Santrauka:
Temos aktualumas ir problema. Mikulėnaitė, Ulevičiūtė (2004, p.10) teigia, kad „Autizmo sutrikimas paplitęs visame pasaulyje. Minėtą sutrikimą turintys vaikai gimsta įvairiose šeimose, nepriklausomai nuo tėvų išsilavinimo, socialinės padėties ir rasės“. Tai tampa viena svarbiausių visuomenės sveikatos problemų, net pradėtas vartoti terminas „autizmo epidemija“ (L Navickienė ir kt. 2019). Įtraukties plano vykdymas švietimo įstaigose lems, kad darželiuose padaugės vaikų turinčių specialiųjų poreikių, tarp jų ir autizmo spektro sutrikimą. Dėl didesnio specialiųjų poreikių vaikų darželiuose dirbantys pedagogai susidurs su iššūkiu: kaip ugdyti šį sutrikimą turinčius vaikus dailės veiklose.
Tyrimo problema: kokios vaikų, turinčių autizmo spektro sutrikimą ugdymo(si) daile galimybės?
Tyrimo objektas: vaikų, turinčių autizmo spektro sutrikimą, ugdymo(si) daile galimybės.
Tyrimo tikslas – atskleisti vaikų, turinčių autizmo spektro sutrikimą, ugdymo(si) daile galimybes.
Description:
Relevance of the research. Mikulėnaitė, Ulevičiūtė (2004, p.10) states that "Autism disorder is widespread all over the world. Children with this disorder are born in different families, regardless of their parents' education, social status and race." It is becoming one of the most important public health problems, even the term "autism epidemic" has even begun to be used (L Navickienė et al. 2019). The implementation of the inclusion plan in educational institutions will lead to an increase in the number of children with special needs in kindergartens, including autism spectrum disorder. Due to the increased special needs of educators working in kindergartens will face a challenge: how to educate children with this disorder in art activities.
Problem of the research- What are the opportunities for children with autism spectrum education in the arts?
Object of the paper- possibilities of art education for children with autism spectrum disorder.
The aim of the paper- reveal the possibilities of educating children with autism spectrum of activities in art.