Santrauka:
Baigiamojo darbo tema siejama su senųjų kultūrų etnokultūra ir simbolikos integravimu į šiuolaikinį meną, bei dizainą pasitelkiant odos, tekstilės ir gamtinių medţiagų derinius. Siekiant suprasti ar etninė kultūra vis dar svarbi šiuolaikiniam ţmogui, bei kaip tautodailę ir senąsias tradicijas, ornamentiką perteikti šiuolaikinio meno formoje neprarandant archajiškos simbolikos reikšmės, pasirinkta dviejų laikotarpių – prieškrikščioniškojo ir 20-21a – sintezės tematika.
Baigiamojo darbo tema suformuluota pavadinimu ―Baltijos jūros regiono senųjų kultūrų atspindys odos mene‖. Išsikeltas tikslas atskleisti senųjų Baltijos jūros regiono kultūrų tautodailės svarbą šiuolaikiniam ţmogui, rasti sąsajas su šiuolaikiniu menu, bei remiantis istorinėmis ţiniomis, atliktu tyrimu, bei šiuolaikiniu dizainu sukurti du aksesuarų rinkinius derinant odą ir tekstilę. Tikslui pasiekti išsikelti šie uţdaviniai: surinkti ir išanalizuoti informaciją iš istorinių, mokslinių šaltinių. Palyginti archeologinius atradimus apie pagrindines Baltijos jūros regiono prieškrikščioniškojo laikotarpio tautas jų egzistavimo laikotarpiu ir apţvelgti šiais laikais kuriamą tautodailės įkvėptą meną tame pačiame regione, atlikti tiriamąjį darbą – interviu, ieškant palyginimų, sąsajų, panašumų ir skirtumų tarp pagrindinių didţiųjų Baltijos jūros regiono tautų tradicinio meno, apţvelgti šiuolaikinio meno kūrėjus iš įvairių pasaulio regionų, išanalizuoti jų kūrybą, koncepcijas, kultūros paveldo įtaką jų kūrybai tekstilės, odos, ornamentikos srityse, įgyvendinti kūrybinę dviejų dalių idėją, sukurti eskizus, kuriuose atsispindėtų praeities kultūrų ir šiuolaikinio meno sintezė, parodyti ir suderinti senuosius Baltijos jūros regiono kultūrų tradicinius elementus su šiuolaikinėmis medţiagomis ir dizainu,pagal tai paruošti lekalus, sukurti aksesuarus, galanteriją.
Literatūrinės analizės metu lyginamos trys Baltijos jūros regiono tautos: baltų gentys, samiai ir vikingų tauta, bei apţvelgiamas to paties regiono šiuolaikinis menas. Nagrinėjami senųjų tautų etnokultūros, tautodailės elementai, ornamentikos, spalvų, medţiagų skirtumai/ panašumai. Giluminio interviu metu išsiaiškinta etnokultūros ir meno sintezės reikšmė šiuolaikiniam ţmogui nagrinėjamame regione. Remiantis gautais rezultatais sukurti du ansambliai – vyrui ir moteriai – atspindintys šiuolaikinio dizaino ir senųjų tautų tautodailei būdingų elementų sintezę.
Etnokultūros, tautodailės sintezė su šiuolaikiniu menu ir dizainu maţai taikoma kasdieniams įvaizdţiams todėl baigiamojo darbo metu sukurti ansambliai yra ne tik praktiški, tačiau ir taikomi prie įvairių stilių, turi kelias funkcijas, jungia senąsias tautodailės rankų darbo aksesuarų technikas, tačiau turi šiuolaikišką patvarų dizainą.
Raktiniai žodžiai: Etnokultūra, tautodailė, baltijos jūros regionas, baltų gentys, vikingai, samiai, šiuolaikinis menas, šiuolaikio meno ir tautodailės sintezė.
Description:
The theme of this thesis relates to integration of ancient culture’s ethnic symbolism into modern art, as well as leather, textile and natural resource combinations. In an attempt to see if ethnic culture still remains important to the people of today, and how folk art with ancient traditions, translates through ornaments into modern art without losing archaic meanings of symbolism, the two time periods were chosen—pre-Christianity and 20th-21st century as a topic for the synthesis.
The theme of the thesis formulated based on the title ―Baltic sea regions ancient culture’s reflection in leather.‖ The objective of this thesis is to reveal the importance of Baltic sea region’s folk art to the average person of today, find the connection between modern art, and create a two sets of accessories combining both leather and textile based on historical facts and performed research, as well as modern design. For the presented goal, these tasks are offered: collect and analyze information from verified historical sources. Compare the archeological finds from pre-Christianity Baltic region tribes during their existence, and review the folk art created today in the same regional area, perform a study in the form of an interview, searching for connections, similarities and differences between the most notable Baltic sea regions folk art, review modern art creators from various regions in the world, analyze their work, concepts, cultural heritage influences on textile, leather and ornamentation areas in their works, creative two part idea of creating sketches reflective of ancient culture and modern art synthesis, showcase and harmonize ancient Baltic sea region culture’s traditional elements with modern materials and design, prepare patterns, create accessories, haberdashery accordingly.
During the literature sources analysis, there will be comparison between three Baltic Sea region nations: Baltic, Sámi and Viking tribes, as well as reflecting to modern art in those regions. Examine ancient ethno culture folk art elements, ornaments, colors, differences/likenesses in materials. During the thorough interview, explain how the ethno culture remains important to modern people in the in the present case region. In reference to received answers, create two ensembles – for a male and a female—reflecting on modern design and ancient tribe folk art elements synthesis.
Ethnic culture folk art combinations with modern art and design are rarely used for daily life, therefore during this thesis’ the created ensembles are not just practical, but fitting various styles, have multiple functions, uses the traditional techniques for handmade accessories, but have today’s durable design.
Keywords: Ethno culture, folk art, Baltic Sea region, Baltic tribes, Vikings, Sámis, modern art, synthesis of modern and folk art.