dc.contributor.author |
Mickevičiūtė, Karina |
|
dc.date.accessioned |
2021-08-12T19:13:43Z |
|
dc.date.available |
2021-08-12T19:13:43Z |
|
dc.date.issued |
2021-06-16 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.kaunokolegija.lt//handle/123456789/4944 |
|
dc.description |
Physical activity is one of the most important elements of a healthy lifestyle, which ensures children’s good physical and mental development (Adaškevičienė, 2004). Development of bones, muscles and joints, body composition, quality of sleep and appetite are improved, sickness is reduced, components of physical capacity are exercised and also a positive influence to attention span, memory, mood and socialization are noticed (Agazzi, 2010, Adaškevičienė, 2004) . It is stated that it is very important to form skills of an active lifestyle for children up to eight years old (Simons-Morten et. al., 2008; Zumeras ir kt., 2003). It is very important to satisfy the child’s needs of physical exercise, to give him all of the conditions that would let them feel the joy of movement. It is also important to promote physical activity not only at home but also at an educational institution and to promote the right attitude towards physical activity (Dailidė, 2001). In this final thesis these problematic questions are analyzed: is there enough attention given to physical activity of 3 – 5 year old children at preschool educational institutions, what are the ways used to motivate children to move and what are the most effective physical activities that promote children‘s physical skills?
Research object. Ways and conditions of children’s physical activity promotion.
Research purpose. To find out the ways of physical activity promotion and conditions for physical practices for 3 – 5 year old children. |
en_US |
dc.description.abstract |
Fizinis aktyvumas, tai vienas svarbiausių sveikos gyvensenos elementų, kuris užtikrina gerą fizinį ir psichinį vaikų vystymąsi (Adaškevičienė, 2004). Pakankamo judėjimo lygio dėka gerėja kaulų, raumenų, sąnarių vystymasis, kūno kompozicija, miego kokybė, apetitas, mažėja sergamumas, lavinasi fizinis pajėgumas bei fiksuojamas teigiamas poveikis dėmesio sukaupimui, atminčiai, nuotaikai ir socializacijai (Agazzi, 2010, Adaškevičienė, 2004). Teigiama, jog vaikams labai svarbu suformuoti aktyvaus gyvenimo įgūdžius iki aštuonerių metų amžiaus (Simons-Morten et. al., 2008; Zumeras ir kt., 2003). Labai svarbu patenkinti vaiko judėjimo poreikį, sudaryti jam visas sąlygas, leidžiančias pajusti judėjimo džiaugsmą, taip pat skatinti fizinį aktyvumą ne tik namuose, bet ir ugdymo įstaigoje bei ugdyti teisingas fizinio aktyvumo nuostatas (Dailidė, 2001). Darbe analizuojami šie probleminiai klausimai: ar pakankamai dėmesio skiriama 3-5 metų amžiaus vaikų fiziniam aktyvumui ikimokyklinio ugdymo įstaigoje, kokiais būdais vaikai yra skatinami judėti ir kokie fizinio aktyvumo skatinimo būdai yra efektyviausi?
Tyrimo objektas. Vaikų fizinio aktyvumo skatinimo būdai ir galimybės.
Tyrimo tikslas. Atskleisti 3-5 metų amžiaus vaikų fizinio aktyvumo skatinimo būdus ir galimybes fizinio aktyvumo veiklose. |
en_US |
dc.language.iso |
other |
en_US |
dc.subject |
fizinis aktyvumas |
en_US |
dc.title |
3-5 metų amžiaus vaikų fizinio aktyvumo skatinimo būdai ir galimybės fizinio aktyvumo veiklose |
en_US |
dc.title.alternative |
Physical Activity Promotion and Conditions for Physical Practices for 3-5-Year- Old Children |
en_US |
dc.type |
Other |
en_US |