Santrauka:
Dėl sparčiai besikeičiančių ekonominių bei socialinių gyvenimo sąlygų visuomenėje vykstančios permainos vis labiau pažeidžia silpnas, įvairių materialinių bei psichologinių problemų turinčias šeimas. Dažniausiai dėl girtavimo, narkotikų vartojimo ar kitokio socialiai nepriimtino elgesio tėvai neužtikrina pagrindinių savo vaikų teisių - negali jų tinkamai prižiūrėti, sudaryti jiems pamokų ruošos, higieninių poreikių tenkinimo ir laisvalaikio praleidimo sąlygų (Nacionalinė nevyriausybinių organizacijų vaikų dienos centrų programa, 2004). Tokių šeimų vaikams reikalingą pagalbą gali suteikti socialiniai darbuotojai.
Nuo 1996 metų Lietuvoje Nevyriausybinių organizacijų iniciatyva savivaldybių teritorijose pradėti steigti dienos centrai vaikams. 2003 metais įsteigta Lietuvos vaikų dienos centrų asociacija. Įgyvendindama Vaiko gerovės 2013–2018 metų programa numato priemonių planą plėsti vaikų dienos centrus savivaldybėse, teikiant nestacionarias dienos socialinės priežiūros paslaugas vaikams ir šeimoms. Lietuvoje 2016 metais veikė 252 vaikų dienos centrai (VDC), daugiausiai jų yra Kauno, Vilniaus ir Marijampolės apskrityse (Latvėnaitė, 2016). Pagrindinės vaikų dienos centrų steigimo priežastys - „probleminių“ šeimų gausėjimas bei nepilnamečių nusikalstamumas.
Socialinių darbuotojų funkcijos yra reglamentuotos Lietuvos Respublikos teisės aktais (Valstybės žinios, 2006). Vaikų dienos centruose dirbančių socialinių darbuotojų veikla priklauso ir nuo socialinio darbo multifunkcionalumo – klientų poreikių, aplinkybių, taikomų poveikio metodų gausos ir tarpusavio sąveikos (Bagdonas, 2001). Socialinis darbas su vaikais susijęs su jų raidos etapais ir tuo, kaip buvo ir yra tenkinami individo bendri žmogiškieji ir raidos poreikiai. Paauglystė – tai vienas iš kritinių žmogaus amžiaus tarpsnių, kuris pasižymi daugelio socialinių, psichologinių ir fiziologinių problemų atsiradimu.
Šio darbo autorė mano, kad socialinių darbuotojų veikla turėtų būti nukreipta ieškant metodų ir siekiant ugdymo ir užimtumo veiklą adaptuoti šiai vaikų amžiaus grupei. Nors dienos centrų Lietuvoje nėra mažai ir valstybės politika yra palanki jų plėtrai, tačiau nėra atlikta išsamių šiuos dienos centrus lankančių vaikų socialinių tyrimų, nėra aišku, ar dienos centrų siūlomos paslaugos, parama ir pagalba atitinka įvairaus amžiaus vaikų poreikius.
Description:
Topic relevance: Although the number of day care centers in Lithuania is considerable
and the state policy is favorable for their development, but there is no comprehensive social
study of children attending these day centers, it is unclear whether the services offered, support
and assistance by day care centers meet the needs of children of different ages.
The aim of the final thesis is to reveal the activities of social workers working with
adolescents aged 13 to 15 in day care centers for children.
Tasks: 1. Describe the activities of children's day care centers. 2. Review the activities of
a social worker in day centers, on the basis of legal and scientific literature. 3. Identify the
activities of a social worker working with adolescents aged 13 to 15 in day care centers for
children.
Research object: Activities of social workers working with adolescents aged 13 to 15 in
day care centers for children.
Survey question: What are the activities of social workers working with adolescents
aged 13 to 15 in day care centers for children?
Research methods: the analysis of scientific literature and the questionnaire survey were
conducted in writing. A quantitative study was performed, the method of data collection was
selected – a written survey. Participants - social workers in day care centers for children - in the
study were selected by random probability sampling.
Research results: a day care center for children is a social service institution, whit a
purpose of providing day care, activities, leisure and other services for children with low income
and problematic families. The functions of social workers are regulated by the legislation of the
Republic of Lithuania. 96 %of respondents note a lack of motivation for these children to study.
All social workers involved in the study develop and support social skills of adolescents aged 13-
15, 72 % offer a variety of activities for the teens daily.
Conclusions: the activities of children's day care centers are individual in nature - every
day centers strive to meet the needs of a specific client group as much as possible. The activities
of a social worker in day care centers for children are aimed at preventing social problems of a
child of any age and their family, ensuring social security of the society. Activities and education
of children's day care centers have been partially adapted for children aged 13-15.