Santrauka:
Temos aktualumas. Išvaizdos pokyčiai yra svarbi žmonijos istorijos, kultūros ir evoliucijos
dalis, kuri gali atlikti daugybę funkcijų. Kalbant apie įvairias kultūras, moterys dažniau nei vyrai
naudoja makiažą kaip specifinį, laikiną, individualizuotą ir gana prieinamą išvaizdos keitimo būdą
(Mafra ir kt., 2020). Priklausomai nuo konteksto, moteriškumo akcentavimo, amžiaus ir dabartinių
visuomenės makiažo tendencijų, skirtingų kartų moterys turi skirtingą grožio suvokimą (Tagai ir kt.,
2016). Amžius yra pagrindinis veiksnys, turintis įtakos požiūriui į makiažą. Individualumo raiškos
poreikis paprastai būdingas 20 metų moterims, tuo tarpu moksleivėms ir vidutinio amžiaus moterys
naudoja makiažą, kad parodytų tam tikrus pokyčius, o moterys, sulaukusios 40 metų ar vyresnės,
naudoja dekoratyvinę kosmetiką siekdamos patenkinti psichologinio stabilumo poreikį (Baek, 2019).
Tyrimo problema. Kokie X, Y, Z kartų moterų dekoratyvinės kosmetikos naudojimo
ypatumai?
Tyrimo objektas. X, Y, Z kartų moterų dekoratyvinės kosmetikos naudojimo ypatumai.
Tyrimo tikslas. Atskleisti X, Y, Z kartų moterų dekoratyvinės kosmetikos naudojimo
ypatumus.
Tyrimo uždaviniai:
1. apibrėžti kartos sampratą, teorijos raidą, klasifikaciją bei X, Y, Z kartų laikotarpio
makiažo tendencijas;
2. teoriškai aprašyti dekoratyvinės kosmetikos vartojimo galimybes bei makiažo rūšis;
3. nustatyti X, Y, Z kartų moterų dekoratyvinės kosmetikos naudojimo ypatumus.
Tyrimo metodai:
1. mokslinės literatūros analizė, kurios tikslas apžvelgti X, Y, Z kartų skirtumus,
makiažų rūšis bei dekoratyvines kosmetikos naudojimo ypatumus, kurie pritaikomi
X, Y, Z kartoms;
2. anketinė apklausa, kurios tikslas atskleisti X, Y, Z kartų moterų nuomonę apie
dekoratyvinės kosmetikos naudojimo ypatumus;
3. aprašomoji duomenų analizė, kurios tikslas išanalizuoti gautus rodiklius ir pateikti
juos grafiškai.
Tyrimo imtis. 240 moterų. Iš visų gautų atsakymų 4 respondentės anketą užpildė netinkamai
(nenaudoja dekoratyvinės kosmetikos), todėl po trečio klausimo liko 236 moterys, kurios toliau
atsakinėjo į likusius anketos klausimus.
Tyrimo rezultatai. Tyrimo rezultatai parodė, kad dauguma moterų rūpinasi savo fiziniais
aspektai naudodamos dekoratyvinę kosmetiką. Kadangi Z ir Y karta yra jauniausios kartos, todėl jos
dekoratyvinę kosmetiką pradėjo naudoti būdamos 15-17 metų, kai tuo tarpu daugiausia X kartos
atstovių pradėjo būdamos vyresnės. Kadangi Z karta yra išmanioji karta, todėl jas labiausiai pradėti
naudoti dekoratyvinę kosmetiką paskatino socialiniai tinklai, o Y ir X kartoms didžiausia įtaką padarė
draugai. Didžiosios daugumos Z kartos respondenčių makiažas nekito, nes jos yra jauniausios
respondentės ir tik nesenai pradėjusios naudoti dekoratyvinę kosmetiką. Tačiau Y ir X kartų makiažas
tapo natūralesnis. Visoms kartoms svarbu makiažo pagalba paslėpti veido odos trūkumus, tam kad
jaustusi pasitikinčios savimi.
Description:
Relevance of the research topic. Changes in appearance are an important part of human
history, culture, and evolution that can perform many functions. In terms of different cultures, women
are more likely than men to use makeup as a specific, temporary, individualized, and relatively
affordable way to change their appearance (Mafra et al., 2020). Depending on the context, emphasis
on femininity, age, and current societal makeup trends, women of different generations have different
perceptions of beauty (Tagai et al., 2016). Age is a major factor influencing attitudes towards makeup.
The need for individual expression is typically found in 20-year-old women, while schoolchildren
and middle-aged women use makeup to show some change, and women over 40 or older use
decorative cosmetics to meet the need for psychological stability (Baek, 2019).
The question of the research. What are peculiarities of decorative cosmetics for women in
X, Y, Z generations?
The object of this work. Peculiarities of decorative cosmetics for women in X, Y, Z
generations.
The aim of this paper. To reveal peculiarities of decorative cosmetics for women in X, Y,
Z generations.
The goals of the work:
1. to define the concept of generation, development of theory, classification and make up trends of X, Y, Z generations;
2. to theoretically describe the possibilities of using decorative cosmetics and types of
make-up;
3. to determine peculiarities of decorative cosmetics for women in X, Y, Z generations.
Research methods:
1. an analysis of the scientific and professional literature, the aim of this to review the
differences between the X, Y, Z generations, the types of make-up and the decorative
features of the use of cosmetics, which are applicable to the X, Y, Z generations;
2. a questionnaire, aimed at revealing the opinion of X, Y, Z generations women about
the peculiarities of decorative cosmetics;
3. descriptive data analysis, the purpose of this is to analyze the obtained indicators and
present them graphically.
Research subjects. 240 women. Out of all the answers received, 4 respondents did not fill
in the questionnaire properly (they do not use make-up), so there were 236 women left after the third
question, who continued to answer the remaining questions of the questionnaire.
The results of empirical research. The results of the study showed that most women take
care of their physical aspects by using make-up. As the Z and Y generations are the youngest
generations, they started using make-up at the age of 15-17, while most of the X generation started
when they were older. Because the Z generation is the smart generation, they were most encouraged
by social media to start using make-up, and the Y and X generations were most influenced by friends.
The makeup of the vast majority of Generation Z respondents did not change as they are the youngest
respondents and have only recently started using make-up. However, Y and X generation makeup has
become more natural. It is important for all generations to hide the imperfections of the facial skin
with the help of make-up in order to feel confident.