Santrauka:
Temos aktualumas: Remiantis Darmody ir Smyth (2008) tyrimu, net vienuolika Europos šalių atskleidė, kad 43% Europos šalių universitetų ir kolegijų studentų dirba nuolatinį darbą, o beveik viena penktoji - 18% studentų dirba pagal darbo sutartis, kurios turi nustatytą darbo pabaigą. Beerkens ir kt. (2011) apibendrinę skirtingų tyrimų rezultatus pastebi, kad Europoje dirbančių studentų yra 47 %, Jungtinėse Amerikos Valstijose – 49 %, o Australijoje – 50 %. Pagal Lietuvos studentų sąjungos (2018) tyrimą reguliariai dirba trečdalis bakalauro ir net 73% antrosios pakopos studentų – magistro studijų studentų. Didžioji dalis studentų, kurie dirba atsakė, jog dirba dėl savo pragyvenimo (Lietuvos studentų sąjunga, 2018).
Tyrimo problema: Kaip burnos priežiūros studijų programų studentai derina darbą ir studijas?
Tyrimo objektas: Burnos priežiūros studijų programų studentų darbo ir studijų suderinamumas.
Tyrimo tikslas: Atskleisti burnos priežiūros studijų programų studentų ir jų darbdavių požiūrį į darbo, ir studijų suderinamumą.
Tyrimo uždaviniai: 1.Burnos higienistų , odontologų padėjėjų ir dantų technologų profesinė veikla. 2. Darbo ir studijų derinimo galimybės aukštosiose mokyklose ir jų įtaka studijavimo pasiekimams. 3. Atskleisti burnos higienos , odontologinės priežiūros ir dantų technologijų studijų programų studentų studijų ir darbo derinimą. 4. Nustatyti burnos higienos , odontologinės priežiūros ir dantų technologijų studijų programų studentų darbdavių požiūrį ir įtaką į darbo ir studijų derinimą.
Tyrimo metodika ir apklaustieji: Atlikti 2 kiekybiniai tyrimai – studentų ir jų darbdavių, duomenų rinkimo metodas – apklausa internetu. Duomenų rinkimas vyko nuo 2020 metų spalio 26 iki 2021 metų balandžio 4 dienos. Studentų apklausoje dalyvavo 169 burnos priežiūros studijų krypčių studentų, o darbdavių apklausą atsakė 33 darbdaviai. Tyrimai buvo atliekami dalyvaujant studentų kompetencijų tobulinimo projekte „Pedagogikos, socialinio darbo ir sveikatos mokslo krypčių studentų studijų ir darbo derinimo analizė“.
Pagrindiniai empirinio tyrimo rezultatai: Daugiau negu 40% studentų derina studijas su darbu. Daugiausiai dirbančių yra burnos higienistų, antroje vietoje odontologinę priežiūrą studijuojančių studentų ir tik trečdalis dantų technologijos studentų dirba. Dauguma burnos priežiūros studijų programų studentų pradėjo dirbti jau pirmame kurse. Dažniausios priežastys, kodėl studentai dirba studijų metu - noras turėti savo pinigų bei įgyti profesinės patirties. Didžioji dalis burnos priežiūros studijų krypties studentų studijų metu darbui skiria 21-30 val. ir 10-20 val. Visose programose daugiau nei pusė studentų dirba su būsima specialybe susijusį darbą, tačiau net trečdalis studentų dirba darbus nesusijusius su jų studijomis. Daugiau negu puse apklaustų studentų mano jog darbą ir studijas derinti sudėtinga ir beveik tiek pat studentų mano, kad derinant studijas su darbu kenčia jų studijų kokybė, tiek pat studentų atsakė, kad juos tenkina darbo valandos ir darbo grafikai. Dauguma studentų teigia, kad derinant studijas su darbu studentai turi mažai laisvo ir dėstytojai nežiūri atlaidžiau į dirbančiuosius studentus. Beveik visi studentai mano, kad darbo patirtis studijuojant padidina darbo pasirinkimo galimybes ateityje ir dirbantiems studentams atsiranda galimybės užmegzti naujus kontaktus darbo rinkoje.
