Santrauka:
Sąveikaujant su ugdytinių tėvais daugelis pedagogų paprastai pasikliauja nusistovėjusiais bendravimo, bendradarbiavimo būdais, bei formomis. Tačiau šiandieniame informacinių technologijų amžiuje turi vykti naujų, patrauklių, abiems pusėms priimtinų bendradarbiavimo būdų paieškos, kurios prisidėtų prie ugdymo/si kokybės individualizavimo ikimokyklinio ugdymo įstaigoje. Tyrimo problema. Didėjant gyvenimo tempui tėvai, įsisukę į kasdienius darbus bei rūpesčius, fiziškai atitolsta nuo ugdymo įstaigos gyvenimo. Net ir sulaukę pedagogų iniciatyvos, kvietimo pokalbiui ar į tėvų susirinkimą, tam negali ar nenori skirti pakankamai laiko. Čia gelbsti skaitmeninės technologijos, leidžiančios bendrauti realiu laiku, spręsti problemas, operatyviai pasidalinti informacija. Probleminis klausimas – kokios yra informacinių technologijų panaudojimo galimybės siekiant efektyvaus bendradarbiavimo su tėvais ikimokyklinio ugdymo įstaigoje?
Tyrimo objektas – informacinių technologijų panaudojimo galimybės bendradarbiavimo su tėvais procese ikimokyklinio ugdymo įstaigoje.
Tyrimo tikslas – atskleisti informacinių technologijų panaudojimo galimybes bendradarbiavimo su tėvais procese ikimokyklinio ugdymo įstaigoje.
Tyrimo uždaviniai:
1. Toeriškai pagrįsti ikimokyklinio ugdymo įstaigos(-ų) pedagogų bendradarbiavimo su tėvais procesą, būdus, formas.
2. Atskleisti šiuolaikinių technologijų taikymo galimybes bendradarbiavimo su ugdytinių tėvais procese.
3. Atlikti tyrimą, siekiant įvertinti šiuolaikinių technologijų panaudojimo galimybes bendradarbiavimo su tėvais procese, bei pristatyti rezultatus.
4. Tyrimo rezultatų pagrindu suplanuoti bei realizuoti edukacinį projektą bei pateikti rekomendacijas pedagogams, kaip efektyviau panaudoti šiuolaikines technologijas bendradarbiavimo su tėvais procese. Atlikti teorinę analizę apie ikimokyklinio ugdymo įstaigos(-ų) pedagogų bendradarbiavimo su tėvais procesą, būdus, formas.
Tyrimo metodologija ir metodai- siekiant teoriškai pagrįsti informacinių technologijų panaudojimo galimybes bendradarbiavimo su tėvais procese ikimokyklinio ugdymo įstaigoje, pasirinktas mokslinės literatūros analizės metodas. Siekiant įvertinti informacinių technologijų panaudojimo galimybes bendradarbiavimo su tėvais procese ikimokyklio ugdymoje įstaigoje, tyrimui atlikti pasirinktas kokybinis tyrimas (interviu) pedagogams.
Description:
Most of the teachers usually rely on forms or methods of communication which are settled for a long time. However, in the age of technologies there is a need to find new, attractive, mutually acceptable ways of cooperation, to improve the quality of education in the pre-school institutions. The importance of educational institutions and family cooperation is emphasized by many scientists in Lithuania and all over the world (Juodaityte, Gaucaite, Kazlauskiene, 2009; Kontautiene, 2006; Milteniene, 2005; Vietiene, Malinauskiene, 2015, etc). When analyzing literature on this subject it was observed that more different aspects of cooperation at school between teachers and parents are analyzed. Problems of cooperation between pre-school education pedagogues and parents, and particularly in using modern technologies in the context of innovative forms of cooperation with parents are analyzed slightly. The problem of research. As the pace of life accelerates, because of jobs and other daily duties and problems, parents grow more separate from educational institutions. Even when teachers show initiative, inviting parents to personal conversations about the child, inviting parents to parents’ meetings, parents do not want to participate, or they do not have enough time. Here, digital technologies are useful, allowing real time communication, solving problems and quickly sharing of information. Issue - what are the possibilities of using information technologies for effective cooperation with parents in pre-school educational institutions? The object of the research - the possibilities of using information technologies in the process of cooperation with parents in the pre-school educational institution. The purpose of the research - is to reveal the possibilities of using information technologies in the process of cooperation with parents in the pre-school educational institution. Tasks of the research: 1. Theoretically substantiate of the process, ways and forms of cooperation of teachers with parents of teachers in pre-school educational institutions. 2. To disclose the application of modern technologies in the process of cooperation with parents of students. 3. To conduct research to evaluate the use of modern technologies in the process of cooperation with parents and to present the results.
4. Based on the results of the research, to design and implement an educational project and to provide recommendations to educators how to use modern technologies more effectively in the process of cooperation with parents.
Research methodology and methods - the choose of scientific literature analysis and qualitative research methods. Conclusions - During a qualitative (interview) survey, it was observed that most of teachers interact, collaborate with parenting students during individual conversations, but often use the opportunities offered by IT to maintain the bond. Educators are given the opportunity to use modern technologies and they use it more and more, because this method is acceptable and applicable to parents; therefore, in the educational project, innovative technologies were used to collaborate with parents in virtual space. This allowed to make conclusions and to cite the fact that information technology is an innovative and applicable way to cooperate with educators with the parents of the students.