Santrauka:
Temos aktualumas: Bendrauti su kitais yra ne tik malonumas – tai esminis žmogaus poreikis. Tačiau apytiksliai 1 iš 160 vaikų, sergančių autizmo spektro sutrikimu, įgūdžiai, padedantys užmegzti ryšį ir bendradarbiauti, yra sutrikę (PSO, 2021). Vaikai, sergantys autizmo spektro sutrikimu, socialiai įsitraukia skirtingai nei jų bendraamžiai ir jiems gali būti sunku bendradarbiauti su kitais, jie pirmenybę teikia struktūrizuotai savarankiškai veiklai su aiškiomis taisyklėmis ir ribotais emociniais mainais. Tokio pobūdžio socialinis elgesys gali apriboti vaiko patirtį ir galimybes ugdyti socialinės ir emocinės kompetencijos aspektus (Varley, ir kt., 2019).
Konstrukciniai žaidimai yra skirti padėti vaikams, turintiems autizmo spektro sutrikimą, spręsti bendravimo problemas, lavinti kalbos ir bendradarbiavimo įgūdžius (Celestine, 2021). Žaidžiant konstrukcinius žaidimus reikia laikytis įvairių taisyklių, tokių kaip akių kontakto ir dėmesio palaikymas, klausymas, problemų sprendimas, dalijimasis ir panašiai (Owens ir kt., 2008).
Tyrimo problema - kaip kito vaikų, turinčių autizmo spektro sutrikimą, socialiniai įgūdžiai, taikant konstrukcinius žaidimus?
Tyrimo objektas – vaikų, turinčių autizmo spektro sutrikimą, socialinių įgūdžių kaita, taikant konstrukcinius žaidimus.
Darbo tikslas - atskleisti vaikų, turinčių autizmo spektro sutrikimą, socialinių įgūdžių kaitą, taikant konstrukcinius žaidimus.
Darbo uždaviniai:
1. Išskirti vaikų, turinčių autizmo spektro sutrikimą, socialinių įgūdžių problemas, prieš konstrukcinių žaidimų taikymą.
2. Išsiaiškinti, kaip pasikeitė vaikų, turinčių autizmo spektro sutrikimą, socialiniai įgūdžiai po konstrukcinių žaidimų taikymo.
3. Atskleisti, kaip pasikeitė vaikų, turinčių autizmo spektro sutrikimą, socialiniai įgūdžiai po konstrukcinių žaidimų taikymo, tėvų ir grupės auklėtojos požiūriu.
Metodika. Tyrimas atliktas 2022 m. vasario – 2022 m. balandžio mėnesiais Kauno lopšelyje - darželyje „Giliukas“. Tyrime dalyvavo 3 vaikai, kuriems nustatytas autizmo spektro sutrikimas. Empirinio tyrimo uždaviniams pasiekti buvo pasirinktas kokybinis tyrimas. Tyrimo instrumentais pasirinktas struktūruotas interviu iš tėvų ir grupės auklėtojos ir stebėjimas.
Rezultatai. Tiek grupės auklėtoja, tiek kiekvieno iš vaikų tėvai po užsiėmimų su konstrukciniais žaidimais mato teigiamų komunikacijos, socialinių įgūdžių, emocijų ir elgesio valdymo pokyčių, taip pat džiaugėsi ir tuo, jog vaikai į savo žaidimą vis dažniau įtraukė naujų žaislų, juos ėmė dominti ir bendros veiklos su kitais vaikais.
Description:
Relevance of the topic: Communicating with others is not just a pleasure – It is an essential human need. However, approximately 1 in 160 children with autism spectrum disorder have impaired communication and cooperation skills (WHO, 2021). Children with autism spectrum disorder are involved differently in socially activities than their peers and may find it difficult to interact with others, preferring structured self-activity with clear rules and limited emotional exchange. This type of social behaviour can limit a child's experience and ability to develop skills of social and emotional competence (Varley, et al., 2019).
Constructive games are designed to help children with autism spectrum disorders address communication problems and develop language and collaboration skills (Celestine, 2021). Playing construction games requires following a variety of rules, such as maintaining eye contact and attention, listening, problem solving, sharing, and more (Owens, et al., 2008).
Investigation problem - how changed the social skills of children with autism spectrum disorder through constructive games?
The object of the research - the change of social skills of children with autism spectrum disorders by applying construction games.
Purpose of the study - to reveal the change in social skills of children with autism spectrum disorder through constructive games.
Objectives:
1. To single out the problems of social skills of children with autism spectrum disorder before the application of constructive games.
2. To find out how the social skills of children with autism spectrum disorder have changed after the application of construction games.
3. To disclose how the social skills of children with autism spectrum disorder have changed since the application of construction games, from the point of view of parents and the group educator.
Methodology. The study was conducted in 2022 February – 2022 April, in Kaunas kindergarten "Giliukas". The study included 3 children with autism spectrum disorder. Qualitative research was chosen to achieve the objectives of the empirical research. Structured interviews with parents and group educator and observation were selected as research tools.
Results. The group educator and the parents of each of the children see positive changes in communication, social skills, emotion and behaviour management after the activities with construction games. They were also pleased that children were increasingly incorporating new toys into their game and were becoming interested in activities with other children.