Santrauka:
Turizmo pramonė nuolat kuria naujas rinkų formas, kadangi atsirado
tendencija aplankyti vietas, kuriuose buvo filmuoti filmai ar serialai, 1980-ųjų pabaigoje buvo
išskirta nauja turizmo rūšis – filmų paskatintas turizmas. Šiomis dienomis vaizduojamoji medija turi
didesnę įtaką, nei literatūra, nes per trumpą laiką galima sužinoti labai didelį informacijos kiekį,
atsiranda daug galimybių turizmo plėtojimui, todėl filmų paskatintas turizmas labai svarbi turizmo
pramonės rūšis.
Įvairios įmonės supranta galimą naudą, todėl yra stengiamasi paspartinti turizmo vystymąsi
sudarant galimybes jo plėtrai. Šio turizmo nauda yra nenuginčyjama, ji ne tik finansinė – turizmo
dėka yra tvarkoma miesto aplinka, restauruojami įvairūs objektai, didinamas gyventojų
pasididžiavimas miestu, jo tradicijomis ir istorija. Pasaulyje yra pavyzdžių, kurių nauda yra tokia
didelė, kad dėl vieno serialo ar filmo įtakos atgaivinama visa šalies ekonomika, kaip pvz. Islandijai
po krizės ekonomiškai atsigauti padėjo serialo ,,Sostų karai“, kuris lėmė 386 proc. turizmo augimą
šalyje nuo 2010 iki 2018 m.
Ilgą laiką ši turizmo rūšis Lietuvoje neegzistavo, tačiau šiuo metu vis daugiau filmų yra
kuriami ir Lietuvoje, atsiranda vis daugiau šiai turizmo rūšiai priskiriamų veiklų, kurios yra sparčiai
vykdomos ir Kaune. Dėl filmų kūrėjų dėmesio Kauno miestui tenka konkuruoti su visu pasauliu.
Skirtingi miestai ir šalys, skirtingais būdais bando pritraukti filmų kūrėjų dėmesį. Siekiama sudaryti
kuo geresnes sąlygas filmų gamybai: platinama vis daugiau informacijos, teikiama pelno mokesčio
lengvata ir t.t. Vykstant vis daugiau filmavimų mieste, atsiranda galimybės vykdyti įvairias, su šiuo
turizmu susijusias veiklas. Kadangi Kaune šis reiškinys prasidėjo tik prieš keletą metų, svarbu
nustatyti, kokias būdais galima jį plėtoti, išsiaiškinti, kokios galimybės yra sudarytos turizmo
vystymuisi ir kokie veiksniai labiausiai lemia filmų kūrėjų ir turistų pritraukimą ir ar jie yra
tinkamai išnaudojami.
Description:
Trought the years the development of tourism kept accelerated. Because of the different trends and trying to keep up with them new types of tourism has been created. Film induced tourism is a type of tourism that has been named as a separated type of tourism not long ago. The development of this tourism type can be noticed not only in the world, but also in Lithuania. This is the field, which can be actively used to achieve various advantages. Kaunas has already been noticed by film makers, there has already been made film themed excursions, organizations, that seeks to attract movie makers has been created, also various events have been organized and used to affect it‘s participants while using films. For a long time this type of tourism in Kaunas has been left for self development and appeared not long ago. At the moment numbers of films are beeing created actively, however many posibilities ar not beeing used and the information spred is too little, while the city has to compete with the world for filming in it. The aim of the (professional BA thesis) to analyze film induced tourism posibilities in Kaunas. Methods of the (professional BA thesis): analysis of scientific literature, SWOT analysis, qualitative research- interview. The structure: Theoretical part discusses theoretical aspects of film induced tourism. Analyzing scientific literature, the concept of film induced tourism, its types, the tourist profile, the impact of this type of tourism, the factors that determine the place's success within filmmakers and tourists, and the actions that can be taken in places to make them attractive are discussed. The second part of the work describes the qualitative research - an interview, the analysis of which helped to find out what actions could be taken to expand this tourism in Kaunas. The interview was conducted with six respondents. After the research, the theoretical assumptions of tourism development are presented in the practical part of the work, based on the scientific literature, the answers of the respondents, and the current situation of film induced tourism in Kaunas is beeing described. The study also includes SWOT analysis, at the end of the work, the design part, suggestions and ideas on how to accelerate the development of this type of tourism in Kaunas, taking into account the identified problems that hinder the development of tourism. Suggested ways to increase the dissemination of information, as well as the offer of excursion, opportunities for cooperation with different service organizations. Conclusions are presented at the end of the work. The results/conclusions: to sum up, it can be said that Kaunas meets all the criteria that are necessary for the development of film induced tourism. The number of filming in the city is increasing, allowing new opportunities for activities that promote tourism to be exploited.