Santrauka:
Žmonijai keliaujant iš kartos į kartą, kinta individų pasaulėžiūra, įsitikinimai ir pomėgiai.
Kartų atstovai neišvengiamai privalo pasirinkti, ar jiems pasilikti prie senosios savo kartos
pasaulėžiūros, ar priimti tam tikrus socialinius, kultūrinius ir politinius ypatumus, kuriuos atnešė
nauja karta. Šis prisitaikymo procesas gali tapti nemenku iššūkiu senyviems, seniems ar labai
seniems žmonėms dėl jų gyvenimuose vykstančių fizinių, socialinių ir mentalinių pokyčių (Şahin,
Özer, & Yanardağ 2019). Atlikta mokslinės literatūros analizė rodo, jog šiandieninėje visuomenėje
didžiausią senyvų, senų ar labai senų žmonių dalį sudaro Tyliosios ir Kūdikių bumo kartų atstovai.
Kaip teigia Guptor (2018) ir Marjanen, Kohijoki, Saastamoinen & Engblom (2019) šių kartų
atstovams tampa vis sunkiau prisitaikyti kintančiose kultūrinėse, technologinėse, socialinėse
srityse, su kuriomis glaudžiai sietinas yra ir šiandieninis grožio pasaulis. Anot Shreve (2018),
dabartinė visuomenė yra kaip niekada paveikta nuostatos, jog gražus žmogus – tai jaunas žmogus,
turintis dailiai atrodantį kūną, odą, veido bruožus. Dėl šios priežasties senyvas, senas ar labai senas
žmogus dažnai yra nustumiamas į patrauklumo užribį, kas kenkia jo fizinei, emocinei, dvasinei ir
mentalinei būklei, o tai reiškia – kenkia jo gyvenimo kokybei (Guptor, 2018). Darbo tema -
Tyliosios ir Kūdikių bumo kartų moterų odos priežiūros ypatumai. Baigiamąjį darbą parengė
Modesta Čaplikaitė, darbo vadovė Loreta Valatkevičienė. Pagrindiniai raktiniai žodžiai - Tylioji
karta, Kūdikių bumo karta, odos priežiūra, senėjimas, gyvenimo kokybė, grožio suvokimas.
Tyrimo problema suformuojama klausimu: kokie yra Tyliosios ir Kūdikių bumo kartų moterų odos
priežiūros ypatumai? Tyrimo objektas - Tyliosios ir Kūdikių bumo kartų moterų odos priežiūros
ypatumai. Tyrimo tikslas - atskleisti Tyliosios ir Kūdikių bumo kartų moterų odos priežiūros
ypatumus. Tikslui pasiekti išsikelti trys uždaviniai: (1) Palyginti Tyliąją ir Kūdikių bumo kartas,
remiantis gyvenimo kokybės aspektais. (2)Atskleisti Tyliosios ir Kūdikių bumo karų moteris
supantį grožio suvokimą ir šiandienines galimybes jį atitikti. (3) Nustatyti Tyliosios ir Kūdikių
bumo kartų moterų odos priežiūros ypatumų sąsajas su šioms kartoms būdingais bruožais,
gyvenimo kokybės aspektais ir supančiu grožio suvokimu. Tyrimui atlikti pasitelktas kokybinis
duomenų rinkimo metodas – pusiau struktūruotas interviu, o duomenų analizė vykdyta turinio
analizės metodu. Tyrimo imtis - tikslinė tipinių atvejų atranka. Tyrime dalyvavo 10 informančių.
