Santrauka:
Atsižvelgiant į šių dienų aktualijas, kai yra jaučiamas padidėjęs tautinės savimonės poreikis, jaunajai kartai, kurios vertybės dar tik formuojasi, svarbu parodyti, jog tautinio identiteto raiškos elementas gali būti ne tik tautos dalis, tačiau ir madingas šiuolaikinio, asmeninio įvaizdžio elementas.
Suformuota baigiamojo darbo tema pavadinimu ,,Tautine simbolika grįstas šiuolaikinis įvaizdis“. Išsikeltas tikslas atsigręžiant į Baltiškąją tradiciją sukurti mados tendencijomis grįstus, šiuolaikinius įvaizdžius atspindinčius tautinį identitetą. Tikslui pasiekti, išsikelti uždaviniai išanalizuoti: Lietuvių tautinės simbolikos kilmę, apžvelgti Baltų genčių tautodailę, išsiaiškinti tuo laikotarpiu vyravusias simbolių ir ženklų reikšmes, apžvelgti kaip tautiniai simboliai yra panaudojami mados dizainerių ar stilistų kūryboje, lietuviškame ir pasauliniame kontekste, ikonografinio tyrimo metu išanalizuoti iš Baltų tautų kilusią simboliką, bei pasitelkiant Kauno kolegijos absolventės Gintarės Anužės kuriamus aksesuarus, įvaizdinėje fotosesijoje šiuolaikiškai atskleisti tautinio identiteto raišką.
Atlikta literatūrinių šaltinių aprašomoji analizė, kurios metu nustatyta, jog Lietuvių tapatybės formavimui reikšmės darė pagoniškasis Baltų tikėjimas. Ikonografinio tyrimo metu apžvelgiami plačiausiai naudoti baltiškų šaknų simboliai: pasaulio medis, perkūnas, rūta, lelija, saulė, ugnis ir kt. Taip pat išgryninta fotosesijos idėja – per asociatyvinį įvaizdį atskleisti analizuotų simbolių reiškmes. Formalios, naratyvinės analizės metu išanalizuotos šiuolaikinės, įvaizdinės dizainerių fotosesijos su tautine simbolika. Apžvelgiami Lietuvos ir užsienio dizaineriai, išsiaiškinta, jog fotosesijose vyrauja jaunatviškas ir modernus įvaizdis, pasitelkiant tokias įvaizdžio sudedamasias dalis, kaip kostiumas, aplinka, makiažas, šukuosena, kūno plastika. O įvaizdžiu siunčiama žinutė žiūrovui - pasididžiavimas dėvint tautinę simboliką. Remiantis tyrimo metu gautais rezultatais, jog tautinė simbolika pateikiama atsižvelgiant į visus įvaizdžio dėmenis, atlikta įvaizdinė fotosesija. Naudojant Kauno kolegijos absolventės Gintarės Anužės kurtus aksesuarus, remiantis tautiniais simboliais kilusiais iš Baltų kultūros. Fotosesijoje buvo atskleisti šiuolaikiški įvaizdžiai paremti tautiniu identitetu.
Baigiamojo darbo kūrybinėje dalyje, įvaizdinės fotosesijos metu, atskleidžiamos ir moderniai interpretuojamos iš Baltų kilusių simbolių reikšmės, perteikiant jas per laužytas pozas, ryškias spalvas, šiuolaikines mados tendencijas atitinkančius kostiumus, fragmentiškai demonstruojant figūrą, bei kitus intriguojančius elementus, taip siekiant pritraukti jaunosios kartos dėmesį. Simbolikos perteikimas vyksta ne atskirų detalių pagalba, tačiau pasitelkiant visus įvaizdžio dėmenis, tokiu būdu gaunamas vientisas, šiuolaikiškas įvaizdis, komunikuojant su jaunąją karta per jai lengviausiai suprantamą priemonę – vaizdą.
Description:
According to nowadays tendencies, when there is an obvious increased need for national self – awareness between the young generation when the values are still forming, it is especially important to show that national expression elements not only can be a part of the nation but also stylish, modern self expression element.
The topic of the final work is entitled "Contemporary image based on national symbols". Going back to the Baltic tradition, the aim is to create a national identity based on fashion trends and reflecting modern images. To achieve the goal, the tasks are analyzed: the origin of Lithuanian national symbols, to review the folk art of the Baltic tribes, to find out the meanings of symbols and signs prevailing in that period, to review how national symbols are used in fashion designers or stylists, in Lithuanian and world and with the help of accessories created by Kaunas College graduate Gintarė Anužė, to reveal the expression of national identity in a modern photo session.
A descriptive analysis of literary sources was performed, during which it was established that the pagan Baltic faith had significance for the formation of Lithuanian identity. During the iconographic research, the most widely used symbols of the Baltic roots are reviewed: the world tree, thunder, rut, lily, sun, fire, etc. The idea of the photo session was also refined - to reveal the meanings of the analyzed symbols through an associative image. During the formal, narrative analysis, contemporary, pictorial photo sessions of designers with national symbols were analyzed. Lithuanian and foreign designers are reviewed, it is found out that the photo sessions are dominated by a youthful and modern image, using such image components as costume, environment, makeup, hairstyle, body plasticity. And the image sends a message to the viewer - pride in wearing national symbols. Based on the results obtained during the research, that the national symbolism is presented taking into account all the elements of the image, a pictorial photo session was performed. Using accessories created by Gintarė Anužė, a graduate of Kaunas College, based on national symbols derived from Baltic culture. The photo session revealed contemporary images based on national identity.
In the creative part of the final work, during the image photo session, the meanings of the symbols from the Baltics are revealed and interpreted, conveying them through broken poses, bright colors, costumes in line with modern fashion trends, fragmentary representation of the figure and other intriguing elements. The transmission of symbolism does not take place with the help of individual details, but with the help of all the elements of the image, thus a seamless, modern image is obtained, communicating with the younger generation through the easiest means for it - the image.