Santrauka:
Tyrimo tikslas. Diskurso žymeklis yra nurodomas kaip frazė ar žodis, kurio pagrindinis vaidmuo yra valdyti diskurso tėkmę arba, kitaip tariant, surišti teksto dalis. Jie kitaip vadinami susiejančiais žodžiais ar frazėmis. Paprastai jie naudojami kalbėtojo frazės ar sakinio pradžioje. Tačiau šie žymekliai dažnai yra neaiškūs savo prasme ir praleidžia skaitytojo akį, todėl jų vartojimas kelia mįslę. Straipsnio tikslas - atskleisti, kokie diskurso žymekliai yra naudojami ir kokias funkcijas jie atlieka rašytiniuose ir šnekamuosiuose su verslu susijusiuose tekstuose.
Tyrimo metodologija. Teorinių šaltinių analizė padeda teoriškai išryškinti kalbinę diskurso žymeklių sampratą ir jų naudojimo rašytiniuose ir šnekamuosiuose tekstuose ypatumus. Aprašomoji lyginamoji lingvistinė analizė atskleidžia praktinio diskurso žymeklių naudojimo bruožus rašytiniuose ir šnekamuosiuose su verslu susijusiuose tekstuose, remiantis 100 pavyzdžių, išskaidytų tarp su verslu susijusių straipsnių ir TED kalbų.
Išvados. Remiantis lingvistine analize, buvo parodyta, kad temą keičiantys, kontrastingi, išsamūs ir užvadiniai diskurso žymekliai dažnai naudojami tiek rašytiniuose, tiek kalbiniuose su verslu susijusiuose diskursuose; abiejų kategorijų diskursuose parodyta daug panašių naudojamų žymeklių, taip pat keletas skirtingų, kurie yra tik jų atitinkamų tipų straipsniuose ir TED derybose. Be to, buvo rasta struktūrinių diskurso žymeklių skirtumų, kurie skiria rašytinius diskursus nuo šnekamųjų.
Description:
Research purpose. The discourse marker is referred to as a phrase or a word the primary role of which is to manage the flow of discourse or, in other words, to bind together pieces of a text. They are otherwise called linking words or phrases. They are usually used at the start of a speaker’s phrase or sentence. However, these markers are often unclear in their meaning and pass the eye of the reader, making their usage puzzling. The aim of the paper is to reveal what discourse markers are used and what functions they perform in written and spoken business-related texts.
Research methodology. Analysis of theoretical references assist in theoretically highlighting the linguistic concept of discourse markers in general and their peculiarities of use in written and spoken texts. The descriptive comparative linguistic analysis reveals the features of the practical use of discourse markers in written and spoken business-related texts based on 100 examples split between business-related articles and TEDx talks.
Findings. The analysis showed that topic changing, contrastive, elaborative and inferential discourse markers are often used in both written and spoken business-related discourses; both categories of discourses show many similar markers used as well as some different ones, which are only present in their respective types of articles and TEDx talks. In addition, structural differences of discourse marker usage have been found that differentiate written discourses from spoken ones.