DSpace talpykla

Farmacijos specialisto konsultacijos poreikis, formuojant gyventojų požiūrį į vaistų vartojimo racionalumą streso mažinimui

Rodyti paprastą įrašą

dc.contributor.author Muliuolytė, Liveta
dc.date.accessioned 2022-07-05T11:50:53Z
dc.date.available 2022-07-05T11:50:53Z
dc.date.issued 2021-06-16
dc.identifier.uri http://dspace.kaunokolegija.lt//handle/123456789/5756
dc.description According to Dauksiene (2010), accurate, appropriate, and timely information about medicines is a central part of safe and responsible healthcare. By not following the prescription provided, the desired effects may not be reached including curing the disease, stabilising the patient’s condition, and improving their quality of life. Most importantly, it may even aggravate an individual’s condition. According to the World Health Organisation (WHO) expenses for medicines are increasing every year, however, a great number of these drugs are used inappropriately some source state around 50% of all drugs. For example, patients use improper drugs, do not follow the right dosage, and even extend or abbreviate the duration of the treatment without consulting their pharmacist or doctor. Another widespread issue is the lack of information relating to side effects. Incorrect use of medicines and subsequent side effects lead to reduced work capacity, early death, and increased healthcare costs. Most of the improper drug usage happens due to the patient being unaware of how to use the drug in the first place. Nowadays the public has access to several written and interactive information resources. Unfortunately, some of this information may be inaccurate and even misleading. Therefore, consultation with a pharmacist, nurse, or a doctor before starting the drug is of crucial importance (Dauksiene, 2010). Research conducted in several countries has shown that pharmacists and pharmacy technicians are the most accessible and approachable specialists in healthcare. They are the experts that can consult and advise the patients. Self-medication and nonprescription drugs are becoming increasingly popular; therefore, pharmacy specialists are often the only professionals that the patients have contact with when buying non-prescription drugs. Pharmacy professionals’ key mission is to help patients choose the right drug and provide all the information on how to use it safely, including dosage, side-effects, and treatment duration. Nowadays, chronic stress is one of the biggest issues modern medicine and public health has been facing. Pharmacy specialists could lead the way in tackling this issue by providing patient consultations regarding stress-reducing drugs and their appropriate usage. en_US
dc.description.abstract Pasak Daukšienė (2010), efektyvios, tikslingos žinios apie vaistus ir sveikatos stiprinimą yra reikšmingas sveikatos priežiūros ir tinkamo vaistų vartojimo komponentas. Netaisyklingai vartojant vaistinius preparatus ar nesilaikant tinkamų vaistinių preparatų gairių, gali nepasiteisinti norimi gauti tikslai (išgydyti, kontroliuoti būklę, sumažinti ligos progresavimą ar pagerinti gyvenimo kokybę) ir tuo pačiu gali sunkėti paciento sveikatos būklę. Pasaulio sveikatos organizacija teigia, jog vaistų išlaidos kiekvienais metais vis didėja, tačiau vos ne 50% (remiantis įvairiais šaltiniais) įsigyjamų vaistinių preparatų vartojamas yra netinkamas, pvz.: vartoja tuos preparatus, kurių jiems nereikia, nepaskirti, bet reikiamų – nevartoja, įsigytus vaistinius preparatus vartoja netinkamai, vaistai vartojami per didelėmis dozėmis, nepaisoma optimalios gydymo trukmės. Taip pat opi problema – informacijos apie nepageidaujamas reakcijas trūkumas. Nesilaikant vaistinių preparatų vartojimo nurodymų ir vartojant nereikalingus medikamentus, padidėja mirtingumo rizika anksčiau laiko, sumažėja darbingumas bei auga išlaidos sveikatos priežiūros sistemai. Daugelis gyventojų neturi tiek žinių apie vaistinių preparatų indikacijas, poveikį, saugų vartojimą, dėl šios priežasties ir atsiranda aukščiau paminėti atvejai. Šių dienų pasaulyje esą begalė lengvai pasiekiamų interaktyvių informacijos (vaizdinių, rašytinių) šaltinių. Ne visa gyventojus pasiekianti informacija yra teisinga ir saugi. Dėl šios priežasties, prieš įsigyjant ar savo noru norint pradėti vartoti vaistinį preparatą, būtina pasitarti, pasikonsultuoti su gydytoju , vaistininku (farmakotechniku) ar slaugytoju (Daukšienė, 2010). Skirtingose šalyse paskelbti tyrimai rodo, kad vaistininkai ar farmakotechnikai – paprasčiausiai pasiekiami sveikatos priežiūros specialistai. Jie yra vaistų ekspertai, galintys pakonsultuoti pacientus perkant vaistinius preparatus savo nuožiūra. Populiarėjanti savigyda ir be recepto parduodami vaistiniai preparatai sukelia nemažai tiek gyventojų, tiek visuomenės problemų. Farmacijos specialistas dažnai yra pagrindinis asmuo, į kurį kreipiasi gyventojai, norintys įsigyti nereceptinių vaistinių preparatų. Farmacijos specialisto pagrindinis tikslas – pagelbėti pacientams tinkamai pasirinkti ir vartoti vaistinius preparatus, suteikti visą reikiamą, pacientui norimą informaciją apie vaistinį preparatą, jo vartojimą, indikacijas, kontraindikacijas, galimus šalutinius poveikius. Šiandieniniame pasaulyje patiriamas stresas yra viena iš aktualiausių problemų žmogaus savijautoje, todėl racionalus bei taisyklingas jo mažinimas, padedant farmacijos specialistui, t.y. suteikus konsultaciją apie tinkamą vaistinių preparatų vartojimą streso mažinimui, yra kelias į šios opios problemos sprendimą. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.subject stresas, farmacijos specialistas, farmacinė paslauga en_US
dc.title Farmacijos specialisto konsultacijos poreikis, formuojant gyventojų požiūrį į vaistų vartojimo racionalumą streso mažinimui en_US
dc.title.alternative Need for Pharmacy Specialist‘s Consultations in Building Residents‘ Attitude to Rational Consumption of Stress-reducing Drugs en_US
dc.type Other en_US


Šiame įraše esantys failai

Šis elementas randamas kataloge(-uose)

Rodyti paprastą įrašą

Ieškoti DSpace


Naršyti

Mano paskyra