Santrauka:
Tyrimo tikslas. Tyrimo tikslas yra rasti, paaiškinti ir suskirstyti aliuzijas pagal jų tipus, rastas "Ted talks" pranešimuose. Aliuzijos naudojamos pagyvinti pranešėjo kalbai, į ją įtraukiant įdomesnius elementus iš darbe nagrinėjamų keturių aliuzijų tipų. Darbe išskiriami ir analizuojami keturi aliuzijų tipai – pop kultūros, istorinis, literatūrinis ir biblinis. Aliuzijos naudojimas padeda pranešėjui perteikti norimą mintį, pokštą, ar kitokio tipo žinutę netiesiogiai minint aliuzijos šaltinį, taip skatinant klausytoją ne tik girdėti apie ką yra kalbama, bet ir prisiminti arba pasidomėti naudojamos aliuzijos ištakomis. "Ted talks" pranešimai yra organizuojami ir vykdomi prieš skirtingo dydžio auditorijas įvairiose pasaulio šalyse. "Ted talks" organizacija orientuojasi į įvairias temas, tokias kaip globalinis atšilimas, švietimo sistema pasaulyje, sėkmės istorijos, psichologinės žmonių problemos ir t.t., todėl kiekvienas pranešimas yra skaitomas tos srities specialisto. Šie pranešimai yra vizualiai įrašomi ir patalpinami "Ted talks" puslapyje, kaip ir kompanijos Youtube paskyroje ir yra prieinami visuomenei. "Ted talks" organizacija pradėjo plėsti savo veiklą, todėl ėmė specializuotis ir audio/video pamokose, tokiu būdu skatindami įvairių auditorijų savarankišką švietimąsi.
Description:
Research purpose The topic of the work is the use of allusions in Ted talks reports. Allusions are used to enliven the speaker's speech and to incorporate more interesting elements from the four existing allusion types into the speaker's language, all by adopting the most appropriate allusion to the message/speech being performed. There are four main types of allusions - pop cultural, historical, literary and biblical. An allusion helps the speaker to convey a desired thought, joke, or other types of a message by indirectly mentioning the source of the allusion, thus leaving room for the listener’s speculation and making them to engage more in listening. Ted talks are live performances focusing on a wide variety of topics, depending on the speaker’s qualifications. These messages are visually recorded and posted on the Ted talks page, same as on the company’s YouTube account, and are available to the public. Ted talks also start to specialize in audio/video lessons and grow towards educating the younger generations.
Research Methodology. The paper analyzes Ted talks presentations and search for allusions by categorizing them according to their types. The research is relevant for publicly speaking presenters, writers, communication specialists. The study shows the influence of allusions in speeches and what different types of allusions give to the speech. The aim of the study is to find, explain, and classify allusions according to their types found in Ted talks reports. Methods used in the work: analysis of theoretical material and Descriptive linguistic analysis that has revealed the practical use of allusions in Ted talks reports. The work consists of four parts - introduction, theoretical part, practical part and conclusions. The theoretical part analyzes the works of authors such as Bankauskaitė-Sereikienė (2013), Weizman (2004) and Valotka (2017). The practical part is based on video presentations from the Ted talks platform led by individuals like Stephen Hawking, Jun Enriquez and Sugata Mitra and others.
Findings. The most commonly used allusions are of the pop-culture type and most often give the speech a humorous addition. Allusions are rarely used in scientific-type and sensitive topics discussed in the presentation. The speaker can create his own allusions by developing them during the presentation.