Santrauka:
Darbe yra pristatomos kultūros vartotojų lojalumo ugdymo galimybės. Dėl didėjančios
konkurencijos, didėjančio prekių ir paslaugų asortimento bei vartotojų poreikių didėjimo yra vis
sunkiau paskatinti vartotojus išlikti lojaliais. Organizacijos, norinčios išlaikyti lojalius vartotojus,
turi įdėti daug pastangų, nes vartotojų elgseną sunku nuspėti – vieną dieną jie gali teikti pirmenybę
vienai organizacijai, o kitą dieną jau renkasi organizaciją, kuri ne tik patenkins poreikius, bet ir
užtikrins lūkesčius, atsižvelgs į jų nuomonę. Todėl organizacijos turi pažinti savo vartotojus, kad
išsiaiškintų jų norus, taip pat turi nebijoti pokyčių ir taikyti įvairias lojalumo skatinimo priemones.
Kultūros organizacijoms vartotojų lojalumo problema yra labai aktuali, nes kultūros organizacijų
teikiamos paslaugos supanašėja, todėl svarbu išsiaiškinti, kokiais būdais ir priemonėmis galima
ugdyti kultūros vartotojų lojalumą.
Tyrimo problema – vartotojai turi labai daug galimybių, kaip leisti savo laisvalaikį,
patenkinti kultūrinius poreikius, todėl iškyla problema, ar gali kultūros vartotojai būti lojalūs
konkrečiai įstaigai ir kokie veiksniai tą lojalumą lemia?
Tyrimo tikslas – atlikus gyventojų apklausą, nustatyti būdus ir priemones, padedančias
kultūros organizacijoms ugdyti vartotojų lojalumą.
Tyrimo metodai: darbe naudojami tyrimo metodai yra mokslinės literatūros analizė, anketinė
apklausa, statistinė duomenų analizė, turinio (content) analizė.
Darbo struktūra: darbą sudaro įvadas, santrauka (lietuvių ir anglų kalbomis), teorinė dalis,
kurioje analizuojama kultūros vartotojų samprata, lojalumo samprata ir nauda organizacijai,
lojalumą lemiantys veiksniai, lojalumo klasifikacija, bei priemonės, kurios padėtų skatinti vartotojų
lojalumą. Praktinė dalis, kurioje aprašoma tyrimo metodologija, pateikiami ir analizuojami atlikto
empirinio tyrimo rezultatai; išvados ir pasiūlymai, literatūros sąrašas. Darbo pabaigoje pateikiamas
priedas, tyrimo anketa.
Darbo rezultatai: remiantis literatūros analize ir atliktu empiriniu tyrimu, nustatyta, kad
kultūros įstaigos ne iki galo pažįsta savo vartotojus ir išnaudoja ne visas priemones vartotojų
lojalumui ugdyti. Tyrimo duomenys parodė, kad kultūros vartotojams yra labai svarbu, kokiais
būdais ir priemonėmis kultūros įstaigos skatins ir ugdys lojalumą, pažins vartotojus, patenkins
lūkesčius. Pagrindiniai būdai ir priemonės, kurie galėtų paskatinti vartotojus būti lojaliais kultūros
įstaigoms, respondentų nuomone, yra lojalumo programos, aukštas aptarnavimo lygis, komunikacija
su vartotojais.
Description:
In this Thesis, the possibilities for increasing cultural consumer loyalty are presented. Due to
increasing competition, the range of goods and services available and increasing consumer needs, it
is becoming increasingly difficult to ensure loyal customer retention. Due to hardly predictable
consumer behavior, companies willing to retain loyal customers have to concentrate their efforts.
One day a consumer may prefer one company, yet the other day the preference might shift to
another company which would not only meet their needs but also would meet their expectations and
would take consumer’s opinion into consideration. Therefore, companies must know their
consumers, identify their wishes, and should not be afraid to change as well as to use various
schemes for loyalty purposes. The loyalty of cultural organizations’ customers is of significant
importance as the services provided by cultural organizations tend to become similar, therefore the
need to identify the ways and means how to increase the loyalty of consumers of cultural services is
crucial.
The research problem: consumers are presented with ample opportunities for how to spend
their free time or to meet their cultural needs. As a result, the questions whether consumers of
cultural services can be loyal to one organization and what factors contribute to such loyalty arise.
The aim of this research is to identify the ways and means contributing to retaining loyal
customers of cultural institutions based on the questionnaire survey results.
The following methods were used in this Thesis: review of scientific literature,
questionnaire survey, statistical data analysis, and content analysis.
The structure: this Thesis is composed of the introduction, summary (in Lithuanian and
English) and theoretical part in which the notions of cultural consumers, loyalty, benefit for
institutions, factors contributing to consumer loyalty, classification of loyalty and means that are
likely to contribute to consumer loyalty are analyzed. In the practical part which describes the
research methodology and the results of the empirical study are analyzed. This is followed by
conclusions and recommendations, and bibliography. The questionnaire survey is annexed to this
Thesis.
The results: based on the scientific literature review and empirical study, it has been
determined that cultural organizations lack knowledge about their consumers and only partially
exhaust possible means to retain loyal consumers. The research data has revealed that the ways and
means how cultural institutions would encourage and build loyalty, will analyze customers and
meet their expectations are of great importance to cultural consumers. Based on the respondents’
6
opinion, the main ways and means that would encourage the consumers to become loyal to cultural
institutions are loyalty schemes, high service quality, and communication to the consumers.