Santrauka:
Temos aktualumas. Šiuo metu vyrai visame pasaulyje vis labiau domisi kosmetine odos
priežiūra, sprendžiančia iškilusias problemas. Populiariausios kosmetinės priemonės bei
kosmetologinės procedūros yra tos, kurios kovoja su senėjimo požymiais, atjaunina odą, lygina
veido spalvos toną, sprendžia tekstūros problemas, pvz., randus, likusius po spuogų, ir priemonės,
skirtos plaukų sutrikimams spręsti (Henry, 2018). Vyrams, kaip ir moterims, rūpi sumažinti
senėjimo požymius, išlaikant vyrišką išvaizdą (Handler, & Goldberg, 2018). Nepaisant skirtingų
priežasčių, vyrai ir moterys siekia atrodyti patrauklūs. Pastebėta, jog gražūs žmonės turi didesnę
reprodukcinę sėkmę, geresnes karjeros galimybes ir gauna didesnes pajamas (Yarosh, 2019).
Taigi aktualus klausimas yra sužinoti Lietuvos vyrų kosmetikos naudojimo ypatumus,
palyginti su visame pasaulyje vyrų naudojama kosmetika, nustatyti kosmetikos naudojimo
priežastis, įpročius ir požiūrį į išvaizdą, kadangi Lietuvoje išsamaus tyrimo nėra atlikta.
Tyrimo problema. Kokie vyrų kosmetikos rinkimosi ir naudojimo elgsenos ypatumai?
Tyrimo objektas. Vyrų kosmetikos rinkimosi ir naudojimo elgsenos ypatumai.
Tyrimo tikslas. Atskleisti vyrų kosmetikos rinkimosi ir naudojimo elgsenos ypatumus.
Tyrimo uždaviniai:
1. Aprašyti kosmetikos klasifikaciją ir vyrų išvaizdos problemas;
2. Teoriškai paaiškinti veiksnius, lemiančius vyrų kosmetikos naudojimo ir rinkimosi
ypatumus;
3. Atskleisti vyrų kosmetikos įsigijimo įpročius ir jos naudojimą.
Tyrimo metodai.
1. Mokslinės ir profesinės literatūros analizė, kurios tikslas atskleisti vyrų kosmetikos
rinkimosi ir naudojimo elgsenos ypatumus.
2. Kiekybinis darbo metodas – apklausa internetu, kurios tikslas – atskleisti vyrų
kosmetikos rinkimosi ir naudojimo elgsenos ypatumus.
3. Grafinė gautų duomenų analizė.
Tiriamieji. Tyrime dalyvavo 195 tiriamieji. Taikomas tiriamųjų atrankos kriterijus –
lytis. Tyrimui pasirinkti tik vyrai- skirtingo amžiaus nuo 18 – 66 metų ir daugiau. Rezultatams
aptarti, padalinti į dvi amžiaus grupes 18-45m. amžiaus ir vyresni nei 45m. vyrai.
Pagrindiniai empirinio tyrimo rezultatai. Tyrimo rezultatai parodė, jog didžioji dalis
vyrų kosmetikai skiria minimalias lėšas ir naudoja iki 5 produktų per dieną, daugiausiai higienos
ir veido skutimosi tikslais, taip pat dažnai kvėpinasi. Jaunesniems vyrams labiau rūpi jų išvaizda
ir įvaizdis, todėl jie linkę išleisti didesnę pinigų sumą ir naudoja daugiau asmens priežiūros
produktų. Vyresni vyrai nevengia pasidomėti jauninančiomis ir apsauginėmis priemonėmis nuo
saulės, jaunesni dažniausiai perka kosmetikos priemones skirtas įvairioms odos problemoms
spręsti. Įsigyjant kosmetikos prekę vyrai, abiejose amžiaus grupėse, pirmiausia atsižvelgia į kainą,
produkto paskirtį, labiausiai pasitiki artimųjų, šeimos moterų rekomendacijomis arba perka jau
išbandytą, patikusį produktą. Patikimiausia kosmetika- pagaminta ES šalyse, matomas
palankumas ir vietiniams gaminiams. Vyrams, kosmetikos rinkimuisi, mažiausiai įtakos turi
produkto pakuotė, kosmetikos reklama ir draugų naudojamos priemonės.
Description:
Relevance of the Topic. Currently, men around the world are increasingly interested in
cosmetic skin care that solves certain skin-related problems. Among the most popular cosmetics
and cosmetic treatments are those that fight aging, rejuvenate the skin, even out the skin tone and
address skin texture problems such as acne scars, also products that address hair growth disorders
(Henry, 2018). Men, like women, also care about reducing the signs of aging while maintaining
masculine appearance (Handler, & Goldberg, 2018). Despite different reasons, men and women
likewise want to look attractive. It has been observed that better-looking people have greater
reproductive success, better career prospects and higher incomes (Yarosh, 2019).
Therefore, it is important to find out the behavioural features of men’s use of cosmetics
in Lithuania and compare them with the use of men’s cosmetics around the world to determine the
reasons for using cosmetics, usage habits and attitudes towards appearance as no detailed study in
this field has been conducted in Lithuania.
Problem of the Final Project: what are the behavioural features of men’s choice and use
of cosmetics?
Subject of the Final Project: behavioural features of men’s choice and use of cosmetics.
Aim of the Final Project is to reveal the behavioural features of men’s choice and use
of cosmetics.
Goals of the Final Project:
1. to describe the problems of cosmetics classification and male appearance;
2. to theoretically explain the behavioural features of men’s choice and use of cosmetics;
3. to reveal the men’s habits of purchasing and using cosmetics.
Research Methodology.
1. Analysis of scientific and professional literature analysing the behavioural features of
men’s choice and use of cosmetics.
2. Quantitative working method: an online survey, the aim of which was to reveal the
behavioural features of men’s choice and use of cosmetics.
3. Graphical analysis of the obtained data.
Subjects. 195 subjects participated in the study. The selection criterion used was gender.
Only men of different ages from 18 to 66 years and older were selected for the research. To discuss
the results, the respondents were divided into two age groups: from 18 to 45 years of age, and
those over 45 years of age.
Main Results of the Empirical Research. The results of the study showed that most
men spend minimal resources on cosmetics and use up to 5 products a day, mainly for hygiene
and shaving purposes, and also use perfume. The research showed that younger men were more
concerned about their appearance and image, and were more likely to spend more money and use
more personal care products. Older men showed some interest in anti-aging and sunscreen
products, while younger ones usually buy cosmetics to address various skin problems. When
purchasing a cosmetic product, men in both age groups first of all take into account the price, the
purpose of the product; they mostly trust the recommendations of close relatives, family women,
or buy a product that has already been tried and liked. The most reliable cosmetics - made in EU
countries, however, a positive attitude towards local products was also observed. For men, the
choice of cosmetics is least influenced by the product packaging, advertising and products used
by friends.