Santrauka:
Protinis atsilikimas sudaro didžiausią intelekto sutrikimų grupę, tai aktuali problema visame pasaulyje. Pasaulio sveikatos organizacijos duomenimis pasaulyje gimsta apie 13 proc. vaikų, kuriems diagnozuojami vystymosi trūkumai ar sutrikimai, iš jų 3 proc. - sutrikusio intelekto. Protinis atsilikimas apibūdinamas įgūdžių, sudarančių tam tikrą intelekto lygį formavimosi sutrikimu įvairiuose raidos etapuose. Ergoterapeuto uždavinys yra ištirti paciento pažinimo funkcijas, nustatyti sutrikimus, bendrą pažinimo funkcijų pažeidimo lygį, ir taikant atitinkamas poveikio priemones tą lygį palaikyti, t.y., užkirsti kelią tolimesniam šių funkcijų blogėjimui. Vaizdo žaidimai šiais laikais yra visur ir pagal naujausias apklausas, tai vienas iš mėgstamiausių jaunimo laisvalaikio užsiėmimų. Tam tikros vaizdo žaidimų rūšys buvo sukurtos pramogoms, tačiau tikslingai parinkus žaidimus, jų žaidimas gali būti tinkamas metodas lavinti pažinimo funkcijas ir tam tikrose populiacijos grupėse, tokiose kaip asmenys su protiniu atsilikimu.
Darbo tikslas – įvertinti asmenų, turinčių vidutinį protinį atsilikimą, pažinimo funkcijų kaitą, taikant kompiuterinių žaidimų užsiėmimus ergoterapijoje. Darbo uždaviniai: 1. Įvertinti asmenų, turinčių vidutinį protini atsilikimą, pažinimo funkcijas tyrimo pradžioje. 2. Nustatyti asmenų, turinčių vidutinį protinį atsilikimą, pažinimo funkcijas tyrimo pabaigoje. 3. Palyginti asmenų, turinčių vidutinį protinį atsilikimą, pažinimo funkcijų kaitą taikant įprastinę ergoterapiją ir taikant įprastinę ergoterapiją su kompiuterinių žaidimų užsiėmimais ergoterapijoje.
Tyrimas buvo atliktas Kauno neįgaliojo jaunimo užimtumo centre. Tirti asmenys, turintys vidutinį protinį atsilikmą. Tyrime dalyvavo 18 jauno amžiaus asmenų. Respondentų pažinimo funkcijų įvertinimui buvo naudojamas Monrealio pažinimo testas. Kontrolinei grupei buvo taikyta įprastinė ergoterapija, o tiriamajai įprastinė ergoterapija ir kompiuterinių žaidimų užsiėmimai. Tiriamieji buvo testuojami du kartus – per pirmą užsiėmimą ir po 8 savaičių. Gauti rezultatai rodo, kad po abiejų metodikų taikymo, kontrolinės ir tiriamosios grupių asmenų, Monrealio pažinimo testo suminis balas statistiškai reikšmingai pagerėjo.
Tyrimo išvados: 1. Tyrimo pradžioje, visi tiriamieji turėjo pažinimo funkcijų sutrikimus – daugiausia vidutinius ir žymius. 2. Tyrimo pabaigoje daugumai tiriamųjų pažinimo funkcijos pagerėjo (daugiausia ilgalaikis atgaminimas ir orientacija), bet jos išliko sutrikę. 3. Tiriamiesiems, kuriems buvo taikyta įprastinė ergoterapija reikšmingai pagerėjo ilgalaikis atgaminimas (p <0,05), tačiau dėmesys ir abstrahavimas pablogėjo. O tiriamiesiems, kuriems buvo taikyta įprastinė ergoterapija su kompiuterinių žaidimų užsiėmimais, reikšmingai pagerėjo orientacija (p <0,05).
Description:
Mental retardation is the biggest group of intelligence disorders and it is a relevant problem worldwide. According to World Health Organisation (WHO) about 13% of children are diagnosed with growth disorders, 3% of which are mental disorders. Intellectual disability is defined as a dysfunction of development of intellectual skills such as cognitive, verbal, motor and social skills in different stages of maturing. The task of occupational therapist is to examine patient’s cognitive functions, determine existing disorders, evaluate overall level of learning impairment and using suitable techniques stop further deterioration of these functions. Video games are everywhere nowadays and according latest surveys it is one of the favourite freetime activities among young people. Certain types of video games were created for entertainment, however by selecting games the experience playing those games can be an adequate way develop learning abilities in some groups of population such as people with mental retardation.
The objective of this work is to assess change in cognitive skills of people with mild intellectual disability by using occupational therapy with computer games sessions. Tasks of the work is 1. Evaluate cognitive skills of people with mild mental disability at the beginning of the research; 2. Evaluate cognitive skills of people with mild mental disability at the end of the research; 3. Compare change in learning skills of people with mild mental disability using occupational therapy and computer games sessions in occupational therapy. Research was conducted in Kaunas disabled youth busyness centre (Kauno neįgaliojo jaunimo užimtumo centras). In the study participated 18 young people with mild mental disability. Montreal cognitive test was used for the evaluation of their cognitive abilities. The control group received usual occupational therapy and researched group received usual occupational therapy with computer gaming sessions. Subjects were tested twice – on first activity and after 8 weeks. The results show that after appliation of both methodologies, the total score of both groups of the Montreal Cognitive Test improved statistically significantly.
Conclusions: 1. At the begining of the study, all subjects had cognitive dysfunctions – mostly medium and significant. 2. At the end of the study, the cognitive functions of most subjects was improved (mainly long-term reproduction and orientation), but they remained disrupted. 3. Long-term reproduction (p <0,05) was significantly improved in subjects undergoing usual occupational therapy, but attention and abstraction deteriorated. And, subjects who had been subjected to usual occupational therapy with computer games activities had a significant improvement in orientation (p <0,05).