Santrauka:
Temos aktualumas. Sėkmingam vaiko ugdymui ir bendravimo tobulinimui reikalingas bendradarbiavimas su kitais vaikais nuo pat mažens, šį gebėjimą ugdo žaidimuose, kuomet vaikai dalinasi žaislais, tariasi ar laukia savo eilės, siekia bendro tikslo ar rezultato. Todėl vaidmeniniai žaidimai yra viena svarbiausių vaiko vystymosi veiksnių ir mėgstamiausių vaikų veikla ikimokykliniame amžiuje, kurioje jie trokšta žaisti, nevadovaujami suaugusiojo – pateikti tam tikras situacijas, žaidžia grupelėmis, bendradarbiauja. Tačiau atliktuose tyrimuose pastebėta, kad nevisi pedagogai sutinka su vaidmeninių žaidimu kaip ugdymosi metodu, todėl iškyla probleminiai klausimai kaip pedagogai supranta vaidmeninių žaidimų reikšmę ugdant 3–4 metų vaikų lygiavertiško bendradarbiavimo gebėjimus. Kokia aplinka padeda vaikams lygiavertiškai bendradarbiauti vaidmeniniuose žaidimuose ir kiek laiko jiems skiriama.
Tyrimo objektas – vaidmeninių žaidimų galimybės ugdant 3 - 4 metų vaikų lygiavertiško bendradarbiavimo gebėjimus.
Tyrimo tikslas: atskleisti vaidmeninių žaidimų galimybes ugdant 3 - 4 metų vaikų lygiavertiško bendradarbiavimo gebėjimus.
Tyrimo uždaviniai:
1 Teoriškai pagrįsti vaidmeninių žaidimų galimybes ugdant 3 - 4 metų vaikų lygiavertiško bendradarbiavimo gebėjimus.
2 Ištirti vaidmeninių žaidimų galimybes ugdant 3 - 4 metų vaikų lygiavertiško bendradarbiavimo gebėjimus.
3 Tyrimo rezultatų pagrindu suplanuoti ir įgyvendinti edukacinį projektą.
Tyrimo metodai: mokslinės literatūros analizė, iš dalies struktūrizuotas interviu ikimokyklinio ugdymo įstaigos pedagogams, stebėjimo dienoraščio pildymas.
Išvados. Atlikti tyrimai atskleidė, kad vaikai dažnai žaidžia vaidmeninius žaidimus, geba atpasakoti siužetą, aptarti bendradarbiavimo aspektus, nusakyti naudojamas priemones žaidime. Žaidimų situacijose, buvo pastebimas bendradarbiavimas su kitais vaikais, nuolat norėjimas tobulėti, padėti vieni kitiems ar pasidalinti vaidmenimis, atsirandantis pasitikėjimas savimi, gebėjimas laisviau reikšti savo mintis. Taip pat pedagogai supranta vaidmeninių žaidimų svarbą vaiko ugdyme, kaip bendradarbiavimo ir kūrybiškumo skatinimą ir prioritetą teikia kūrybiniams žaidimams, tačiau ugdomoji ir pedagoginė veikla užima per daug laiko vaiko dienos ritme, o nevisi pedagogai geba integruoti vaidmeninius žaidimus į planuojamas veiklas, suteikti jiems priemonių.
Apibendrinus tyrimo rezultatus buvo nuspręsta organizuoti edukacinį projektą, kuriame ,kaip ir buvo tikimasi, vaikai aktyviai dalyvavo veiklose, uždavinėjo klausimus, diskutavo, o vaidmeninių žaidimų metu tarpusavyje bendradarbiavo, tarėsi, dalinosi priemonėmis
Baigiamąjį darbą sudaro: santrauka lietuvių ir anglų kalbomis, įvadas, trys dalys (teorinė, mokslinių tyrimų ir projektas), išvados, rekomendacijos pedagogams, literatūra ir priedai. Darbo apimtis: 55 puslapiai
Description:
Identification of the problem/ relevance of the research. Successful child development and communication development requires co-operation with other children from the very beginning of childhood. This ability is developed in games, when children share toys, meet or wait for their turn, seek a common goal or result. Therefore, role gameplay is one of the most important factors in child development. What is more, it is one of the most favorite activity for children in the pre-school age group, in which they want to play, not managed by the adult - to present certain situations, play in groups and collaborate with each other. However, studies have shown that not all educators agree on the role play as an educational method. Which raises problematic issues as to how educators understand the importance of role games in developing a 3-4-year-old children's ability to cooperate equally. What kind of environment helps children to cooperate equally in role games and how much time is spent on the games.
Research subject - the capabilities of role gameplay in developing a 3-4-year-old children's ability to cooperate equally Research goal - reveal the capabilities of role gameplay in developing a 3-4-year-old children's ability to cooperate equally Research objectives 1. Theoretically, substantiate the capabilities of role games in developing the skill to cooperate equally for children from 3 to 4 years old. 2. To analyze the capabilities of role games in developing the skill to cooperate equally for children from 3 to 4 years old. 3. To plan and realize educational project based on research results.
Research methods: analysis of scientific literature, partly structured interview with preschool educators, creating a journal for observations. Conclusion: the research has revealed that children often play role games, are able to narrate the storyline, discuss aspects of co-operation, and describe the tools used in the game. In game situations, cooperation with other children, continuous desire to develop, to help each other out or to share roles with each other, increased self-confidence, and the ability to express their thoughts more freely were noticed. Also, educators understand the importance of role play in child's education as a promotion for co-operation and creativity and give priority to creative games, but educational and pedagogical activities
take up a lot of time in the child's rhythm, and not all teachers are able to integrate role-playing games into planned activities and provide them with tools. Summarizing the results of the study, it was decided to organize an educational project where, as expected, the children actively participated in the activities, asked the questions, discussed, and during the role games, they cooperated, negotiated, shared the means. Structure: Summary in Lithuanian and English, introduction, theoretical, research and project chapters, conclusion, recommendations for educators, references and appendices. Number of pages: 55.