Santrauka:
Ikimokykliniame amžiuje didelis demėsys yra sutelkiamas į vaikų penkių kompetencijų ugdymą. Viena svarbiausių – socialinė kompetencija, kuri lemia kaip vaikui seksis ugdytis ir kitose ugdymo/-si srityse. Vaikai, išsiugdę socialinius įgūdžius, turi daugiau galimybių sėkmingai ugdytis ikimokyklinio ugdymo įstaigoje nei tie, kurie šių įgūdžių stokoja.
Kompetencijų plėtra ikimokykliniame amžiuje dažnai vyksta netolygiai. Siekiant išsiaiškinti, kokių socialinių gebėjimų ikimokyklinio amžiaus vaikai stokoja, 2017 metų spalio mėnesį, buvo apklausti trijose skirtingose ikimokyklinio ugdymo įstaigose dirbantys pedagogai. Pedagogų nuomone, ikimokyklinio amžiaus vaikams labiausiai trūksta emocijų suvokimo ir saviraiškos, savireguliacijos ir savikontrolės, problemų sprendimo gebėjimų. Taigi, kaip ugdyti/plėtoti vaikų emocijų suvokimo ir saviraiškos, savireguliacijos ir savikontrolės, problemų sprendimo gebėjimus? Kokios galimybės plėtoti vaikų socialinę kompetenciją dailės veiklose?
Problema – netolygus ikimokyklinio amžiaus vaikų socialinės kompetencijos ugdymas/is.
Objektas – socialinės kompetencijos ugdymo/-si galimybės dailės veiklose.
Tikslas – atskleisti ikimokyklinio amžiaus vaikų socialinės kompetencijos ugdymo/-si galimybes dailės veiklose.
Uždaviniai:
1. Teoriškai pagrįsti socialinės kompetencijos ugdymą/-si ikimokykliniame amžiuje.
2. Aprašyti ikimokyklinio amžiaus vaikų socialinės kompetencijos ugdymą/-si dailės veiklose.
3. Atskleisti ikimokyklinio amžiaus vaikų socialinės kompetencijos ugdymo/-si galimybes dailės veiklose ikimokyklinėje ugdymo įstaigoje „X“.
4. Suplanuoti ir realizuoti edukacinį projektą.
Metodai: mokslinės literatūros analizė, apklausa raštu (anketa), apklausa žodžiu (struktūruotas interviu).
Mokslinės literatūros analizė atskleidė, kad vaikų socialinės kompetencijos ugdymui/-si didelės reikšmės turi ugdytojai (šeima, pedagogas). Tyrimas parodė, kad vaikams stinga emocijų suvokimo ir saviraiškos, savireguliacijos ir savikontrolės, problemų sprendimo gebėjimų, kuriuos pedagagogai retai ugdo dailės veiklų metu. Edukacinis projektas patvirtino, kad socialinius įgūdžius galima sėkmingai ugdyti dailės veiklų metu.
Baigiamąjį darbą sudaro trys skyriai: pirmoje dalyje pateikiama mokslinės literatūros analizė apie ikimokyklinio amžiaus vaikų socialinės kompetencijos ugdymą/-si ir jos plėtojimą dailės veiklose. Antroje dalyje pristatomas empirinis tyrimas: metodologija ir pedagogų apklausos raštu, apklausos žodžiu gauti rezultatai. Trečioje dalyje aprašomas suplanuotas ir įgyvendintas edukacinis projektas „Draugaukime“. Darbą sudaro: 42 lapai, 1 paveikslas, 8 lentelės ir 30 literatūros šaltinių.
Description:
In educating preschool age children a lot of attention is paid for five competences. The most important of them being social competence which determines the success of education in other scopes. Those children who have developed social competence have more possibilities for successful education in preschool institutions than those who feel lack of them. The development of competences in preschool age is quite uneven. Willing to find out what social competences preschool age children feel lack of, in October, 2017 there was a survey made in three different preschool institutions where educators were questioned. According to them, preschool children lack of the ability of emotions perception, self-expression, self-regulation and self-control and the ability to solve problems. So the question arises: how educate or develope children‘s abilities of emotions perception, self-expression, self-regulation and self-control and the ability to solve problems? What are the possibilities to develope children‘s social competence in art activities? The problem – the uneven children‘s social competence education. The object – the possibilities of educating social competence in art activities. The aim – to reveal the possibilities of educating social competence in art activities. The tasks: 1. To justify in theory the educating of social competence in preschool age. 2. To describe the education of social competence in preschool education institutions using art activities. 3. To reveal the possibilities of educating preschool age children‘s social competence in art activities in a preschool education institution“X“. 4. To plan and implement educational project. Methods: scientific literature analysis, an interview in written form (questionnaire), an interview in oral form (structured interview). The scientific literature analysis revealed the fact that the family and the educator play the main role in educating children‘s social competence. The survey showed that children are lacking abilities of emotions perception, self-expression, self-regulation and self-control and the ability to solve problems and these abilities are rarely educated during the activities of art. The educational project proved that social competences are successfully educated during art activities. The concluding work consists of three parts: in the first the analysis of the scientific literature on preschool age children‘s social competence educating and developing in art activities is presented. The second part is devoted for empirical study: methodology and the results of
educators‘ questioning in written and oral forms. In the third part there is the planned and implemented educational project „Let‘s be firneds“ („Draugaukime“) described. The work consists of 42 pages, 1 picture, 8 tables and 30 literature sources.