Santrauka:
Baigiamojo darbo tema. Farmacijos specialistų ir vaistinės pacientų bendravimo etinius aspektus
visuomenės vaistinėse.
Pagrindiniai žodžiai. Farmacijos specialistas, visuomenės vaistinės pacientas, bendravimas, etiniai
aspektai, pasitikėjimas farmacijos specialistu.
Temos aktualumas. Pasak Lietuvos gydytojų sąjungos (2021), etika yra mokslas apie moralę -
kruopščiai ir metodiškai atliekama moralinių sprendimų ir žmogaus veiklos (nesvarbu - buvusios,
esamos ar būsimos) refleksija bei analizė. Moralė yra žmogaus priimamų sprendimų ir jo elgsenos
vertybinis matmuo. Kalbant apie moralę vartojami tokie daiktavardžiai kaip „teisės“,
„įsipareigojimai“ ir „dorybės“, būdvardžiai „geras“ ir „blogas“, „tinkamas“ ir „netinkamas“,
„teisingas“ ir „neteisingas“. Etika ir moralė yra glaudžiai susijusios: etika siekia pateikti žmonėms
racionalius moralumo kriterijus, kuriais remdamiesi jie galėtų apsispręsti ir elgtis būtent taip, o ne
kitaip. Kadangi etika nagrinėja visus žmogaus elgesio ir sprendimų priėmimo aspektus, tai yra labai
plati ir sudėtinga mokslinių tyrinėjimų sritis, apimanti daug krypčių arba temų. Leen B. Fino ir kt.
(2020) nurodo, jog pagrindiniai faktai sveikatos priežiūros etikai padarė didelę įtaką bioetikos
principai, kurie atsirado po Antrojo pasaulinio karo 1948 m. Ženevos deklaracijoje. „Geras“ (daryti
gera), „Nepiktybiškumas“ (nedaryti žalos), „Teisingumas“ ( sąžiningumas ir teisingumas prieigose)
ir „Pagarba autonomijai“ (pagarba paciento individualumui, įskaitant sprendimų priėmimą,
privatumą ir teisę atsisakyti) tapo pagrindiniais šiuolaikinių medicinos etikos kodeksų principais.
Pasak Lietuvos gydytojų sąjungos (2021), priesaikos ir etikos kodeksai (įskaitant ir įžadus) įvairiose
šalyse ar net toje pačioje šalyje gali būti skirtingi. Tačiau visus juos vienija tai, kad gydytojai
pripažįsta pacientų interesus viršesniais už savo pačių interesus ir atmeta bet kokią pacientų
diskriminaciją dėl rasinių, religinių ar kitų skirtumų, kuriuos saugo žmogaus teisės. Be to, gydytojai
bei farmacijos specialistai viešai įsipareigoja paslaptyje laikyti visą su pacientu susijusią informaciją
ir teikti neatidėliotiną pagalbą tiems, kam jos reikia.
Tyrimo problema. Kokie Farmacijos specialistų ir vaistinės pacientų bendravimo etiniai aspektai
visuomenės vaistinėje?
Tyrimo objektas. Farmacijos specialistų ir vaistinės pacientų bendravimo etiniai aspektai
visuomenės vaistinėse.
Tyrimo tikslas. Atskleisti Farmacijos specialistų ir vaistinės pacientų bendravimo etinius aspektus,
vaistinės pacientų požiūriu.
Tyrimo uždaviniai.
8
1. Aprašyti Farmacijos specialisto ir vaistinės paciento bendravimo etinius aspektus.
2. Atskleisti farmacinės paslaugos teikimo visuomenės vaistinėje, etinius aspektus.
3. Nustatyti vaistinės pacientų požiūrį į Farmacijos specialisto bendravimą visuomenės
vaistinėse.
Tyrimo metodai.
1. Mokslinės literatūros analizė, kurios tikslas aptarti vaistinės paciento ir farmacijos specialisto
bendravimo etinius aspektus.
2. Empirinis analizės metodas – apklausa raštu. Šiuo metodu siekta nustatyti vaistinės paciento
bendravimo etinius aspektus kaip jam yra tiekiama farmacinė paslauga
Tiriamieji.
