Santrauka:
Temos aktualumas.
Lietuvos Respublikos Švietimo įstatyme numatomas švietimo prieinamumas mokiniams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių. Klausos sutrikimą turinčiam vaikui privalomas kurčiųjų kultūros puoselėjimas, gestų kalba, turi būti suteikta visa pagalba vaiko individualių gebėjimų išskleidimui bei saviraiškai. Apžvelgus mokslinę literatūrą nepavyko rasti tyrimų, kaip skatinti kurčiųjų vaikų saviraišką meninėse veiklose, kokios meninės veiklos yra palankiausios klausos sutrikimą turinčių vaikų saviraiškai.
Tyrimo objektas: kurčiųjų vaikų saviraiškos skatinimas meninėse veiklose.
Tyrimo tikslas: atskleisti kurčiųjų vaikų saviraiškos skatinimo galimybes meninėse veiklose.
Description:
Relevance of the topic. The Law on Education of the Republic of Lithuania provides for access to education for students with special educational needs. A child with hearing impairment is obliged to cultivate the culture of the Deaf and Sign Language, and full assistance is needed to be provided for the development of the child‘s individual abilities and self-expression. After reviewing the scientific literature, it was not possible to find research on how to promote the self-expression of Deaf children through various artistic activities, or which aristic activities ar most favorable for the self-expression of children with hearing impairments.
The object of the research. Promoting the self-expression of Deaf children through various artistic activities.
The purpose of the research. To reveal the possibilities of promoting self-expression of Deaf children through various artistic activities.