Santrauka:
Temos aktualumas: Dauno sindromą turintys asmenys ir jų šeimos paprastai turi teigiamą požiūrį ir išreiškia norą turėti aukštą gyvenimo kokybę, kuri būtų paremta neįgalaus vaiko ar suaugusiojo stipriosiomis pusėmis ir įgūdžiais. (Bull, M. J. 2020). Pagrindinė problema DS turinčių vaikų tėvams yra suorganizuoti aplinką, kuri gali padėti vaikui tobulinti, ugdyti įgūdžius ir paruošti jį savarankiškam gyvenimui ateityje (Cirule-Galuza ir kt., 2018). Tyrimo problema: kokios yra tėvų, auginančių Dauno sindromą turinčius vaikus, patirtys ugdant jų savarankiškumą? Tyrimo objektas: tėvų, auginančių vaikus turinčius Dauno sindromą, patirtys ugdant jų savarankiškumą. Darbo tikslas: atskleisti tėvų, auginančių vaikus su Dauno sindromu, patirtis ugdant jų savarankiškumą.
Tyrimo uždaviniai:
1. Nustatyti tėvų, auginančių vaikus su Dauno sindromu, patirtis ugdant jų savarankiškumą kasdienėse veiklose.
2. Išskirti tėvų, auginančių vaikus su Dauno sindromu, patirtis ugdant jų savarankiškumą mokymosi veiklose.
3. Nustatyti tėvų, auginančių vaikus su Dauno sindromu, patirtis ugdant jų savarankiškumą laisvalaikio veiklose.
Tiriamieji: tyrime dalyvavo 6 tėvai, auginantys vaikus, turinčius Dauno sindromą, iki 18 metų. Metodika: buvo taikytas pusiau struktūrizuotas interviu metodas, kurį sudarė 25 pagrindiniai, darbo autorės sudaryti klausimai ir papildomi interviu metu kylantys klausimai. Rezultatai gauti taikant turinio analizę, koduojant interviu garso įrašus ir tyrėjo užrašus. Rezultatai: pagal gautus rezultatus galima teigti, kad kasdienėje veikloje tėvams, auginantiems DS turintį vaiką kyla sunkumų su vaikų savipriežiūros įgūdžiais, savarankiškumo mokymu namuose. Mokymosi veiklose tėvai susiduria su finansinėmis problemomis ir informacijos stoka pasirenkant ugdymo įstaigą, papildomus užsiėmimus. Laisvalaikio veikloje didelių sunkumų nekyla.
Description:
Background: Individuals with Down syndrome and their families tend to have a positive attitude and express a desire to have a high quality of life-based on the strengths and skills of a disabled child or adult. (Bull, M. J. 2020). The main challenge for parents of children with DS is to organize an environment that can help the child develop, develop skills, and prepare him or her for independent living in the future. (Cirule-Galuza and others., 2018). Research problem: what are the experiences of parents raising children with Down syndrome in developing their independence? The object of the research: the experience of parents raising children with Down syndrome in developing their independence. The aim of the work: is to reveal the experience of parents raising children with Down syndrome in developing their independence.
Research tasks:
1. To determine the experience of parents raising children with Down syndrome in developing their independence in daily activities.
2. To single out the experience of parents raising children with Down syndrome in developing their independence through learning activities.
3. To determine the experience of parents raising children with Down syndrome in developing their independence in leisure activities.
Participants: the study serves 6 parents raising children with Down syndrome up to 18 years. Methodology: a semi-structured interview method was used, consisting of 25 main questions composed by the author and additional questions raised during the interview. The results were obtained by applying content analysis, coding the audio recordings of the interviews and the notes of the researcher. Results: According to the obtained results, it can be stated that in the daily activities, parents raising a child with DS have difficulties with their children's self-care skills and independence training at home. In learning activities, parents face financial problems and a lack of information when choosing an educational institution, additional activities. There are no major difficulties in leisure activities.