Anketinės apklausos metodu Rokiškio mieste buvo apklausta 380 visuomenės vaistinės pacientų.
Baigiamojo profesinio bakalauro darbo struktūra.
Baigiamąjį profesinį bakalauro darbą sudaro įvadinė dalis, kur aprašomas pasirinktas tyrimo temos
aktualumas; literatūros analizė, kuri atskleidžia atliekamą tyrimą teoriškai; tiriamoji dalis, kuri
pagrindžia gautus atliekamo tyrimo rezultatus; išvados, kurios apibendrina gautus tiriamojo darbo
rezultatus; rekomendacijos, kuriose nurodami pasiūlymai iškilusių problemų sprendimui; tiriamojo
darbo metu naudoti literatūros šaltiniai; prieduose, pateikiama papildoma informacija.
Darbo struktūra.
Trisdešimt aštuoni puslapiai, dvidešimt literatūros šaltinių, viena lentelė bei devyniolika paveikslų.
Description:
The topic of the final. Ethical Aspects in Communication among Pharmacy Specialists and Patients
in Community Pharmacies
Main words. Pharmacy specialist, public pharmacy patient, communication, ethical aspects, trust in
pharmacy specialist.
Relevance of the topic. According to the Lithuanian Medical Association (2021), ethics is the science
of morality - a reflection and analysis of future and methodical moral decisions and human activity
(regardless of the past, present). Morality is a value dimension of human decision-making and
behavior. Nouns such as 'rights', 'obligations' and 'virtues', the adjectives 'good' and 'bad', 'appropriate'
and 'inappropriate', 'right' and 'wrong' are used in relation to morality. Ethics and morality are closely
intertwined: ethics seeks to provide people with rational criteria of morality that allow them to decide
and act in this way rather than otherwise. Because ethics addresses all aspects of human behavior and
decision-making, it is a very broad and complex area of research that spans many disciplines or topics.
Leen B. Fino et al. (2020) points out that the underlying facts of health care ethics influenced the
principles of bioethics that emerged after World War II in 1948. In the Geneva Declaration. The
principles of "good" (doing good), "innocence" (not doing harm), "justice" (fairness and justice in
access) and "respect for autonomy". According to the Lithuanian Medical Association (2021), the
codes of oath and ethics (including vows) may be different in different countries or even in that
country. They unite the fact that doctors recognize interests for their own sake and reject any
discrimination based on racial, religious or other differences that is protected by human rights. In
addition, physicians and pharmacists have a public commitment to keep all patient-related
information and to provide immediate assistance to those who need it.
Investigation problem. What are the ethical aspects of communication between pharmacists and
pharmacy patients in a public pharmacy?
Investigation object. Ethical Aspects of Communication between Pharmacists and Pharmacy
Patients in Public Pharmacies.
The aim of the investigation. To reveal the ethical aspects of communication between pharmacists
and pharmacy patients from the perspective of pharmacy patients.
Research tasks.
1. Describe the ethical aspects of communication between a pharmacist and a pharmacy patient.
2. To reveal the ethical aspects of the provision of pharmaceutical services in a public pharmacy.
10
3. To determine the attitude of pharmacy patients to the communication of a Pharmacist in public
pharmacies.
Research methods.
1. An analysis of the scientific literature aimed at discussing the ethical aspects of
communication between a pharmacy patient and a pharmacist.
2. Empirical method of analysis - written survey. The aim of this method was to determine the
ethical aspects of pharmacy patient communication as a pharmaceutical service is provided to
him
Subjects. 380 patients of the public pharmacy in Rokiskis were interviewed by the questionnaire
method.
Structure of the final professional bachelor thesis.
The final professional bachelor's thesis consists of an introductory part, which describes the relevance
of the chosen research topic; literature analysis that reveals the research being conducted
theoretically; the research part, which substantiates the obtained results of the performed research;
conclusions that summarize the results of the research work; recommendations setting out proposals
for resolving the problems encountered; literature sources used during the research; additional
information shall be provided in the Annexes.
Work structure.
Thirty-eight pages, twenty references, one table, and nineteen figures.