Santrauka:
Pasak Daukšienė (2010), efektyvios, tikslingos žinios apie vaistus ir sveikatos stiprinimą yra
reikšmingas sveikatos priežiūros ir tinkamo vaistų vartojimo komponentas. Netaisyklingai vartojant
vaistinius preparatus ar nesilaikant tinkamų vaistinių preparatų gairių, gali nepasiteisinti norimi gauti tikslai
(išgydyti, kontroliuoti būklę, sumažinti ligos progresavimą ar pagerinti gyvenimo kokybę) ir tuo pačiu gali
sunkėti paciento sveikatos būklę. Pasaulio sveikatos organizacija teigia, jog vaistų išlaidos kiekvienais
metais vis didėja, tačiau vos ne 50% (remiantis įvairiais šaltiniais) įsigyjamų vaistinių preparatų vartojamas
yra netinkamas, pvz.: vartoja tuos preparatus, kurių jiems nereikia, nepaskirti, bet reikiamų – nevartoja,
įsigytus vaistinius preparatus vartoja netinkamai, vaistai vartojami per didelėmis dozėmis, nepaisoma
optimalios gydymo trukmės. Taip pat opi problema – informacijos apie nepageidaujamas reakcijas
trūkumas. Nesilaikant vaistinių preparatų vartojimo nurodymų ir vartojant nereikalingus medikamentus,
padidėja mirtingumo rizika anksčiau laiko, sumažėja darbingumas bei auga išlaidos sveikatos priežiūros
sistemai. Daugelis gyventojų neturi tiek žinių apie vaistinių preparatų indikacijas, poveikį, saugų vartojimą,
dėl šios priežasties ir atsiranda aukščiau paminėti atvejai. Šių dienų pasaulyje esą begalė lengvai
pasiekiamų interaktyvių informacijos (vaizdinių, rašytinių) šaltinių. Ne visa gyventojus pasiekianti
informacija yra teisinga ir saugi. Dėl šios priežasties, prieš įsigyjant ar savo noru norint pradėti vartoti
vaistinį preparatą, būtina pasitarti, pasikonsultuoti su gydytoju , vaistininku (farmakotechniku) ar
slaugytoju (Daukšienė, 2010). Skirtingose šalyse paskelbti tyrimai rodo, kad vaistininkai ar
farmakotechnikai – paprasčiausiai pasiekiami sveikatos priežiūros specialistai. Jie yra vaistų ekspertai,
galintys pakonsultuoti pacientus perkant vaistinius preparatus savo nuožiūra. Populiarėjanti savigyda ir be
recepto parduodami vaistiniai preparatai sukelia nemažai tiek gyventojų, tiek visuomenės problemų.
Farmacijos specialistas dažnai yra pagrindinis asmuo, į kurį kreipiasi gyventojai, norintys įsigyti
nereceptinių vaistinių preparatų. Farmacijos specialisto pagrindinis tikslas – pagelbėti pacientams tinkamai
pasirinkti ir vartoti vaistinius preparatus, suteikti visą reikiamą, pacientui norimą informaciją apie vaistinį
preparatą, jo vartojimą, indikacijas, kontraindikacijas, galimus šalutinius poveikius. Šiandieniniame
pasaulyje patiriamas stresas yra viena iš aktualiausių problemų žmogaus savijautoje, todėl racionalus bei
taisyklingas jo mažinimas, padedant farmacijos specialistui, t.y. suteikus konsultaciją apie tinkamą vaistinių
preparatų vartojimą streso mažinimui, yra kelias į šios opios problemos sprendimą.
Description:
According to Dauksiene (2010), accurate, appropriate, and timely information about medicines is a
central part of safe and responsible healthcare. By not following the prescription provided, the desired
effects may not be reached including curing the disease, stabilising the patient’s condition, and improving
their quality of life. Most importantly, it may even aggravate an individual’s condition. According to the
World Health Organisation (WHO) expenses for medicines are increasing every year, however, a great
number of these drugs are used inappropriately some source state around 50% of all drugs. For example,
patients use improper drugs, do not follow the right dosage, and even extend or abbreviate the duration of
the treatment without consulting their pharmacist or doctor. Another widespread issue is the lack of
information relating to side effects. Incorrect use of medicines and subsequent side effects lead to reduced
work capacity, early death, and increased healthcare costs. Most of the improper drug usage happens due
to the patient being unaware of how to use the drug in the first place. Nowadays the public has access to
several written and interactive information resources. Unfortunately, some of this information may be
inaccurate and even misleading. Therefore, consultation with a pharmacist, nurse, or a doctor before starting
the drug is of crucial importance (Dauksiene, 2010). Research conducted in several countries has shown
that pharmacists and pharmacy technicians are the most accessible and approachable specialists in
healthcare. They are the experts that can consult and advise the patients. Self-medication and nonprescription drugs are becoming increasingly popular; therefore, pharmacy specialists are often the only
professionals that the patients have contact with when buying non-prescription drugs. Pharmacy
professionals’ key mission is to help patients choose the right drug and provide all the information on how
to use it safely, including dosage, side-effects, and treatment duration. Nowadays, chronic stress is one of
the biggest issues modern medicine and public health has been facing. Pharmacy specialists could lead the
way in tackling this issue by providing patient consultations regarding stress-reducing drugs and their
appropriate usage.