Santrauka:
Jau dešimtį metų iš eilės turistų judėjimas stabiliai auga. Vis stipriau populiarėjant
turizmui, natūraliai kyla ir apgyvendinimo paslaugų poreikio augimas. Viešbučių industrijos pajamos
pasaulyje vis dar kasmet auga, tačiau tobulėjant technologijoms, vykstant globalizacijai, šios
tradicinės apgyvendinimo paslaugos susidūrė su naujais iššūkiais. Pasireiškė išorinės ekonominės
aplinkos svarba viešbučių verslui, kadangi technologinių inovacijų dėka, šios tradicinės
apgyvendinimo paslaugos susidūrė su konkurentais naujai įsikūrusioje rinkoje (Jochen ir kt., 2019).
Vykstantys dideli pokyčiai tiek technologinėje, tiek socialinėje ir ekonominėje aplinkose, keičia
žmonių prioritetus, o informacijos kiekis paveikia vartotojų elgsenos tendencijas ir pasirinkimus
(Klusas, 2011).
Pakankamai nesenai atsiradusios P2P (vartotojas – vartotojui) principu veikiančios
trumpalaikės būsto nuomos paslaugos suteikia galimybę visiems norintiems bei atitinkantiems tam
tikrus dalijimosi platformos iškeltus reikalavimus, išnuomuoti keliautojams savo kambarį, butą ar
visą namą atitinkamam laikotarpiui. Besaikio vartotojiškumo pasekmės verčia šiandienos kartą
ieškoti naujų būdų išlaikyti norimą patogų gyvenimo stilių, bet tuo pačiu siekiant maksimizuoti
turimų išteklių naudą. Pasiekti tokį kompromisą ypatingai padėjo socialiniai tinklai bei internetas
(Pilinkienė, 2019). Iš lėto ši paslauga neišvengiamai perima dalį potencialių klientų iš tradicinių
apgyvendinimo įmonių, tokių kaip viešbučiai. Dėl paprasto rezervacijos proceso, autentiškos
apgyvendinimo vietų aplinkos bei patrauklių, daug žemesnių nei įprastų apgyvendinimo įmonių
kainų, sparčiai išpopuliarėjusi nauja verslo forma tapo reikšminga konkurente visoms tradicinėms
apgyvendinimo paslaugas teikiančioms įstaigoms (Guttentag, 2019). Kasmet Lietuvos didmiesčiuose
besikuriant naujoms apgyvendinimo įmonėms, atsiranda ir nauji dalijimosi būstu pasiūlymai tokiose
interneto svetainėse, kaip „Airbnb“. Dabar jau yra dešimtys tokiu principu veikiančių internetinių
svetainių, teikiančių nuomos pasiūlymus nuo paprasčiausių kambarių, iki prabangiausių apartamentų.
Šios naujo tipo paslaugos ir su jomis susijusios problemos yra aktualios, kadangi jos
paveikia visą viešbučių rinką ir kelia konkurencingumą nesivadovaudamos vienodomis taisyklėmis.
Naujoji rinka nėra taip stipriai suvaržyta įstatymais, reikalavimais ir valstybiniais mokesčiais. Nors
Lietuvos valstybė yra išleidusi taisykles, kurios reglamentuoja dalijimosi ekonomiką, tačiau vis tiek
nustatyti saugos, mokesčių ir kiti reikalavimai šių paslaugų nėra taip griežtai apriboję, kaip yra
apriboję tradicinius viešbučius (Balionytė, 2017). Siekiant kokybiškai teikti dalijimosi ekonomikos
nuomos paslaugas ir sėkmingai konkuruoti su viešbučių teikiamomis paslaugomis, „Airbnb“ atstovai
galėtų atsižvelgti į besikeičiančius rinkos poreikius bei žinoti vartotojų pasirinkimą lemiančius
veiksnius.
Description:
For ten years in a row, the tourist movement has been growing steadily. With increasing popularity
tourism, the need for accommodation services is naturally growing. Hotel industry revenue
the world is still growing every year, but with the advancement of technology, globalization, these
traditional accommodation services have faced new challenges. There were external economic
the importance of the environment for the hotel business, because thanks to technological innovations, these traditional
accommodation services faced competitors in a newly established market (Jochen et al., 2019).
The ongoing major changes in both the technological and socio-economic environments are changing
people’s priorities, and the amount of information influences consumer behavior trends and choices
(Silent, 2011).
Recent P2P (user - to - user) operating
short-term housing rental services provide an opportunity for everyone who wants and meets it
certain requirements of the sharing platform, to rent to travelers their room, apartment or
the whole house for the relevant period. The consequences of excessive consumerism are forcing today’s generation
look for new ways to maintain the desired comfortable lifestyle, but at the same time to maximize
benefits of available resources. Social networks and the Internet have been particularly helpful in reaching such a compromise
(Pilinkienė, 2019). Slowly, this service inevitably takes over some of the potential customers from the traditional ones
accommodation establishments such as hotels. Due to the simple booking process, authentic
accommodation environment and attractive, much lower than conventional accommodation establishments
prices, the rapidly popular new form of business has become a significant competitor to all traditional ones
accommodation establishments (Guttentag, 2019). Every year in Lithuanian cities
with the emergence of new accommodation establishments, new housing sharing offers are emerging in such
websites like Airbnb. There are now dozens of online websites operating on this principle
sites offering rental offers from the simplest rooms to the most luxurious apartments.
These new types of services and the problems associated with them are as relevant as they are
affects the entire hotel market and raises competitiveness without following the same rules.
The new market is not so severely constrained by laws, requirements and state taxes. Although
The Lithuanian state has issued rules governing the sharing economy, but still
set safety, tax and other requirements for these services are not as strictly limited as they are
restricting traditional hotels (Balionytė, 2017). To provide a quality sharing economy
rental services and successfully compete with hotel services, Airbnb representatives
be able to take into account the changing needs of the market and know the factors that determine consumer choice
factors.