Santrauka:
Temos aktualumas. ,,Agresija yra apibrėžiama, kaip elgesys, kuriuo siekiama tyčia pakenkti kitam asmeniui arba sugadinti kokį nors žaislą” (Boyd, Bee 2011, 329 psl.). 4-5 metų vaikai, visi elgiasi agresyviai, tačiau agresijos forma, dažnumas ir priežastys ikimokykliniame amžiuje kinta. Kaip teigia G. Gini, T. Pozzoli, S. Hymel (2014), agresyvų elgesį gali įtakoti kompiuteriniai žaidimai, televizijos laidos. Televizijoje yra atskleidžiamas asocialus elgesys su kuriuo vaikai galbūt dar nėra susipažinę. Vaikai nežino, kaip tinkamai į tai reaguoti, todėl agresyvų elgesį priima tiesiogiai ir jį kopijuoja. Ištyrus vyresnių vaikų elgesį nustatyta, kad tarp trečiųjų ir šeštųjų metų amžiaus vyksta agresyvaus elgesio pakitimai: sumažėja fizinės agresijos apraiškų, o žodinė agresija tęsiasi ir toliau. (Abromaitienė 2012).
Tyrimo problema – pedagogai ir šeimos turi nepakankamai žinių apie 4-5 metų vaikų agresiją ir jos koregavimo galimybes ikimokyklinėje įstaigoje.
Tyrimo objektas - 4-5 metų vaikų agresijos būdai ir jų koregavimo galimybės ikimokyklinio ugdymo įstaigoje.
Tyrimo tikslas – nustatyti 4-5 metų vaikų agresijos raiškos būdus ir jų koregavimo galimybes ikimokyklinio ugdymo įstaigoje.
Uždaviniai:
1. Teoriškai pagrįsti 4-5 metų vaikų agresijos sampratą, būdus ir koregavimo galimybes.
2. Atskleisti pedagogų ir tėvų požiūrį į 4-5 metų vaikų agresijos raišką ir jos koregavimo galimybes ikimokyklinio ugdymo įstaigoje.
3. Tyrimo rezultatų pagrindu suplanuoti ir įgyvendinti edukacinį projektą „XXXX“ ikimokyklinio ugdymo įstaigoje, pateikti tėvams ir pedagogams rekomendacijas.
Metodai: mokslinės literatūros analizė, apklausa (žodžiu), pedagoginis stebėjimas.
Atliktas tyrimas atskleidė: Tėvai ir pedagogai turi nepakankamai žinių apie 4-5 metų vaikų agresijos būdus ir jų koregavimo galimybes. Tėvai ir pedagogai neieško bendro sprendimo būdo, kaip spręsti vaiko agresijos apraiškas ikimokyklinėje įstaigoje.
Apibendrinus tyrimo rezultatus buvo nuspręsta organizuoti edukacinį projektą, kurio tikslas suteikti žinių ir praktinių gebėjimų tėvams ir pedagogams apie 4-5 metų vaikų agresyvaus elgesio koregavimo galimybes.
Darbą sudaro: santrauka lietuvių ir užsienio kalbomis, įvadas, teorinė dalis, tiriamoji dalis, edukacinio projekto aprašymas, išvados, rekomendacijos; literatūros sąraše 36 šaltinių, darbo apimtis – 48 puslapiai, darbe yra 3 lentelės, 13 paveikslų, 7 priedai.
Description:
The relevance of the subject: “Aggression is defined as behavior which aimed at hurting another person intentionally or to damage any toy” (Boyd, Bee 2011, p. 329). All children of 4-5 years old behave aggressively, however, the shape, frequency and reasons of aggression changes in the age of pre-school. G. Gini, T. Pozzoli, S. Hymel (2014) states that the aggressive behavior can stimulate computer games and TV shows. In television are disclosed anti-social behavior with which the children are not yet acquainted. The children do not how to react properly to it so they adopts aggressive behavior directly and copy it. After examination of older children’s behavior was established that changes of aggressive behavior occurs between the third and sixth year of ages: decrease expression of physical aggression while verbal aggression continues further (Abromaitienė, 2012). The problem of research - educators and families have insufficient knowledge about aggression of 4-5 years old children’s and their adjustment possibilities in the institution of pre-school education. The object of research - aggression ways of 4-5 years old children’s and their adjustment possibilities in the institution of pre-school education. The aim of the research is to determine 4-5 years old children’s expressions ways of aggression and their adjustment possibilities in the institution of pre-school education. The tasks of the research: 1. To justify aggression concept, ways and adjustment possibilities of 4-5 years old children’s theoretically. 2. To reveal attitude of educators and parents to 4-5 years old children’s expressions of aggression and their adjustment possibilities in the institution of pre-school education. 3. To plan and implement an educational project in the institution of pre-school education on the basis of the results of research. Methods of the research: analysis of scientific literature, survey (orally) and pedagogical observation. The research carried out revealed that parents and educators have insufficient knowledge about aggression ways of 4-5 years old children’s and their adjustment possibilities. Parents and educators do not look for a common ways of solutions how to deal with expressions of child aggression in the institution of pre-school education. After summarizing results of the research was decided to organize educational project which aim would be to involve the children into joint activities which encourage
a positive behavior, also provides knowledge and practical skills to the parents and educators about aggression adjustment possibilities of 4-5 years old children’s. The paper consists of summary in Lithuanian and foreign languages, introduction, the theoretical part, the research part, description of educational project, conclusions and recommendations. In the list of literature are 36 sources and the scope of paper are 48 pages, also in the paper are 3 tables, 13 figures and 7 annexes.