DSpace talpykla

Pacientų pasitenkinimo perioperacine slauga vertinimas

Rodyti paprastą įrašą

dc.contributor.author Mickutė, Dovilė
dc.date.accessioned 2020-03-03T11:00:18Z
dc.date.available 2020-03-03T11:00:18Z
dc.date.issued 2020-01-30
dc.identifier.uri http://dspace.kaunokolegija.lt//handle/123456789/2858
dc.description Relevance. The patient is the most important person for whose well-being health care services work. The fulfillment of patients needs and expectations is one of the indicators showing the quality of health care services (Motiejūnienė, 2016). Kalibatiene et al., (2018) states that coordinated health care activities are particularly important in surgery. A well-organized nursing process has a major influence on the course and the outcome of surgical treatment. The nurse independently plans and implements the nursing plan, assists surgeons, provides psychological - spiritual support to patients and their relatives. Thus, patient satisfaction with services is an indicator of the quality of health care facilities. (Atari, 2015). Therefore, our society needs information about the quality of service that can be expected, the likely future outcomes of healthcare, as it determines the right choice for who to trust their health and lives when they fall ill. the patient, paying particular attention to his health care needs and, of course, expectations. (Order of the Minister of Health of the Republic of Lithuania approving the Program for Improvement of the Quality of Health Care Services, 2017). Aim of the study. To evaluate patient satisfaction with postoperative nursing. Objectives: 1. Define the concept of perioperative period. 2. To determine the factors determining patient satisfaction with perioperative nursing. 3. To evaluate patient satisfaction with nursing services during the perioperative period. Research Method - Quantitative Research, Anonymous Questionnaire. The contingent of the subjects consists of adult patients at X hospital, general surgery department Study sample - 85 respondents. Statistical data analysis was performed using a Microsoft Excel computer program. Results and conclusions: Perioperative Period The period between the decision of the surgeon to perform the operation and the patient's return to work after surgery or loss Perioperative nursing includes 3 periods: preoperative, intraoperative and postoperative. The results of the study showed that the most important factors determining patient satisfaction with perioperative nursing are the provision of purposeful and clear information, warm and pleasant communication, manipulation, preoperative training, and respect for the patient. Slightly less important factors in assessing perioperative nursing were environmental cleanliness and food quality. The survey found that while most respondents said they had answered their concerns, only half of the subjects were satisfied with the information provided in the preoperative period and two thirds of respondents were satisfied with the information provided in the postoperative period. The overall satisfaction of patients in the General Surgery Unit of Hospital X, as measured by the ten-point grading system, is very high. The vast majority of respondents say they would re-select and recommend this facility to others. More than eight tenths of the respondents indicated that they considered the role of the nurse important in the perioperative period. en_US
dc.description.abstract Temos aktualumas: Pacientas yra svarbiausias asmuo, dėl kurio gerovės dirba asmens sveikatos priežiūros įstaigos. Pacientų poreikių bei lūkesčių įgyvendinimas yra vienas iš rodiklių, parodantis sveikatos priežiūros paslaugų kokybę (Motiejūnienė, 2016). Šiandieniniame konkurencijos amžiuje, paciento, kaip paslaugų vartotojo pasitenkinimas, tampa svarbiausiu dalyku, kuriuo norima patenkinti didėjančius žmonių reikalavimus, bei naujo paciento poreikius. Tad norint pasiekti efektyvesnį paslaugų teikimą, reikia žinoti pacientų lūkesčius, nes kuo labiau patenkintas vartotojas, tuo didesnė tikimybė, kad šis vartotojas išliks lojaliu vartotoju (Atari, 2015). Tyrimo tikslas. Įvertinti pacientų pasitenkinimą perioperacine slauga. Tyrimo objektas. Pacientų pasitenkinimas perioperacine slauga. Tyrimo uždaviniai: 1. Apibrėžti perioperacinio laikotarpio sampratą. 2. Išskirti pacientų pasitenkinimą perioperacine slauga lemiančius veiksnius. 3. Nustatyti pacientų pasitenkinimą slaugytojų teikiamomis paslaugomis perioperaciniu laikotarpiu. Tyrimo metodai. Mokslinės literatūros analizė, kiekybinis tyrimas. Tiriamieji. X ligoninės bendrosios chirurgijos skyriaus pacientai. Tyrimo rezultatai ir išvados : Perioperacinis laikotarpis apimą laiką nuo gydytojo chirurgo sprendimo atlikti operaciją iki paciento darbingumo atgavimo po operacijos arba jo netekimo Perioperacinė slauga apima 3 periodus : priešoperacinį, intraoperacinį bei pooperacinį. Tyrimo rezultatai parodė, kad svarbiausi veiksniai, lemiantys pacientų pasitenkinimą perioperacine slauga yra tikslingos ir aiškios informacijos suteikimas, šiltas ir malonus bendravimas, manipuliacijų atlikimas, priešoperacinis mokymas, pagarba pacientui. Kiek mažiau svarbūs veiksniai, vertinant perioperacinę slaugą buvo aplinkos švara bei maisto kokybė. Bendras X ligoninės bendrosios chirurgijos skyriaus pacientų pasitenkinimas, vertinant dešimbalėje vertinimo sistemoje, yra labai aukštas. Daugiau kaip aštuoni dešimtadaliai respondentų nurodė, kad jų manymu, slaugytojos vaidmuo yra svabus perioperaciniu laikotarpiu. Didžioji dalis respondentų teigia, kad pakartotinai rinktusi bei rekomenduotų kitiems šią gydymo įstaigą. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.title Pacientų pasitenkinimo perioperacine slauga vertinimas en_US
dc.title.alternative Patients' Satisfaction Ratings for Perioperative Nursing en_US
dc.type Other en_US


Šiame įraše esantys failai

Šis elementas randamas kataloge(-uose)

Rodyti paprastą įrašą

Ieškoti DSpace


Naršyti

Mano paskyra