dc.contributor.author |
Dovydas, Marius |
|
dc.date.accessioned |
2020-09-08T06:56:40Z |
|
dc.date.available |
2020-09-08T06:56:40Z |
|
dc.date.issued |
2020-06-23 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.kaunokolegija.lt//handle/123456789/4013 |
|
dc.description |
In recent decades, sport has become an important sector of economic activity and part of a growing leisure industry. For some time now, not only the importance of sport as a human-beneficial activity, but also the importance of the business of sports goods and services, which has a significant impact on the country's economy, has been recognized. Today, the world's highest achievement sports are formed on the basis of business (Mikalauskas, Šimkus, Brusokas, 2016). The sports market includes the supply and consumption of all services and products related to sport. Sports federations play an important role in the sports market, the main goal of which is to develop and promote a certain sport by providing public sports services to participants in active and passive sports markets: athletes and spectators. Promoting the sport, attracting more sportspeople and spectators, and attracting businesses to support the sport are aided by a sports marketing strategy that includes an assessment of the services provided from a consumer perspective and measures to promote a well-chosen sport. A very important area of activity for sports organizations is working with sponsors, providing them with advertising services in exchange for funding sports activities. Scholars unanimously argue that sponsorship is an essential element of sports marketing policy. It is important to note that federations, as non-profit organizations, face problems in funding their activities, on the other hand, the need for funding opens up new communication and advertising opportunities for potential sports sponsors (Šerić, Neven, Ljubica, Jasenko, 2018). The impact of the services of each organization, as well as the sports organization, is assessed through the organization's ability to meet the needs and expectations of its users. Modern marketing is based on the elucidation of consumer needs at the same time creating a product / service for exchange (Mikalauskas et al., 2016). A good evaluation of the quality of services helps to popularize the sport, attract more athletes and spectators, and also attract businesses to support the sport. Therefore, it is important to constantly research the needs of consumers and improve the services provided in order to retain existing ones and attract new ones. |
en_US |
dc.description.abstract |
Per pastaruosius dešimtmečius sportas tapo svarbiu ekonominės veiklos
sektoriumi ir augančios laisvalaikio industrijos dalimi. Jau kuris laikas pripažįstama ne tik sporto kaip
žmogui naudingos veiklos, bet ir sporto prekių ir paslaugų verslo reikšmė, daranti reikšmingą įtaką
šalies ekonomikai. Aukščiausių pasiekimų pasaulio sportas šiandieną formuojasi remdamasis verslo
pagrindais (Mikalauskаs, Šimkus, Brusokas, 2016). Sporto rinka apima visų paslaugų ir produktų,
susijusių su sportu, tiekimą ir vartojimą. Didelį vaidmenį sporto rinkoje vaidina sporto šakų
federacijos, kurių pagrindinis tikslas yra vystyti ir populiarinti tam tikrą sporto šaką teikiant viešąsias
sporto paslaugas aktyvios ir pasyvios sporto rinkų dalyviams: sportininkams ir žiūrovams.
Populiarinti sporto šaką, pritraukti daugiau sportuojančių ir žiūrovų, o taip pat pritraukti verslo
įmones remti sporto šaką padeda sporto rinkodaros strategija, apimanti teikiamų paslaugų vertinimą
vartotojų požiūriu ir tinkamai parinktos sporto šakos populiarinimo priemones. Labai svarbi sporto
organizacijų veiklos sritis yra darbas su rėmėjais, teikiant jiems reklamos paslaugas mainais už sporto
veiklų finansavimą. Mokslininkai vieningai teigia, kad rėmimas – vienas iš esminių sporto rinkodaros
politikos elementų. Svarbu pažymėti, kad federacijos, būdamos nepelno siekiančios organizacijos,
susiduria su problemomis, susijusiomis su jų veiklos finansavimu, kita vertus, finansavimo poreikis
atveria naujas komunikavimo ir reklamos galimybes potencialiems sporto rėmėjams (Šerić, Neven,
Ljubica, Jasenko, 2018). Kiekvienos organizacijos, o taip pat ir sporto organizacijos paslaugų įtaka
vertintina per organizacijos gebėjimą patenkinti savo vartotojų poreikius ir lūkesčius. Šiuolaikinė
rinkodara yra grindžiama vartotojų reikmių išsiaiškinimu tuo pat metu kuriant prekę/paslaugą, norint
vykdyti mainus (Mikalauskas ir kt., 2016). Geras paslaugų kokybės vertinimas padeda populiarinti
sporto šaką, pritraukti daugiau sportuojančių ir žiūrovų, o taip pat pritraukti verslo įmones remti
sporto šaką. Todėl yra svarbu nuolat tirti vartotojų poreikius bei gerinti teikiamas paslaugas, siekiant
išlaikyti esamus ir pritraukti naujus vartotojus. |
en_US |
dc.language.iso |
other |
en_US |
dc.subject |
Boksas, sporto federacija, sporto paslaugos |
en_US |
dc.title |
Kėdainių bokso federacijos teikiamų paslaugų gerinimas |
en_US |
dc.title.alternative |
Improving the Services Provided by Kėdainiai Boxing Federation |
en_US |
dc.type |
Other |
en_US |