Santrauka:
Temos aktualumas: Visuomenė dažnai socialinį darbą apibūdina gan nepalankiai. Didžiausią įtaką visuomenės nuomonės formavimui turi žiniasklaida, kuri socialinio darbo profesiją dažnai vaizduoja pateikiant dvireikšmišką informaciją. Socialinio darbuotojo įvaizdžio vaizdavimo žiniasklaidoje tyrimų Lietuvoje atlikta keletas (J. Pivorienė ir J. Večerskytė (2015); L. Varžinskienė (2008); R. Vaškūnaitė (2012).
Tyrimo problema: koks socialinio darbuotojo įvaizdis formuojamas Lietuvos internetinėje spaudoje?
Tyrimo objektas: socialinio darbuotojo formuojamas įvaizdis Lietuvos internetinėje žiniasklaidoje.
Tyrimo tikslas: atskleisti koks socialinio darbuotojo įvaizdis formuojamas internetinėje Lietuvos žiniasklaidoje.
Tyrimo uždaviniai: 1. Aprašyti socialinio darbo sampratą. 2. Atskleisti žiniasklaidos vaidmenį socialinio darbuotojo įvaizdžio kūrime. 3. Ištirti socialinio darbuotojo formuojamą įvaizdį Lietuvos internetinėje žiniasklaidoje.
Tyrimo metodika ir tiriamieji: pasirinktas empirinis tyrimo metodas – turinio (content) analizė. Interneto portaluose (“Alfa”; “Delfi”; “Lietuvos rytas” ir kiti.) pateiktuose straipsniuose buvo ieškoma žodžių, sąvokų, paveikslų ar nuotraukų, kuriuose minimas socialinis darbuotojas. Analizuoti: 1. straipsnių antraštės; 2. straipsniuose pateikiamos nuotraukos, paveikslai; 3. straipsnio turinys – išskiriant svarbiausias kategorijas, kuriose pasisakoma apie socialinį darbuotoją. Atsitiktinai pasirinkti 22 dienraščių straipsniai. Straipsnių analizė atlikta pasitelkiant kokybiniais tyrimo metodais gautų duomenų analizės įrankiu MAXQDA.
Empirinio tyrimo rezultatai: atlikto tyrimo metu paaiškėjo, kad socialinis darbuotojas Lietuvos internetinėje žiniasklaidoje vaizduojamas: a) straipsnių antraštėse daugiau vyrauja neigiamos sąvokos („kaltas“; „sunkus“; „pavojingas“), kurios pirmiausia visuomenei siunčia žinutę apie socialinį darbą kaip neigiamą profesiją; b) straipsniuose nuotraukos ir paveikslai daugiausiai vaizduoja prislėgtus, vienišus ar nuliūdusius asmenis, vyrauja šaltos, niūrios spalvos; c) straipsnių turinyje socialinis darbuotojas vaizduojamas kaip sunkaus, pavojingo bei mažai apmokamo darbo profesionalas. Tačiau yra vienas kitas straipsnis, kurio tikslas socialinį darbuotoją apginti, parodyti kaip profesionalumo reikalaujančią profesiją; d) socialinis darbuotojas vaizduojamas dažniau neigiamame nei teigiamame kontekste, kas įtakoja mažą profesijos patrauklumą.
Description:
Relevance of the topic: The media, which often portray the social work profession in terms of ambiguous information, have the greatest influence on the formation of public opinion. Several researches on the portrayal of the image of a social worker in the media have been conducted in Lithuania (J. Pivorienė and J. Večerskytė (2015); L. Varžinskienė (2008); R. Vaškūnaitė (2012).
Research problem: what image of a social worker is formed in Lithuanian online media?
Key words: social worker, image, media.
The object of the research: the image formed by a social worker in Lithuanian electronic media.
The aim of the research: Social Worker’s Image in Lithuanian Online Media.
Objectives of the research: 1. To describe the concept of a social worker. 2. To discuss the role of the media in public life. 3. To determine the image formed by a social worker in the Lithuanian online media.
Research methodology and research subjects: the chosen empirical research method is content analysis. Articles submitted on Internet portals (“Alfa”; “Delfi”; “Lietuvos rytas”; and others.) Searched for words, concepts, pictures or photos that mentioned a social worker. Analyze: 1. article titles; 2. photographs and paintings are presented in the articles; Content of Article 3 - distinguishing the most important categories in which a social worker is mentioned. 22 daily newspaper articles were selected at random. The analysis of the articles was performed using the data analysis tool MAXQDA obtained by qualitative research methods.
Results of the empirical research: during the research it turned out that the social worker is portrayed in the Lithuanian online media: a) negative titles ("guilty"; "severe"; "dangerous") predominate in the titles of articles, which first send a message to the public about social work as a negative profession ; (b) in articles, photographs and paintings depict mainly depressed, lonely or depressed persons, with predominantly cold, gloomy colors; (c) the content of the articles portrays the social worker as a professional in hard, dangerous and low-paid work. However, there is another article that aims to protect the social worker, to portray him as a profession that requires professionalism; (d) the social worker is portrayed more often in a negative than in a positive context, which affects the low attractiveness of the profession.