Santrauka:
Įmonės ţinomumas yra vienas iš labiausiai klientų lojalumą bei
nuolatinius pirkimus įtakojančių veiksnių. Įmonės ne veltui naudoja įvairias rėmimo priemones – to
tikslas yra didinti kuriamo produkto ar paslaugos ţinomumą vartotojų tarpe. Daugumai svarbiausia, kad
pasiekus reikiamą ţinomumo lygį išaugtų uţimamos rinkos dalis bei pelnas, ką įtakoja didesnis klientų
srautas ir pripaţinimas (Mikelkevičiūtė, Maščinskienė, 2016).
Ţinomumas daţnai laikomas savaime suprantamu reiškiniu, tačiau tai gali būti puikus
konkurencinis svertas, vertingas pranašumais, susijusiais su įmonės paţinimu, artumu klientui,
suvokimu apie įmonės tikslą rinkoje. Galiausiai ţinomumas – tai galimybė klientui atpaţinti įmonę ir
išskirti ją iš kitų, kas suteiktų jai pranašumą,tačiau geriausių rezultatų galima pasiekti tik apgalvotai ir
tinkamai taikant rėmimo priemones. Būtent todėl rėmimo priemonės įmonei yra svarbios – dėl didelės
įtakos įmonės ţinomumui ir klientų lojalumo stiprinimo.
Mokėjimas tinkamai integruoti visus rėmimo elementus tampa galingu įrankiu ir padeda su
vartotojais uţmegzti bei palaikyti lojalius ir ilgalaikius santykius. Vis daugiau įmonių suvokia rėmimo
reikšmingumą, o pasinaudojus rėmimo priemonėmis įmonė tampa pajėgi parinkti ir efektyviai valdyti
veiksmus ar sprendimus, leidţiančius prisiderinti prie esamos rinkos situacijos. Naudojamų priemonių
tobulinimas ar naujų išnaudojimas turėtų būti svarbus ir nenutrūkstamas procesas, jog įmonė sėkmingai
veiktų rinkoje (Binet, Field, 2015).
Description:
Problem of the thesis. The best way to increase the awareness of a company – to present oneself in a proper way and to retain the public interest. Therefore, different tools of support are applied. According to this, the problematic question is formulated – how to increase the awareness of UAB “Kaimiškas dūmas” by using the tools of support? Object of the thesis – tools of support of UAB “Kaimiškas dūmas”. Aim of the thesis – having analysed the tools of support used at UAB “Kaimiškas dūmas” to determine the possibilities to increase the awareness of the company. Tasks of the thesis: 1. To analyse the theoretical aspects concerning the increase of awareness; 2. To explain the concept of the support as well as the tools included; 3. To describe the tools of support applied by the competitors of UAB “Kaimiškas dūmas”; 4. To assess the tools of support applied by UAB “Kaimiškas dūmas”; 5. To formulate the tendencies how to increase the awareness of UAB “Kaimiškas dūmas” by using the tools of support. Methods of the thesis – survey of foreign and Lithuanian scientific literature, study of internet sources and documentation of the company, observation, interview, analysis of the questionnaire„s data. Having analysed the results of the questionnaire the following tendencies how to increase the awareness of UAB “Kaimiškas dūmas” by using the tools of support have been formulated – the improvement of the advertising strategies used in the informative websites; creation of “Facebook” profile, the application of ,,Google“ marketing tools. Installation of a modern outdoor signage; advertising on buses; purchasing of an advertising pillar; new advertising tools used in the local newspapers “Tauragės kurjeris” and “Tauragės ţinios”, as well as in the regional radio station “Tauragės radijas”; delivery of posters; an intensive organisation of special offers for the customers; creation of a more professional cooperation system among the employees and customers of the
company; maintenance of public relations while participating in various festivals, fairs and other events; sharing the information about the social activities of the company on the official website.