dc.contributor.author |
Margevičienė, Aistė |
|
dc.date.accessioned |
2020-07-16T07:20:48Z |
|
dc.date.available |
2020-07-16T07:20:48Z |
|
dc.date.issued |
2020-06-18 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.kaunokolegija.lt//handle/123456789/3536 |
|
dc.description |
Relevance of the topic - the usage of folk singing in education could become a young person's educational and self-development tool, oriented towards the creation of
higher values of a personality and environment. Folk singing- is one of the tools to preserve traditional Lithuanian values, which are associated with harmony with nature and development of a person.
That is why this topic about influence of folk singing for artistic competencies education in the preschool age is relevant.
Research of the topic. Preschool age children are adoptive to all kinds of musical education, movement-related, fun, easy-to-remember melody (all kinds of pop songs
trainings, etc..) . But nothing can replace Lithuanian folk singing (folk songs, dancing in circles, games, other kinds of dances). That is cultural heritage of the
Lithuanian nation. In preschool age the kids already are introduced with all kinds of folktale genres, they learn about circle dances, folk songs, rhymes ,games.
This is how the heritage and traditions of the nation are nurtured and preserved.
The subject of topic. Folk singing in the development of a child's musical artistic abilities. The aim is to reveal the meaning and influence
of folk singing on a child's artistic musical education in the preschool age. |
en_US |
dc.description.abstract |
Temos aktualumas – dainuojamosios tautosakos panaudojimas kūryboje gali tapti jauno žmogaus auklėjimo ir saviugdos priemone, orientuota į aukštesniųjų vertybių kūrimą savyje ir aplinkoje. Dainuojamoji tautosaka - tai viena iš priemonių išsaugoti tradicines lietuvių tautos vertybes, kurios yra orientuotos į harmoniją su gamta ir pačiu savimi. Todėl ši tema apie dainuojamosios tautosakos įtaką vaiko meninės kompetencijos ugdymui ir ugdymuisi yra aktuali.
Temos problema. Priešmokyklinio amžiaus vaikai imlūs įvairiapusiam muzikiniam ugdymui, susijusiam su judesiu, smagia, lengvai įsimenama melodija (įvairūs pop dainų mokymai ir t.t.) . Tačiau lietuvių dainuojamosios tautosakos (liaudies dainos, rateliai, žaidimai, šokiai) niekas neatstos. Tai kultūrinis lietuvių tautos palikimas. Jau ikimokykliniame amžiuje vaikai supažindinami su įvairiais dainuojamosios tautosakos žanrais, mokosi įvairių ratelių, liaudies dainų, erzinimų, žaidimų. Taip yra puoselėjamas ir saugojamas tautos palikimas ir tradicijos.
Temos objektas . Dainuojamoji tautosaka vaiko muzikinių meninių gebėjimų ugdyme.
Tikslas – atskleisti dainuojamosios tautosakos reikšmę ir įtaką vaiko meniniam muzikiniam ugdymuisi priešmokykliniame amžiuje. |
en_US |
dc.language.iso |
other |
en_US |
dc.subject |
Dainuojamoji tautosaka, meninė kompetencija, ugdymas priešmokyklinam amžiuje |
en_US |
dc.title |
Dainuojamosios tautosakos įtaka vaiko meninės kompetencijos ugdymui/-si priešmokykliniame amžiuje |
en_US |
dc.title.alternative |
The Influence of Folk Singing on Education of Artistic Competence in the Pre-school Age |
en_US |
dc.type |
Other |
en_US |