Santrauka:
Temos aktualumas. Odontologijos sektoriuje burnos priežiūros specialistai sujungdami savo pastebėjimus, kompetencijas, atsakomybę, pagarbą bei siekdami to pačio tikslo gali suburti sėkmingai bendradarbiaujančią komandą, kuri užtikrina pacientų saugumą, gerina gydymo kokybę, paciento sveikatos rezultatus ir priežiūros kokybę, mažina medicinos klaidų galimybę ir darbuotojų pasitenkinimą darbu. Vieno specialisto kompetencijų ribos neleidžia sukurti tokių galimybių, kurias teikia vieningai bendradarbiaujanti komanda (Filipauskas S.,2020). Burnos higienistų ir gydytojų odontologų specialistų tarpprofesinis bendradarbiavimas taip pat yra neatsiejama darbo dalis siekiant išsaugoti ir tausoti asmens burnos sveikatą, motyvuoti sveikos gyvensenos toleravimą taip pat pagal įgytas kompetencijas suteikti reikiamą pagalbą taikant reikalingus gydymo metodus, kartu užtikrinant burnos ligų profilaktikos programą.
Tyrimo problema. Koks burnos higienistų ir gydytojų odontologų specialistų požiūris į tarpprofesinį bendradarbiavimą?
Tyrimo objektas – burnos higienistų ir gydytojų odontologų specialistų požiūris į tarpprofesinį bendradarbiavimą.
Tyrimo tikslas – atskleisti burnos higienistų ir gydytojų odontologų specialistų požiūrį į tarpprofesinį bendradarbiavimą.
Tyrimo uždaviniai:
1. Teoriškai pagrįsti pagrindinius tarpprofesinio bendradarbiavimo aspektus.
2. Aprašyti burnos higienistų ir gydytojų odontologų darbo veiklą ir funkcijas.
3. Nustatyti burnos higienistų požiūrį į tarpprofesinį bendradarbiavimą su gydytojais odontologais specialistais.
4. Palyginti gydytojų odontologų specialistų požiūrį į tarpprofesinį bendradarbiavimą su burnos higienistu.
Tyrimo metodai ir tiriamieji: (trumpas darbo apibūdinimas, empirinio tyrimo metodika, pateikiami darbo rezultatai ir išvados)
Tyrimo rezultatai :
1. Literatūroje teigiama, kad tarpprofesinio bendradarbiavimo viena iš pagrindinių idėjų– sudaryti daugeriopų profesijų specialistų grupę teikiančią aukščiausio lygio sveikatos paslaugų tiekimą pacientams. Moksliniai duomenys pabrėžia, kad būtent sėkmingai bendradarbiaujančioje komandoje atsiranda teigiama sinergija. Taip didėja veiksmingumas, produktyvumas darbo aplinkoje, rezultato pasiekiama greičiau, kokybiškiau.
2. Burnos ertmės priežiūros pagrindinis aspektas yra pašalinti susidariusį dantų apnašą, kuris gali sukelti dantų, apydančio audinių patologijas. Dėl šios priežasties vieno burnos sveikatos priežiūros specialisto nepakanka. Tam reikalingas burnos higienistų ir gydytojų odontologų specialistų tarpprofesinis bendradarbiavimas. Taip pat siekiant suteikti visapusišką odontologinę pagalbą, užtikrinti kokybiškas ir lūkesčius patenkinančias paslaugas, padidinti darbo našumą, numatytus uždavinius spręsti pasitelkiant palankiausią laiko, sąnaudų ir žmogiškojo kapitalo santykį.
3. Atlikto tyrimo metu paaiškėjo, kad siekiant taikyti tarpprofesinį bendradarbiavimą tiek burnos higienistai, tiek gydytojai odontologai turi palaikyti abipusį ryšį. Taip pat svarbu išsiaiškinant darbo komandoje trikdžius ir pasirinkti komandai tinkamus veiksnius būdingus sėkmingam tarpprofesiniam bendradarbiavimui. Horizontalaus darbo pasidalijime svarbu žinoti darbo pasiskirstymo planą ir komandos narių profesines kompetencijas bei funkcijas. Dalis odontologinių procedūrų yra nesudėtingos, profilaktinio pobūdžio, nereikalaujančios didelių sąnaudų, besikartojančios. Pagal profesines kompetencijas tokio tipo procedūras gali atlikti burnos higienistas. Todėl taikant horizontalųjį darbo pasidalijimą gydytojai odontologai neturėtų atlikti tokio darbo, kurį pagal įgytas profesines kompetencijas gali atlikti žemesnės kvalifikacijos komandos narys.
Description:
Relevance of the topic. In the dental sector, oral care professionals by combining their observations, competencies, responsibilities, respect and working on the same purpose, can build a successful collaborative team that ensures patient safety, improves treatment quality, patient health outcomes and care quality, reduces the potential for medical errors and employee job satisfaction. The limits of competencies of one specialist do not allow to create such opportunities provided by a team working together (Filipauskas S., 2020). Interprofessional cooperation between oral hygienists and dental specialists is also an integral part of the work to preserve and conserve a person's oral health, motivate tolerance of a healthy lifestyle and provide the necessary assistance in applying the necessary treatment methods, while ensuring an oral disease prevention program.
Problem of the research. What is the attitude of oral hygienists and dental specialists to interprofessional collaboration?
Object of the research – the attitude of oral hygienists and dental specialists to interprofessional collaboration.
Purpose of the research – to reveal the attitude of oral hygienists and dental specialists to interprofessional cooperation.
Tasks of the research:
1. Theoretically substantiate the main aspects of interprofessional cooperation.
2. Describe the work activities and functions of oral hygienists and dental specialists.
3. To determine the attitude of oral hygienists to interprofessional cooperation with dental specialists.
4. To compare the attitudes of dental specialists towards interprofessional cooperation with an oral hygienist.
Research methods and subjects: (brief description of the work, empirical research methodology, presented results and conclusions)
Research results:
1. The literature states that one of the main ideas of interprofessional cooperation is to form a multidisciplinary group of specialists providing the highest level of health care services to patients. Scientific evidence emphasizes that it is in a successful team that positive synergies emerge. This increases efficiency, productivity in the work environment, the result is achieved faster, with better quality.
2. A key aspect of oral care is the removal of plaque that has formed, which can lead to teeth and surrounding tissue pathologies. For this reason, one oral health professional is not enough. This requires interprofessional collaboration between oral hygienists and dental specialists. Also, in order to provide comprehensive dental care, ensure high-quality and satisfying services, increase productivity, solve the planned tasks with the most favorable ratio of time, costs and human capital.
3. The research revealed that both oral hygienists and dental specialists need to communicate with each other in order to apply interprofessional collaboration. It is also important to identify the barriers to teamwork and to choose the right factors for a successful interprofessional collaboration. In a horizontal division of labor, it is important to know the division of labor plan, the professional competencies and functions of the team members. A part of dental procedures is simple, preventive, low-cost, repetitive. According to professional competencies, this type of procedure can be performed by an oral hygienist. Therefore, with the horizontal division of labor, dental specialists should not perform that kind of work which can be completed by lower-skilled team members according to the acquired professional competencies.