Santrauka:
Darbe pristatomi judėjimo negalės raiškos ypatumai madoje, bei aiškinamasi, kas lemia judėjimo negalės aktualumą mados pasaulyje. Tiriamojoje dalyje buvo siekiama išsiaiškinti veiksmingiausias raiškos priemones, naudojamas mados fotografijoje, perteikiant judėjimo negalės temą. Tarpusavyje lygintos nuotraukos apibendrintos tyrimo išvadose, kurios atskleidė, kad didžiojoje dalyje fotografijų pateikiama negalės madoje problematika, bet ne sprendimas. Nuotraukose vyrauja moterų fetišizavimas, jos vaizduojamos kaip lėlės, tarsi siekiant visuomenės priėmimo/pripažinimo. Nepritariant tokiam neįgaliųjų vaizdavimo būdui, kūrybinėje dalyje buvo atsisakyta fetišizmo elementų, netikrumo, pompastikos. Kūrybinės dalies įgyvendinimas- mados fotosesija, kurioje buvo siekiama ne problemos vaizdavimo, o tam tikro jos sprendimo.
Description:
The aim of the final work is to find out what determines the relevance of people with disabilities in fashion, and the subject of work is the ratio of fashion and motion disability. The work present the peculiarities of the expression of motion impairment in fashion, and explains what affects the relevance of movement disability in the fashion world. The aim of the research was to find out the most effective means of expression used in fashion photography, presenting the topic of movement disability. The peer-reviewed photographs are summarized in the findings of the study, which revealed that most of the photographs presents the problem, but not a solution. Photos feature women's fetishism, they are portrayed as dolls, as if they were for public recognition. Disagreeing with this way of depicting people with disabilities, elements of fetishism, uncertainty, and pompousism were abandoned in the creative part. The implementation of the creative part is a fashion photo shoot, which was aimed not at portraying the problem, but the solution of it.