DSpace talpykla

Patyčios pradinėse klasėse bendrojo ugdymo mokykloje

Rodyti paprastą įrašą

dc.contributor.author Stugaard, Sandra
dc.date.accessioned 2021-02-04T15:29:41Z
dc.date.available 2021-02-04T15:29:41Z
dc.date.issued 2021-01-18
dc.identifier.uri http://dspace.kaunokolegija.lt//handle/123456789/4270
dc.description Relevance of the research. Pupils spend at school a lot of time, but even today, most of the children at schools all around the world, as well as in Lithuania, do not feel safe enough, because of violence and bullying. Bullying is one of the most common expressions of violence among. Pupils still avoid talking about it for fear of being further mocked or hurt even more. Although the problem of bullying is already recognized by society, unfortunately bullying is still tolerated or justified because the public's attitude and response to it is erroneous. Even though our society admits that bullying is a problem, however violence is still tolerated and/or justifiable, because of the society’s mistaken attitude. In Lithuanian schools there are created many bullying prevention programs and projects, but most of them are thoughtless. Bullying is happening every day, but schools are not able to prevent or solve these problems effectively. The aim of the paper. Is to reveal the occurrence of bullying in primary classes in a general education school. Objectives of the paper: 1. To describe the concept, types, forms, causes and consequences of bullying in primary classes in a general education school in a theoretical aspect. 2. To discuss the opinion of social educators and teachers about the causes and consequences of bullying in primary classes in a general education school. 3. To reveal the opinion of parents (carers) of primary school pupils about the influence of bullying culture in the close environment. Research methods: analysis of scientific literature, document analysis, interview and content analysis. Conclusions: the research has revealed that the main reasons that influence bullying among pupils at school are the social communication culture in society, family, school’s values and position, as well as personal qualities of all participants in the bullying situation. In Lithuanian schools, the verbal form is the most popular for bullying among peers, but teachers notice that pupils can use social media, physical or social forms of abuse too. Suggestions for improvement: for the improvement of bullying among peers, it is important that teachers and social pedagogues immediately react to bullying in any form, even if it is has happened only once. The pedagogues should find some ways and forms for creating a better and more effective communication with pupils, letting them to open up. It is also recommended to find resources for educating parents. The volume of the paper: 2 chapters: the 1st describes the concept of bulling; 2nd describes the analysis of research and its results. Number of pages – 53, including 20 tables, literature list of 36 sources. en_US
dc.description.abstract Temos aktualumas. Mokykloje mokiniai praleidžia daug laiko, tačiau ir šiandien daugeliui vaikų visame pasaulyje ir Lietuvoje mokykla vis dar nėra pakankamai saugi vieta, dėl galimų patyčių atvejų. Patyčios yra viena iš labiausiai paplitusių mokinių tarpusavio smurto išraiškų. Mokiniai vis dar vengia apie tai kalbėti, bijodami, kad bus dar labiau išjuoktais ar dar labiau įskaudinti. Nors visuomenė patyčių problemą jau pripažįsta, bet, deja, patyčios vis dar yra toleruojamos arba pateisinamos, nes visuomenės požiūris bei reagavimas į jas yra klaidingas. Lietuvoje gan dažnai galima išgirsti apie vaikų skriaudimą bei patyčias, o ypač tada, kai žiniasklaida nušviečia žiauraus šio reiškinio atvejus. Patyčios vyksta kiekvieną dieną, ir mokykla nepajėgi apsaugoti mokinių ir efektyviai išspręsti šią problemą. Tikslas – atskleisti, patyčių pasireiškimą pradinėse klasėse bendrojo ugdymo mokykloje. Uždaviniai: 1. Apibūdinti patyčių sampratą, tipus, formas, priežastis ir pasekmes pradinėse klasėse bendrojo ugdymo mokykloje teoriniu aspektu. 2. Aptarti socialinių pedagogų ir mokytojų nuomonę kokios yra patyčių priežastys ir pasekmes pradinėse klasėse bendrojo ugdymo mokykloje. 3. Atskleisti pradinių klasių mokinių tėvų (globėjų) nuomonę kokią įtaką patyčioms daro bendravimo kultūra artimoje aplinkoje. Tyrimo metodai: mokslinės literatūros analizė, dokumentų analizė, interviu ir turinio (content) analizė. Išvados: tyrimas atskleidė, kad pagrindinės priežastys, darančios įtaką patyčioms tarp mokinių pradinėse klasėse, yra socialinio bendravimo kultūra visuomenėje ir šeimoje, mokyklos pozicija ir puoselėjamos vertybės, tai pat visų patyčių situacijos dalyvių asmeninės savybės. Pradinėse klasėse verbalinė patyčių forma yra pati populiariausia tarp mokinių bendrojo ugdymo mokykloje. Rekomendacijos: norint sumažinti patyčias pradinėse klasėse, svarbu, kad mokytojai, socialiniai pedagogai ir tėvai (globėjai) nedelsdami reaguotų į visus patyčių tipus, net, jei tai įvyko vieną kartą. Pedagogai turėtų rasti būdų ir formų, kaip sukurti geresnį ir efektyvesnį bendravimą su mokiniais, leisti jiems atsiverti. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.subject Patyčios pradinėse klasėse en_US
dc.title Patyčios pradinėse klasėse bendrojo ugdymo mokykloje en_US
dc.title.alternative Bullying in Primary Classes in a General Education School en_US
dc.type Other en_US


Šiame įraše esantys failai

Šis elementas randamas kataloge(-uose)

Rodyti paprastą įrašą

Ieškoti DSpace


Naršyti

Mano paskyra