Interviu klausimai buvo pateikti tik toms moterims, kurios priklauso Tyliajai arba Kūdikių bumo
kartoms. Pagrindiniai empirinio tyrimo rezultatai rodo, jog televizijoje, internete, žurnaluose
pateikiami vaizdai, kuriuose rodomos jaunos moterys, turinčios dailų kūną, veido bruožus,
jaunatvišką, skaisčią, lygią odą, nėra palankiai priimami abiejų kartų moterų, tačiau daugiau
negatyvumo kalbėdamos apie savo jauseną matant šiuos vaizdus išreiškia Kūdikių bumo kartos
atstovės. Matoma, jog Kūdikių bumo kartos moterys gausiau naudoja kosmetikos priemones negu
Tyliosios kartos moterys ir šiam veiksmui atlikti savo kasdienybėje atranda daugiau priežasčių bei
labiau akcentuoja kosmetinių priemonių naudojimo įtaką gerai jų savijautai, o taip pat Kūdikių
bumo kartai priklausančios moterys yra labiau linkusios naudotis grožio specialisto paslaugomis
negu Tyliosios kartos moterys. Pastebima, jog Kūdikių bumo kartos moterys atranda daugiau
priežasčių, dėl kurių turėtų skirti dėmesį savo išvaizdai ir labiau akcentuoja kosmetologinių
procedūrų įtaką gerai jų savijautai.
Description:
As humanity travels from generation to generation the worldview, beliefs and hobbies of
individuals change. Generations inevitably have to choose whether to follow the old worldview of
their generation or to accept certain social, cultural and political peculiarities brought by the new
generation. This process of adaptation can be a significant challenge for the elderly, old or very old
people due to the physical, social and mental changes in their lives (Şahin, Özer, & Yanardağ
2019). The analysis of the scientific literature shows that in today's society the largest part of the
elderly, old or very old people are the representatives of Silent and Baby Boom generations.
According to Guptor (2018) and Marjanen, Kohijoki, Saastamoinen & Engblom (2019), it is
becoming increasingly difficult for these generations to adapt to the changing cultural,
technological and social spheres with which today’s world of beauty is closely related. According to
Shreve (2018), today's society is more affected than ever by the notion that a beautiful person is a
young person with a beautiful-looking body, skin and facial features. For this reason, an elderly, old
or very old person is often pushed to the brink of attractiveness, which is detrimental to his
physical, emotional, spiritual and mental condition, which means detrimental to his quality of life
(Guptor, 2018). The topic of the research is skin care peculiarities in women of Silent and Baby
Boom generations. The bachelor's thesis was written by Modesta Čaplikaitė, supervisor Loreta
Valatkevičienė. Keywords - Silent generation, Baby Boom generation, skin care, aging, quality of
life, perception of beauty. The research problem is formed by the question: what are skin care
peculiarities in women of Silent and Baby Boom generations? The object of the research is skin
care peculiarities in women of Silent and Baby Boom generations. The aim of the research - to
reveal skin care peculiarities in women of Silent and Baby Boom generations. To achieve the aim,
three objectives were set: (1) To compare Silent and Baby Boom generations based on quality of
life aspects. (2) To reveal the perception of beauty that surrounds women of Silent and Baby Boom
generations and their current possibilities to conform to it. (3) To determine the correlations
between skin care peculiarities in women of Silent and Baby Boom generations with the features
characteristic of these generations, aspects of quality of life and the surrounding perception of
beauty.The qualitative data collection method was used for the research - a semi-structured
interview and the data analysis was performed using the content analysis method. The research
sample - targeted selection of typical cases. 10 informants participated in the research. Interview
questions were asked only to women who belong to Silent or Baby Boom generations. The main
results of the empirical study show that images of young women with a beautiful body, facial
features, youthful, bright, smooth skin in television, the Internet and magazines are not favored by
women of both generations, but more negative about their feelings when seeing these images are
Baby Boomers. It is seen that women of the Baby Boom generation use cosmetics more often than
women of the Silent generation and find more reasons to do so. Women of the Baby Boom
generation emphasize the impact of the use of cosmetics on their well-being and are more likely to
visit a cosmetologist than women of the Silent generation. It is observed that women of the Baby
Boom generation find more reasons to pay attention to their appearance and put more emphasis on
the influence of cosmetological procedures on their well-being.