Darbdaviai į dirbančius studentus žiūri palankiai. Tyrimo rezultatai parodė, kad pas beveik tris ketvirtąsias darbdavių dirbantys studentai sudaro iki 10% visos įstaigos darbuotojų, antroje vietoje net penktadalis darbdavių atsakė, jog pas juos dirbantys studentai sudaro 11-30% visos įmonės darbo jėgos. Daugiausia studijuojantys darbuotojai dirba puse etatu ir pilnu etatu – šiais etatais dirba po trečdalį dirbančių studentų. Reiškia studentai renkasi tokius darbus, kurie jiems bus naudingi ateityje ir nori šiuo metu įgauti patirties, nes beveik visi darbdaviai atsakė, kad dirbantys studentai pas juos dirba su studijomis susijusį darbą. Pagal darbdavius visi pas juos dirbantys studentai gerai arba dalinai gerai sugeba derinti studijas su darbu. Beveik visi darbdaviai atsakė, kad organizacijoje studijuojantiems darbuotojams yra sudaromi individualūs darbo grafikai ir studijuojantys darbuotojai yra išleidžiami į mokymosi sesijas pagal poreikį. Taip pat pagal darbdavius yra sudaromos sąlygos atlikti praktiką darbo vietoje ir darbdaviai teigia, jog jų organizacijos skatina darbuotojus studijuoti. Beveik visi darbdaviai teigia, kad darbo patirtis studijuojant padidina būsimos specialybės perspektyvas, tačiau dirbantiems studentams yra svarbu, kad studijų ir egzaminų tvarkaraščiai būtų pateikti kiek įmanoma ankščiau, kad būtų galima suderinti studijas su darbu, taip pat dirbantiems studentams yra aktualu, kad studijų tvarkaraštis būtų pastovus ir kuo mažiau kintantis
Description:
Relevance of the Topic: According to a study by Darmody and Smyth (2008), as many as eleven European countries found that 43% of university and college students in European countries work full-time, and almost one-fifth of students have fixed-term employment contracts. Beerkens & others (2011) summarized the results of different studies and found that 47% of students work in Europe, 49% in the United States and 50% in Australia. According to a survey by the Lithuanian Students' Union (2018), one third of bachelor's and as many as 73% of postgraduate students work regularly. The majority of students who work answered that they work for their living (Lithuanian Students' Union, 2018).
Problem of the Final Project: How do students in oral care study programs combine work and study?
Research object: Compatibility of work and studies of students of oral care study programs.
Aim of the Final Project: To reveal the attitudes of oral care study program students and their employers towards work, and compatibility of studies.
Objectives of the Final Project: 1. Professional activities of oral hygienists, dental assistants and dental technologists. 2. Possibilities of combining work and studies in higher education institutions and their influence on study achievements. 3. To reveal the combination of studies and work of students of the study programs of dental hygiene, dental care and dental technology. 4. To determine the attitude and influence of employers' of students in the study programs of oral hygiene, dental care and dental technology on the coordination of work and studies.
Research methodology and respondents: 2 quantitative researches were carried out - students and their employers, data collection method - online survey. Data collection took place from 26 October 2020 to 4 April 2021. The student survey involved 169 students in oral care studies, and the employer survey was answered by 33 employers. The research was carried out by participating in the project of improving students' competencies "Analysis of the combination of studies and work of students in the fields of pedagogy, social work and health sciences".
Research Results: More than 40% of students combine studies with work. The majority of those employed are oral hygienists, second place are dental care students and only one third dental technology students work. Most students in oral care study programs have already started working in their first year. The most common reasons why students work during their studies are the desire to have their own money and gain professional experience. The majority of oral care students devote 21-30 hours or 10-20 hours for work. In all programs, more than half of students work in jobs related to their future profession, but as many as a third of students work in jobs unrelated to their studies. More than half of the surveyed students find it difficult to combine work and study, and almost as many think that the quality of their studies suffers when combining studies with work, and the same number of students answered that they are satisfied with working hours and work schedules. Most students say that there is little free time for students while combining studies with work and that teachers do not look more leniently at working students. Almost all students believe that work experience while studying increases their job choices in the future and provides working students with opportunities to make new contacts in the job market.
Employers view at working students favorably. The results of the survey showed that almost three-quarters of the employers employ up to 10% of the total staff from working students also one-fifth of the employers answered that the students work for them make up 11-30% of the total workforce of the company. Most of the study staff are part-time and full-time, accounting for one third of all students in part-time and full-time. Means students choose jobs that will benefit them in the future and want to gain experience now, as almost all employers responded that working students work for them in a study-related job. According to employers, all students working for them are well or partially well able to combine studies with work. Almost all employers responded that individual work schedules are created for students studying in the organization and studying employees are released to study sessions as needed. Employees are also provided with internships and employers say their organizations encourage employees to study. Almost all employers say that work experience while studying increases the prospects of a future specialty, but it is important for working students that study and exam schedules are provided as early as possible to reconcile studies with work, and it is important for working students to have a study schedule constant and as variable as possible.