Santrauka:
Darbo tema: Rinkodaros veiksniai, lemiantys gyventojų vaistinių preparatų pasirinkimą
Biržų mieste.
Pagrindiniai žodžiai: Rinkodaros veiksniai, gyventojai, vaistiniai preparatai.
Temos aktualumas: Kiekvienas verslininkas, kompanija ar įmonė nori parduoti savo
prekę ar paslaugą, prieš tai užtikrindami, jog ji yra kokybiška ir siekia, kad apie tai sužinotų
kuo daugiau žmonių. Pats geriausias informacijos skleidimo būdas visais laikais buvo reklama.
Dar XX amžiuje reklamos būdavo pateikiamos tik laikraščiuose, žurnaluose, skelbimų lentose,
lankstinukuose ir pan., o vėliau jos atsirado ir televizoriuose. Marketingo praktinė reikšmė bei
pripažinimas Lietuvoje ėmė sparčiai didėti po 1991 metų, kai buvo nuspręsta eiti privačia
iniciatyva ir nuosavybe pagrįstos Europos Sąjungą orientuotos rinkos ūkio sistemos kryptimi
(Pranulis, Pajuodis, Urbonavičius ir Virvilaitė, 1999). Kad reklama vyktų sklandžiai ir būtų
patenkinami vartotojų poreikiai, atsirado rinkodaros kompleksas, kitaip vadinamas „4P“. Šį
kompleksą sudaro: prekė (asortimentas, kokybė, dizainas, savybės, prekinis ženklas, pakuotė,
aptarnavimas, garantijos); kaina (nustatymas, nuolaidos, apmokėjimo laikotarpis, kredito
sąlygos); paskirstymas (pardavimo kanalai, rinkos aprėptis, asortimentas, vieta, sandėlio
atsargos, transportavimas); rėmimas (reklama, asmeninis pardavimas, pardavimų skatinimas,
ryšiai su visuomene) (Vijeikis, 2003). Nors ir reklama gyvavo dar nuo XXa., tačiau pradžioje
teisinio reguliavimo beveik nebuvo. Teisinis vaistinių preparatų reguliavimas prasidėjo XXa.
(Slavykaitė, 2018).
Tyrimo problema: Kokie yra rinkodaros veiksniai, lemiantys gyventojų preparatų
pasirinkimą Biržų mieste?
Tyrimo objektas: Rinkodaros veiksniai, lemiantys vaistinių preparatų pasirinkimą.
Tyrimo tikslas: Įvertinti rinkodaros veiksnius, lemiančius gyventojų vaistinių preparatų
pasirinkimą Biržų mieste.
Tyrimo uždaviniai:
1. Apibrėžti farmacinės rinkodaros sampratą ir raidą teoriniu aspektu.
2. Aprašyti farmacinės rinkodaros komplekso elementus ir jų teisinį reguliavimą.
3. Nustatyti farmacinės rinkodaros veiksnius, darančius įtaką respondentams įsigyjant
vaistinius preparatus.
Tyrimo metodika ir tiriamieji: Tyrimui atlikti buvo naudojama internetinė kiekybinė
anoniminė anketa, naudojant „Google Forms“ programą. Iš viso buvo užduota 10 uždarojo tipo
klausimų. Tyrimas buvo atliekamas nuo 2022-03-10 iki 2022-04-15. Tiriamieji - Biržų rajono
savivaldybės gyventojai.
6
Pagrindiniai empirinio tyrimo rezultatai: Daugiausiai Biržų miesto respondentų
visuomenės vaistinėje lankosi bei perka vaistinius preparatus kartą arba kelis kartus per mėnesį.
Respondentams reklama nedaro didelės įtakos, kadangi tik labai maža dalis vaistinius
preparatus įsigyja po matytos reklamos, taip pat yra linkę vaistus pirkti pasikonsultavę su savo
šeimos gydytojais arba farmacijos specialistais. Respondentai visuomenės vaistinę pasiekia
greitai ir patogiai, kadangi lankosi toje vaistinėje, kuri yra šalia namų.
Description:
Project title: Marketing elements determining the choice of medical preparations in
Biržai town.
Main words: Marketing factors, population, medicines.
Relevance of the topic: Every entrepreneur, company or enterprise wants to sell their
product or service before making sure it is of good quality and seeks to make it known to as
many people as possible. The best way to spread information has always been through
advertising. Back in the 20th century, advertisements were only displayed in newspapers,
magazines, bulletin boards, leaflets, etc., and later they appeared on television. The practical
significance and recognition of marketing in Lithuania began to grow rapidly after 1991, when
it was decided to move towards a market economy system based on private initiative and
ownership (Pranulis, Pajuodis, Urbonavičius and Virvilaitė, 1999). In order for the advertising
to run smoothly and meet the needs of the consumers, a marketing complex, otherwise known
as "4P", has emerged. This complex consists of: product (range, quality, design, features, brand,
packaging, service, warranties); price (determination, discounts, payment period, credit terms);
distribution (sales channels, market coverage, range, location, warehouse inventory,
transportation); sponsorship (advertising, personal sales, sales promotion, public relations)
(Vijeikis, 2003). Although advertising has existed since the twentieth century, there was almost
no legal regulation at the beginning. The legal regulation of medicinal products itself began in
the 20th century (Slavykaitė, 2018).
Research question: What are the marketing factors that determine the choice of
medicines for the population in Biržai city?
Research object: Marketing factors that determine the choice of medicines.
Research aim: To evaluate the marketing factors that determine the choice of medicines
for the population in Biržai city.
Research objectives:
1. To define the concept and development of pharmaceutical marketing in a
theoretical aspect.
2. Describe the elements of the pharmaceutical marketing complex and their legal
regulation.
3. To identify the factors of pharmaceutical marketing that influence the respondents
when purchasing of medicinal products.
8
Research methodology: An online quantitative anonymous questionnaire was used for
the study using “Google Forms“. A total of 10 close-ended questions were asked. The study has
been conducted from March 10th 2022 until April 15th, 2022. The subjects of the study are residents
of Biržai district municipality.
Main results of empirical research: Most respondents in Biržai visit the public
pharmacy and buy medicines once or several times a month. Respondents are not significantly
affected by advertising, as only a very small proportion buy remedies after seeing the
advertisement and also tend to buy remedies in consultation with their family doctors or
pharmacists. Respondents reach pharmacy quickly and conveniently because they visit the
pharmacy that is close to home.