dc.contributor.author |
Nekvedavičienė, Agnė |
|
dc.date.accessioned |
2021-02-04T11:25:14Z |
|
dc.date.available |
2021-02-04T11:25:14Z |
|
dc.date.issued |
2021-01-18 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.kaunokolegija.lt//handle/123456789/4267 |
|
dc.description |
The problem of the research – Implementation of online bullying prevention programs in general edu-cation school. Active involvement and interest of the whole school community in this extremely
important issue. Electronic bullying has been described in the scientific literature as one of the most sensitive problems, but has not yet been found to be an effective way to address this issue.
Object of the research – prevention of electronic bullying of older adolescents in general education school.
The purpose of the research – to analyze the possibilities of early prevention of electronic bullying in a general education school.
Task of the research:
1. Identify possible levels of early prevention of electronic bullying;
2. To study the prevention methods presented in the scientific literature;
3. To study the attitude of social pedagogues about electronic bullying prevention programs;
Methods of the research: analysis of scientific literature, data collection using interview
questionnaire method, analysis of content.
The sample of the research – the population of the research social pedagogy
Analysis of the research results – based on the researched scientific literature and the results of the empirical research, it can be stated that electronic bullying prevention programs must be carried out continuously.
Significant significance of family intervention and active participation in the prevention program was identified. Emphasis is placed on the ongoing training of educators on the dangers of online bullying |
en_US |
dc.description.abstract |
Tyrimo problema – Internetinių patyčių prevencijos programos įgyvendinimas bendrojo ugymo mokykloje. Visos mokyklos bendruomenės aktyvaus įtraukimo ir sudominimo šia itin aktualia problema. Elektroninės patyčios, mokslinėje literatūroje apibūdinamos kaip viena iš opiausių problemų, tačiau yra vis dar nerasta efektyvių šio reikalo sprendimo būdu.
Tyrimo objektas – vyresniųjų paauglių elektroninių patyčių prevencija bendorjo ugymo mokykloje.
Tyrimo tikslas – analizuoti elektroninių patyčių ankstyvosios prevencijos galimybes bendrojo ugdymo mokykloje.
Tyrimo uždaviniai:
1. Nustatyti galimas elektroninių patyčių ankstyvosios prevencijos jų lygius;
2. Ištirti mokslinėje literatūroje pateikiamus prevencijos metodus;
3. Ištirti socialinių pedagogų požiūrį apie elektroninių patyčių prevencijos programas;
Tyrimo metodai – mokslinės literatūros analizė, duomenų rinkimas naudojant interviu apklausos metodą, turinio (content) analizė.
Tyrimo imtis – tyrimo populiacija – socialiniai pedagogai ir klasių auklėtojai.
Tyrimo rezultatų analizė – remiantis tyrinėta moksline literatūra, bei empirinio tyrimo rezultatais galima teigti jog elektroninių patyčių prevencijos programos turi būti vykdomos nuolatos, nenutrūksta-mai. Nustatyta didelis šeimos įsikišimo bei aktyvaus dalyvavimo prevencijos programoje reikšmingu-mas. Akcentuojamas pedagogų nuolatinis mokymas apie internetinių patyčių pavojus. |
en_US |
dc.language.iso |
other |
en_US |
dc.subject |
patyčių prevencija |
en_US |
dc.subject |
vyresnieji paaugliai |
en_US |
dc.title |
Vyresniųjų paauglių elektroninių patyčių ankstyvoji prevencija bendrojo ugdymo mokykloje |
en_US |
dc.title.alternative |
Prevention of Electronic Bullying of Older Adolescents in General Education School |
en_US |
dc.type |
Other |
en_US |