Santrauka:
Šiame darbe analizuojamas 4-5 metų amžiaus vaikų gebėjimo spręsti problemas ugdymas/-is per patirtį.
Darbo objektas: 4-5 metų amžiaus vaikų gebėjimo spręsti problemas, ugdymas/-is per patirtį.
Atlikus mokslinės literatūros analizę paaiškėjo, kad Ikimokyklinis ugdymas yra iš ties labai svarbus vaiko augimo tarpsnis, nes užtikrina kokybišką tolesnį ugdymą mokykloje. Ikimokyklinėje ugdymo įstaigoje labai svarbu nuolat ugdyti visas pasiekimų sritis, jas fiksuoti ir stebėti daromą ugdytinių pažangą. 4-5 metų amžiaus vaikai geba spręsti kasdienes problemas, tačiau nežinodami ar nemokėdami vaikai bijo bandyti ir suklysti, todėl būtina vaiką padrąsinti tai daryti. Vaikui, mokantis spręsti problemas svarbu atkreipti dėmesį į tai, kad kiekvienas iš jų tai daro skirtingai ir savitai. Eksperimentai, tyrinėjimai ir atradimai – pagrindinis dabarties vaiko ugdymo/-si būdas. Šiuo būdu vaikai sprendžia iškilusias problemas, taip ugdomas/-is jų savarankiškumas, santykis su aplinka ir daugelis kitų gebėjimų.
Tyrimo metu paaiškėjo, jog pedagogai dažniausiai neskatina vaiko patirtinio ugdymo/-si sprendžiant problemas, nes didžiąją dalį problemų pedagogės sprendžia kartu su vaiku. Tačiau metodus skatinančius patirtinį ugdymą/-si taiko gan dažnai, ypač pasakojimų ir eksperimentų. Visos pedagogės pateikė įvairių būdų ir pavyzdžių kaip vyksta problemų sprendimas jų grupėje ir kaip į problemų sprendimą yra įtraukiami vaikai.
Projekto metu paaiškėjo, kad 4-5 metų amžiaus vaikai geba spręsti kasdien iškylančias problemas, taikydami jau žinomus ir išbandytus problemų sprendimo būdus. Kiekvienos situacijos metu kalbant ir diskutuojant išsiaiškinta, kaip vaikai būtų pasielgę toje situacijoje, ką būtų darę kitaip. Taip pat, edukacinio projekto metu, pedagogams buvo įrodyta, kad nebūtina didžiąją dalį problemų spręsti kartu su vaiku, nes tokio amžiaus vaikas puikiai geba išspręsti daugelį problemų pats, savarankiškai, be suaugusiojo įsikišimo.
Description:
Identification of the problem / relevance of the research. All over the world the education of children is accustomed to exceptional attention. Nurturing, being an important part of the process of socialization, establishes conditions required for a shift in personality. Knowledge, skills, values and attitude are formed during said process. In modern times any person, it does not matter whether they are young or old, perceives, explores, discovers, knows oneself and the world surrounding them. With the means of exploration, children amass knowledge and uncover a wealth of discoveries. (Monkevičienė, 2004). The process of nurturing should be based on a constructivist paradigm and applied with experiential, problematic, collaborative, reflexive and cognitive learning strategies. All aforementioned learning strategies are oriented towards the development of knowledge, skills, attitude and the application of previous experiences in the educational process, creating real or simulated situations in solving problems. One of the most effective method of nurturing is experiental education. (Snyder and etc., 2002). Problem solving and experiential education are the developments of two different capabilities (social and cognitive). The identification of challenges and difficulties, and the search for appropriate solutions and the implications of the decisions taken are essential skills in solving problems. The fundimental abilities of experiential education are active self-study and environmental (social, cultural and natural) research, the mastery of various research methods (observation, experimentation, examination), deducing and interpreting what they have noticed, discovered and experienced. The conundrum of the paper: education is a process that takes up the most important place in a child‘s life. How to educate children so that they can solve their problems by their personal experience? The subject of the paper: the development of 4-5 year old children's ability to solve problems through experience. The aim of the paper - to analyze the development of 4-5 year old children's ability to solve problems through their experience.
Objectives of the paper: 1. To theoretically validate the development of 4-5 year old children's ability to solve problems through their experience.
2. To study and research the development of 4-5 year old children's ability to solve problems through their experience.
3. To plan and implement an educational project at a pre-school academic institution and to provide recomendations for teachers based on the results of the research.
Research methods: • Analysis of scientific literature, the purpose of which is to theoretically explain 4-5 year old children‘s ability to solve problems in an experiential way. • Survey (verbal) – a partly structured interview for the purpose of discovering the pedagogical attitudes towards the development of 4-5 year old children's ability to solve problems in an experiential way.
Conclusions. Children aged 4-5 can solve everyday problems, but without knowing whether or not they are not afraid to try and misleading children, it is essential for the child to be encouraged to do so. During the study, it turned out that educators often do not encourage the child's experiential education / -s to solve problems, since most of the problems pedagogues deal with the child. During the project, creating different situations, it was observed that children from 4 to 5 years are able to solve the problems that arise everyday, using well-known and tried solutions. The volume of the paper: Lithuanian and English summaries, introduction, three chapters, recommendations for educators, conclusions, references, appendixes. The total volume of the paper is 43 pages.