyrė daug džiugių emocijų.
Darbo apimtis. 3 skyriai. Pirmame skyriuje aprašoma vaikų turinčių, ASS savarankiškumo įgūdžių ugdymo teoriniai aspektai; antrame skyriuje empirinis tyrimas ir jo rezultatų analizė; trečiame skyriuje aprašomas edukacinis projektas. Puslapių skaičius – 47 iš jų 4 lentelės ir 17 paveikslėlių, literatūros sąrašas - 26 |
en_US |